Inlägg från: Emmet99 |Visa alla inlägg
  • Emmet99

Pappa som ger bort?

för att någon skall tolka en symbol negativt måste personen känna till att symbolen har en negativ innebörd. Om en person av hundra ser det som negativ och resten ser det som något HELT annat, kan man ju faktiskt tänka sig att den som ser det negativt KAN tänka om och inse att man kan se saker på olika sett och att det är mycket trevligare om något förut negativ får en positiv innebörd och tvärtom. Och kom inte och säg att ALLA tänker att det är negativt, innan jag satte min fot på BT hade jag aldrig hört talas om att det skulle vara något annat positivt, och vi är många om det. Ingen jag känner har någonsin hört att det skulle vara något negativt. Inkl våra bröllopsgäster.

• Emmet99
    DanKat skrev 2009-01-13 10:53:20 följande:
    Jag kan säga att jag hade en negativ bild av brudöverlämning även innan jag började sitta på BT, utan att ha hört ett enda argument.
    jag sa att vi är många om det, inte att vi är alla :)
  • Emmet99
    MolsonCanadian skrev 2009-01-13 11:02:06 följande:
    Har man inte hört talas om det kan man ju undra vilken sten man har växt upp under. Så märkligt är det faktiskt. Det krävs inte heller någon Einstein för att se, rent fysiskt, att bruden förflyttas från den ena mannen till den andra. Man kan undra om det är lämpligt att man importerar en tradition som man själv då inte har någon koll på alls.
    jag skulle säga att den som letar efter förtryck ser vad den vill se. Du väljer att bruden förflyttas. När du är på stan och tjejen råkar gå bakom killen, ser du då också att de går bakom för att de är kuvade av mannen?

Andra människor går inte i tankarna att bruden skulle förflyttas någonstans utan ser att hon går på eget bevåg bredvid en person hon älskar och möter en annan person hon älskar. Man kan ju undra vem som är mest fördomsfull
  • Emmet99
    feministbrud skrev 2009-01-13 11:07:39 följande:
    Nej, det är ju detta som precis är min poäöng! Hur kan man bortse från det faktum att pappa lämnar över en vid altaret? Särklillt om det kryddas med "who gives the bride away". Jag vill veta hur detta kan tolkas som en fin gest och inte som ett byte av ägande/förmynderi!
    är du ägd av en person för att du går bredvid den?
  • Emmet99
    MolsonCanadian skrev 2009-01-13 11:06:47 följande:
    Inte alls. Det är högst relevant att ifrågasätta lämpligheten i att importera en tradition som man själv inte alls har koll på.
    jag importerar inte.
  • Emmet99
    feministbrud skrev 2009-01-13 11:11:40 följande:
    Om någon ÖVERLÄMNAR dig så är det en symbol över att vara ägd, ja.
    Som sagt, jag har förklarat mitt användande av ordet 514 miljoner gånger. Det jag gör är att jag GÅR IN MED min pappa isf. Sedan kallar ni det överlämning. Om ni läser mina inlägg ser ni att jag oftast stoppar ordet "överlämning" inom situationstecken. Ibland glömmer jag det inte min mening. Men det är ni som ser det som en överlämning, inte jag
  • Emmet99
    Aleta skrev 2009-01-13 11:14:32 följande:
    Om man vill föra fram argument och få någon att lyssna så ska man undvika att gå till angrepp samtidigt.Alla som känner sig angripna försvarar sig och lyssnar inte på argument.
    Det håller jag däremot med om till max =)

Stardusty, med den attityden kan man vara sjukt otrevlig mot andra människor bara för att man känner för det för att sean säga "passar det inte så stick" Tycker inte riktigt det känns ok i ett forum som är tänkt skall vara trevligt
  • Emmet99
    feministbrud skrev 2009-01-13 11:17:46 följande:
    Det kan stå för dig, men om du läser TS trådnamn så ser du att mågna överlämmningsföresåpråkare kallar det för just överlämning.Om du anser att det är fint att pappa ger bort dig så är det inte konstigt att folk reagerar, tycker jag.
    och hur många av dessa förespråkare tror du vill bli överlämnade enligt det syfte som ni motståndare agerar mot?
  • Emmet99
    feministbrud skrev 2009-01-13 11:24:31 följande:
    Ingen hoppas jag. Jag frågar mig varför någon vill bli överlämnad över huvud taget och hur någon kan tolka ordet överlämning annorlunda än vad jag gör.
    ja om du fortfarande inte förstår det efter alla miljarder inlägg så kan du nog ge upp hoppet om att någonsin göra det. Men respektera gärna att folk ser saker annorlunda.
  • Emmet99
    Stardusty skrev 2009-01-13 11:27:57 följande:
    Förklara för mig var jag varit otrevlig?
    Jag tycker väl inte attityden i inlägg 489 kändes jättekul.
Svar på tråden Pappa som ger bort?