Inlägg från: Emmet99 |Visa alla inlägg
  • Emmet99

Pappa som ger bort?

Denna "ge bort" tråden är så himla mycket roligare än den förra :D

Som ni ser, de enda argument som finns är "det fiiiiiiiiiiiiint, jag vill jag vill jag VILL och det är MITT bröllop"

• Emmet99
    feministbrud skrev 2009-01-12 18:57:06 följande:
    Men vilka argument har framkommit här? Det enda jag kan utläsa är att man förklarar att symboler kan ändra betydelse, inget om varför man väljer något som väldigt många uppenbarligen tolkar som något negativt.Så de enda argumenten för jag kan hitta är:Det är fintDet är en fin gest mot min farJag har drömt om detta sedan jag var spädbarnJag vill inte se min man förrän framme vid altaretVåra blickar ska mötas i altargångenAlla jag känner har gjort såFyll gärna på!
    ja det är som vanligt, man läser bara det man vill läsa...
  • Emmet99
    feministbrud skrev 2009-01-12 19:08:41 följande:
    Jag är HELT allvarlig, var hittar du andra argument?
    Jag är också helt allvarlig. Om du inte ser några argument utom de du radat upp så tänker jag inte sitta och skriva dig på näsan, för jag är övertygad om att du är intelligent nog att kunna läsa inlägg och deras innebörd lika bra som du kan lägga innebörd hos dem du har hittat. Det vore att idiotförklara dig att sitta och rada upp argument
  • Emmet99
    ario skrev 2009-01-12 19:38:04 följande:
    jag är helt emot att man tar mannens efternamn, för mig känns det antifeministiskt..men o andra sidan så är det ju min åsikt.Därför ser jag brudöverlämninen som mindre problem än att byta efternamn.
    Ja det gör verkligen jag med, namnet har man kvar hela livet. (jag ska visserligen byta då jag aldrig gillat mitt eget namn och raskt hoppar på ett jag tycker är finare, men annars hade jag inte bytt)
  • Emmet99
    shakynose skrev 2009-01-12 19:54:35 följande:
    Förresten, när började man med vigsel INNE i kyrkan? Det skedde väl ute på kyrktrappan väldigt länge? Alltså gick man inte nedför altar gången alls, utan möttes utanför, stämmer det?
    stämmer
  • Emmet99
    feministbrud skrev 2009-01-12 20:01:27 följande:
    Det kanske inte är ett problem i sig, men att män skulle bry sig mindre om bröllop är väl ett problem eller?
    eventuellt för dem som skall gifta sig med dem. Om inte min m2b skulle bry sig om bröllop tror jag knappast det skulle blivit ett bröllop. Eller ja, jag kanske missförstår för nu sätter jag likamedtecken mellan bröllop och vigsel, giftermål.
  • Emmet99
    Aleta skrev 2009-01-12 22:15:27 följande:
    Bäst jag svarar på en gång, om jag läser igenom allt som har tillkommit så hittar jag aldrig denna kommentar igen. För det första så har jag inte uttalat mig ännu, så du kan ju vänta med att be mig att hålla inne med mina fördomar(?), du vet ju inte ens vad jag ska säga. För det andra så har jag givetvis anknytning till USA, annars kan jag inte uttala mig.Ni som har hängt på BT ett tag får ursäkta: "Favorit i repris". Det här handlar om några av mina släktingar i USA. Min kusins dotter håller på att ta sig ur ett otäckt förhållande...kanske. Hon tycker att hon har lovat att lyda och hedra honom och han tycker att hon och barnen är hans egendom. De tillhör inte någon extrem kyrka utan en av de vanliga i USA.Denna kvinnas mormor kommer från Sverige och är en av de mest självständiga, frigjorda kvinnor man kan tänka sig. På bara två generationer har kvinnosynen i denna familj förändrats på detta sätt genom yttre påverkan. Alltså sådant som andra har gjort privat, för jag kan garantera att de inte har fått lära sig det hemma.Nu kan man givetvis inte skylla allt på brudöverlämning även om det är den symboliken som de båda har tagit fasta på. (Han har fått henne, hon har lovat att lyda.) Detta är alltså ett västland som vi inte tror har så många ojämlika symboler (jämfört med länder i tredje världen t ex) så påverkan borde inte vara så himla stor kan man tycka, men uppenbarligen så har någon slags påverkan skett. Hon valde själv att gifta sig med honom, men samhället och även hon själv tror att hon på något sätt är underordnad mannen.Så kontentan är: Det man gör idag kanske påverkar ens dotterdotter. Många bäckar små osv. Att vi har det så bra idag vad gäller jämställdhet ska vi nog passa oss för att ta för givet. Jag tror att om vi inordnar oss i för många symboler och stereotypa fack så kommer vi eller de som kommer efter oss att löpa större risk att så småningom bli fast där. Dvs, de kommer inte att kunna ha vår valfrihet.Bli inte så arga för att vi finns som ser symboliken och befarar vad det kan leda till i framtiden.Jag är inte arg på dem som väljer brudöverlämning, men jag blir rädd när vissa vägrar acceptera att symboliken finns.
    uhm. Oj. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Om jag säger såhär. Jag är uppfostrad självständigt, min farmorm mor hade stans första frisering och var egen företagare och så har det fortsatt, samma grej på mammas sida. Inget förtryck någonstans. Starka självständiga kvinnor. Far som uppmuntrar självständighet blablabla likaså mor. Jag träffar Galen latino som jag blir tillsammans med i flera år som behandlar mig som avskräde och som kallar mig hora och säger att jag ska sitta med benen i kors och göra som han säger osv. Totalt förtyck. Detta kan jag ju naturligtvis skylla på att min brors fru några år senare valde att gå in med sin pappa när hon gifte sig. Eller så kan det KANSKE eventuellt vara så att man kan hamna iden situationen vem man än är. Ja, ni starka megafeminister, ni med! Men kom fan inte och säg att sådana förhållanden blir till pga av påverkan utifrån av brudöverlämning! Jag kan lova garanterat till en triljon % att han hade varit ett lika stort pucko om de inte hade gift sig. Det är sjukt komplicerat och det är enooormt svårt att ta sig ur sådana förhållanden. Och det är väldigt väldigt enkelt att skylla det på "brudöverlämning" och "inspiration"

Jag menar kom igen, som en tjej som själv har varit utsatt, borde inte jag vara den som tar störst avstånd från att gå in med sin far?
  • Emmet99

kan tillägga att jag tog mig ur det hela efter 2 års förhållande, och nu ca 9 år senare äntligen kommit över de flesta av sviterna. Skall gifta mig med en mycket fin kille som inte kan stava till ojämlikhet. Så ni inte tror jag är kvar med samme pucko alltså

• Emmet99
    Aleta skrev 2009-01-13 00:42:42 följande:
    Vad skönt att du blev av med puckot.Om du läser noga så kan du se att jag inte tror att brudöverlämning som isolerad företeelse är orsak till detta, men det är en av många symboler som gör det lättare för sådana puckon att motivera sina handlingar. Våld innanför hemmets väggar blir en "familjeangelägenhet".Jag har själv varit i ett sådant förhållande och tagit mig ur, det gör att jag tycker att det är värt att diskutera det här. Man kan inte skylla på en individs agerande (överlämnande) utan det är många symboler och många personers beteende tillsammans som skapar en mall som vi kan fösas tillbaka i när det passar.Att jag med flera reagerar så starkt på just brudöverlämning och inte andra symboler (vilket vi kanske gör men inte tar upp här) är för att det inte har förekommit i Sverige på väldigt länge. Förhoppningsvis kan vi allt eftersom tiden går ta bort/förändra andra symboler och modeller som lever kvar, men ingen av oss är sugna på att behöva slåss mot något gammalt som vi redan har blivit av med en gång.Det är inte för att förstöra någons dag som vi argumenterar utan för att få fler att lyfta blicken och bli medvetna.
    Sorry om jag tog i, jag blev ganska upprörd när jag läste. Saken är den att hade detta varit 1910, brudöverlämning enl. motståndarna (där fadern verkligen lämnar över och säger vassego) och hade vi ens HAFT en tradition av överlämning enligt ovanstående hade det varit en annan sak. Men nu är det inte på något av dessa sätt. Eftersom brudöverlämning i sverige inte förekommit då kvinnan varit omyndig utan under senaste seklet så kan man nog ganska lugnt säga att det förekommit av förespråkarnas skäl, som öht taget inte har med ojämställhet att göra. Och här kommer man in på symbolik och varför vissa saker tolkas på en del sätt och andra inte, men eftersom motståndarna inte tycker det räknas som argument att påpeka något längre bort än näsan räcker så känns det mest som slöseri med bokstäver. Det jag egentligen vill skriva här har Shakynose redan plitat ner väldigt väl dessutom
  • Emmet99
    MolsonCanadian skrev 2009-01-13 09:41:27 följande:
    Förklara för mig om jag missförstår, men menar du att människors handlingar inte påverkar den allmänna uppfattningen och normerna?Rent generellt alltså, om vi för en stund bortser från just fenomenet brudöverlämning?
    självklart inte, på samma sätt som människor påverkas av den allmänna uppfattningen och normerna. För att förtydliga: visst påverkas man. Men inte alltid av det man tror.
Svar på tråden Pappa som ger bort?