Pappa som ger bort?
Eller så tänker han att det inte gör något för att det är bara han, liksom nästa tänker likadant, och nästa, och nästa. Och när isen är full av hål kommer nästa och tänker att "Här ska man tydligen borra!" och voilà!
Eller så tänker han att det inte gör något för att det är bara han, liksom nästa tänker likadant, och nästa, och nästa. Och när isen är full av hål kommer nästa och tänker att "Här ska man tydligen borra!" och voilà!
Nej, det är liksom problemet när man bortser ifrån att isolerade företeelser får konsekvenser på både samhället och den allmänna uppfattningen.
Nej, det gör den inte. Fortfarande förtydligar den att en till synes isolerad företeelse får konsekvenser i stort.
Åldern är ganska ovidkommande, så jag gissar att hon kommer att bli besviken. Som nämnts, unga kvinnliga präster har som regel kämpat och kämpar för att behandlas jämlikt män, så med mindre hon tummar på sin tro, kommer hon med största sannolikhet säga nej. Och då är återigen åldern ovidkommande. Vad som spelar roll är tron. Eller, åldern kan ju spela roll om hon pga ung ålder känner sig så osäker att hon vill vara folk till lags och därför tummar på tron.
Du missar feministbruds poäng - Varför ska du bestämma vad olika organisationer ska tycka och praktisera?
Jessie Gustav skrev 2009-01-17 12:41:34 följande:
Fast så där står det inte i ursprungstexten. Där står det "kvinnan" och det står i samma veva som Paulus totalsågar x antal manliga församlingsledare. Däremot blir det tokigt om man rycker texter ur sitt sammanhang, lite sekteristiskt så där.
Har du inte?
"jag tycker dte är fel i fall kyrkan eller prästen bestämmer att nån inte får gå in med sin pappa fast hon hemsk gärna vill det"
Jessie Gustav skrev 2009-01-17 12:50:50 följande:
Fast du uttrycker att du tycker att det är hemskt att kyrkan bestämmer vad som är acceptabelt i kyrkan och inte.
Jessie Gustav skrev 2009-01-17 13:08:32 följande:
Om du tycker att det är hemskt att kyrkan bestämmer vad som är acceptabelt och inte i kyrkan - vem menar du då ska bestämma?
Jessie Gustav skrev 2009-01-17 18:53:43 följande:
Om kyrkan har skumma regler och syn på saker finns det väl ännu mindre anledning gifta sig i kyrkan?
Jessie Gustav skrev 2009-01-17 18:53:43 följande:
Fast det är där du snurrar till det. Att vara välkommen till kyrkan är inte detsamma som att vara välkommen att göra vad du vill i kyrkan. Du får t ex inte ta emot nattvard om du inte är döpt, inte predika om du inte har fått det förordnandet, inte kicka undan kantorn och spela orgel - det finns en hel del saker som du inte får göra, men du är fortfarande välkommen TILL kyrkan.
Ja, fast så är det för att SvK styrs partipolitiskt.
Fast det är ju tvärtom. Det har aldrig varit en tradition i kyrkan. Särskilt inte i Sverige. Traditionen som kyrkan har och som är kvar är att man går in tillsammans.
Fast att Gud hör dina böner är irrelevant. Du kan givetvis be för vem som helst och när som helst. Äktenskapet är dock fortfarande ett heligt förbund och att förringa det till någon slags "Jo, men Gud hör ju mina böner oavsett" är knappast att behandla det som just ett heligt förbund.
En till präst skrev 2009-01-18 22:59:42 följande:
Aha. Antingen har du missat eller frånsagt dig Svenska kyrkans syn på äktenskapet. Då kanske du ska byta samfund?
Jag tror att antalet människor som utnyttjar kyrkan som en romantisk kuliss utan innehåll ökar när man inte vågar stå för något.
En till präst skrev 2009-01-18 23:14:41 följande:
Enligt Svenska kyrkan är äktenskapet ett heligt förbund.
"Den kyrkliga vigseln präglas av tanken att äktenskapet är en Guds gåva och ett heligt förbund."
www.svenskakyrkan.se/default.aspx&refdi=23712
En till präst skrev 2009-01-18 23:38:47 följande:
Eller så är frågan: Varför inneha ett ämbete vars uppgifter du själv inte tror på?
Behandlar man äktenskapet som något romantiskt mumbojumbo så kanske man har hamnat fel?
En till präst skrev 2009-01-18 23:54:33 följande:
Ja, vad du inte är överens om med det samfund du tillhör är att äktenskapet är ett heligt förbund. Följaktligen argumenterar du med att Gud hör dina böner oavsett, vilket är irrelevant för saken. Be för folk kan vem som helst göra när som helst för vem som helst. Att reducera äktenskapet till att på sin höjd handla om att be för någon menar jag är att behandla det som ett romantiskt mumbojumbo. Annars hade du förstås köpt ditt samfunds syn att äktenskapet är ett heligt förbund.
En till präst skrev 2009-01-19 16:32:17 följande:
Eller så handlar det om att En till präst inte delar den äktenskapssyn som Svenska kyrkan har, vilket blir konstigt när h*n samtidigt ska representera den och dessutom utöva i sitt ämbete.
Om du inte delar ditt eget samfunds syn på äktenskapet så är det väl helt riktigt att du har hamnat i fel samfund?
Jag kan också tänka mig en variant att du inte hade klart för dig att Svenska kyrkans syn på äktenskapet är att det är ett heligt förbund när du prästvigdes en gång i tiden. Det kan man tycka är aningens oseriöst - varför vet man inte vad ens samfund betraktar som heligt och som man dessutom vigs att utföra?
En till präst skrev 2009-01-19 16:38:27 följande: