Inlägg från: MolsonCanadian |Visa alla inlägg
  • MolsonCanadian

Pappa som ger bort?

Nej, det är nog inte exakt som jag tänker. Då hade jag förmodligen förstått vad du menade, så förklara gärna.

Och nej då, det är inte ett dugg kränkande. Jag är inte så känslomässig så go ahead.

ario skrev 2009-01-12 22:56:47 följande:
    exakt som du tänker..men jag tar tillbax det jag skrev, jag vill inte jämföra någon med en ko., kränkade faktist.
  • MolsonCanadian

Förklara för mig om jag missförstår, men menar du att människors handlingar inte påverkar den allmänna uppfattningen och normerna?
    Rent generellt alltså, om vi för en stund bortser från just fenomenet brudöverlämning?

Emmet99 skrev 2009-01-13 09:38:15 följande:
    Sorry om jag tog i, jag blev ganska upprörd när jag läste. Saken är den att hade detta varit 1910, brudöverlämning enl. motståndarna (där fadern verkligen lämnar över och säger vassego) och hade vi ens HAFT en tradition av överlämning enligt ovanstående hade det varit en annan sak. Men nu är det inte på något av dessa sätt. Eftersom brudöverlämning i sverige inte förekommit då kvinnan varit omyndig utan under senaste seklet så kan man nog ganska lugnt säga att det förekommit av förespråkarnas skäl, som öht taget inte har med ojämställhet att göra. Och här kommer man in på symbolik och varför vissa saker tolkas på en del sätt och andra inte, men eftersom motståndarna inte tycker det räknas som argument att påpeka något längre bort än näsan räcker så känns det mest som slöseri med bokstäver. Det jag egentligen vill skriva här har Shakynose redan plitat ner väldigt väl dessutom
  • MolsonCanadian

Jag tänkte mer på om människors handlingar påverkade den allmänna uppfattningen och normerna. Dvs, det omvända. Brudöverlämning är måhända en isolerad företeelse men den är inte isolerad i ett större perspektiv. Det större perspektivet tycks tappas bort i diskussionen. Det är ju inte så att människor helt oförhappandes kommer på vad de ska göra. De har - medvetet eller omedvetet - tagit intryck från någonting. Jämför med lagstiftningen om barnaga. Innan den kom 1979 så var det närmast kutym att aga sina barn; det ansågs närmast vara behövligt och eftersträvansvärt. Idag, bara 30 år senare, är det tämligen sällsynt och den allmänna uppfattningen är att barnaga är av ondo OCH har lett fram till ett barnperspektiv långt vidare än just bara frågan om barnaga. Med det vill jag ha sagt att även om brudöverlämning ses som en isolerad företeelse, så får den konsekvenser på övriga samhället och på den allmänna uppfattningen.

Emmet99 skrev 2009-01-13 09:46:45 följande:
    självklart inte, på samma sätt som människor påverkas av den allmänna uppfattningen och normerna. För att förtydliga: visst påverkas man. Men inte alltid av det man tror.
  • MolsonCanadian

Undrens tid är ännu icke förbi.

Stardusty skrev 2009-01-13 10:06:41 följande:
    Oj, tror jag för en gångs skull håller med dig..
  • MolsonCanadian

Har man inte hört talas om det kan man ju undra vilken sten man har växt upp under. Så märkligt är det faktiskt. Det krävs inte heller någon Einstein för att se, rent fysiskt, att bruden förflyttas från den ena mannen till den andra.

Man kan undra om det är lämpligt att man importerar en tradition som man själv då inte har någon koll på alls.

Emmet99 skrev 2009-01-13 10:50:32 följande:
    för att någon skall tolka en symbol negativt måste personen känna till att symbolen har en negativ innebörd. Om en person av hundra ser det som negativ och resten ser det som något HELT annat, kan man ju faktiskt tänka sig att den som ser det negativt KAN tänka om och inse att man kan se saker på olika sett och att det är mycket trevligare om något förut negativ får en positiv innebörd och tvärtom. Och kom inte och säg att ALLA tänker att det är negativt, innan jag satte min fot på BT hade jag aldrig hört talas om att det skulle vara något annat positivt, och vi är många om det. Ingen jag känner har någonsin hört att det skulle vara något negativt. Inkl våra bröllopsgäster.
  • MolsonCanadian

Inte alls. Det är högst relevant att ifrågasätta lämpligheten i att importera en tradition som man själv inte alls har koll på.

MulleNuh skrev 2009-01-13 11:03:40 följande:
    Fan vilket onödigt jävla inlägg molson!
  • MolsonCanadian

"Bredvid en person hon älskar"?
    Det måste finnas jääävligt många tjejer som inte älskar sina mödrar då.

Emmet99 skrev 2009-01-13 11:08:21 följande:
    jag skulle säga att den som letar efter förtryck ser vad den vill se. Du väljer att bruden förflyttas. När du är på stan och tjejen råkar gå bakom killen, ser du då också att de går bakom för att de är kuvade av mannen? Andra människor går inte i tankarna att bruden skulle förflyttas någonstans utan ser att hon går på eget bevåg bredvid en person hon älskar och möter en annan person hon älskar. Man kan ju undra vem som är mest fördomsfull
  • MolsonCanadian

Du tycker inte att det är konstigt att det närmast uteslutande bara är fäder som man då känner sig trygg med?

(Om man bortser ifrån att man borde känna sig förbaskat trygg med den man just är i färd att gifta sig med).

Jessie Gustav skrev 2009-01-13 11:34:38 följande:

Men jag tror ju att vi som vill gå in i kyrkan med våra fäder eller någon annan än sin blivande make inte ser det som överlämning på det gamla viset utan vi ser det som att man har någon man tycker mycket om och som man känner sig trygg med vid sin sida.Visst kan man gå in med sin blivande men det är faktiskt en ganska mysig upplevelse att se sin blivandes blick när man kommer in i kyrkan.Jag säger som flera andra här inne,jag förstår inte varför det ska bli en sån debatt av en sån enkel fråga som ts gav.Inse bara det att alla är vi olika och har olika åsikter.jag blev INTE överlämnad,jag hade bara min pappa brevid mig på vägen in i kyrkan.........
  • MolsonCanadian

Ok, så i ditt fall så "råkade" det bli pappa. Hur tror du att det annars kommer sig att tjejer absolut väljer pappa för ändamålet då?

Jessie Gustav skrev 2009-01-13 12:06:19 följande:

Nej det tycker jag inte. Eller jag känner mig trygg med min mor oxå men just den dagen hade min mor en massa annat att stå i innan vigseln så då blev det pappa.visst känner jag mig trygg med maken men jag ville som sagt ha någon av mina föräldrar brevid mig på väg in i kyrkan.sen om det är kvinnoförnedrande eller ej det kan jag inte svara på utan jag och maken valde att göra så eftersom vi tyckte att det var fint och vi pratade länge med prästen om det och han tyckte att våra synpunkter på saken var bra.
  • MolsonCanadian

Som verksam inom det sociala arbetets sfär måste jag säga att det är högst oroväckande att så ofantligt många tjejer har en så bedrövlig relation till sina mödrar och inte heller älskar dem. Det är oerhört allvarligt om det har gått oss totalt förbi att så många mödrar saknar föräldraförmåga och förmåga att skapa kärleksfulla band till sina barn.

Svar på tråden Pappa som ger bort?