Pappa som ger bort?
Nej, det är nog inte exakt som jag tänker. Då hade jag förmodligen förstått vad du menade, så förklara gärna.
Och nej då, det är inte ett dugg kränkande. Jag är inte så känslomässig så go ahead.
Nej, det är nog inte exakt som jag tänker. Då hade jag förmodligen förstått vad du menade, så förklara gärna.
Och nej då, det är inte ett dugg kränkande. Jag är inte så känslomässig så go ahead.
Förklara för mig om jag missförstår, men menar du att människors handlingar inte påverkar den allmänna uppfattningen och normerna?
Rent generellt alltså, om vi för en stund bortser från just fenomenet brudöverlämning?
Jag tänkte mer på om människors handlingar påverkade den allmänna uppfattningen och normerna. Dvs, det omvända. Brudöverlämning är måhända en isolerad företeelse men den är inte isolerad i ett större perspektiv. Det större perspektivet tycks tappas bort i diskussionen. Det är ju inte så att människor helt oförhappandes kommer på vad de ska göra. De har - medvetet eller omedvetet - tagit intryck från någonting. Jämför med lagstiftningen om barnaga. Innan den kom 1979 så var det närmast kutym att aga sina barn; det ansågs närmast vara behövligt och eftersträvansvärt. Idag, bara 30 år senare, är det tämligen sällsynt och den allmänna uppfattningen är att barnaga är av ondo OCH har lett fram till ett barnperspektiv långt vidare än just bara frågan om barnaga. Med det vill jag ha sagt att även om brudöverlämning ses som en isolerad företeelse, så får den konsekvenser på övriga samhället och på den allmänna uppfattningen.
Undrens tid är ännu icke förbi.
Har man inte hört talas om det kan man ju undra vilken sten man har växt upp under. Så märkligt är det faktiskt. Det krävs inte heller någon Einstein för att se, rent fysiskt, att bruden förflyttas från den ena mannen till den andra.
Man kan undra om det är lämpligt att man importerar en tradition som man själv då inte har någon koll på alls.
Inte alls. Det är högst relevant att ifrågasätta lämpligheten i att importera en tradition som man själv inte alls har koll på.
"Bredvid en person hon älskar"?
Det måste finnas jääävligt många tjejer som inte älskar sina mödrar då.
Du tycker inte att det är konstigt att det närmast uteslutande bara är fäder som man då känner sig trygg med?
(Om man bortser ifrån att man borde känna sig förbaskat trygg med den man just är i färd att gifta sig med).
Jessie Gustav skrev 2009-01-13 11:34:38 följande:
Ok, så i ditt fall så "råkade" det bli pappa. Hur tror du att det annars kommer sig att tjejer absolut väljer pappa för ändamålet då?
Jessie Gustav skrev 2009-01-13 12:06:19 följande:
Som verksam inom det sociala arbetets sfär måste jag säga att det är högst oroväckande att så ofantligt många tjejer har en så bedrövlig relation till sina mödrar och inte heller älskar dem. Det är oerhört allvarligt om det har gått oss totalt förbi att så många mödrar saknar föräldraförmåga och förmåga att skapa kärleksfulla band till sina barn.