Inlägg från: Emmet99 |Visa alla inlägg
  • Emmet99

Pappa som ger bort?

Ore skrev 2009-01-13 11:52:18 följande:
    Jessie Gustav skrev 2009-01-13 11:34:38 följande:Jag tror inte heller att ni ser det på "det gamla viset", men jag undrar vad du menar med det gamla viset... Och när blev det gammalt? Det har inte varit tradition i Sverige som helhet (finns lokala undantag) med brudöverlämning sedan 1100-talet. Innan dess så vigsed man på kyrktrappan och gick in till kyrkan och firade mässa tillsammans som gifta. Alla har olika åsikter, men för mig är det ur jämställdhetssynpunkt lika fel med brudöverlämning som t.ex. att kvinnor får lägre lön än män för samma arbete... Och hade det varit så att man bara velat ha någon att gå fram med, och möta sin blivandes blick när denne närmar sig, så borde man ju närma sig scenariot att bruden går fram till altaret med sin mamma lika väl som sin pappa, och även scenariot att brudgummen går fram till altaret med någon av sina föräldrar borde bli vanligare... Men av någon, ytterst märklig anledning, så är det en oförklarligt hög andel av de som vill ha brudöverlämning där bruden ska "gå fram till altaret" med sin pappa.
    jo, men grejen är ju att det ju inte heller duger!! Om man närmar sig scenariot med att man går fram till sin mamma men inte kan, utan går med son far istället så kommer det alltid ändas på som att "oooh du ska gå fram med din patriarkaliske faaaaaar. Dvs, går de fram med sin mamma, så är det helt ok, men går de fram med sin pappa så kommer de få skit för det. Vilket gör att det suger att vara kille för hur tusan man än gör och hur man än beter sig så är man alltid en mansgris. Hade alla gått fram med sina mödrar hade de väl fått skit för det istället.

Ore: Enligt Iaf Burre Präst (tror det var burre, ledsen om jag säger fel, men de var en av prästerna här iaf) Har det aldrig funnits tradition av överlämning historiskt i sverige.
  • Emmet99

Går fram till sin mamma men inte kan? Det var dagens konstigaste formulering. Jag menar naturligtvis att om man gärna hade gått in med sin mamma men inte kan. Och sin far, inte son far. Ledsen att jag skriver som en kratta

• Emmet99

anne på grönkulla skrev 2009-01-13 12:29:01 följande:

Intressant. Varför tror du att så många verkar resonera precis som ni då? Att tjejen behöver en manlig släkting med sig (föräven om många säger som du att det var en slump att det blev pappa så blir det ju också alltid pappa ändå, med en bror som främsta ersättare) medan killen inte har lika nära relation till sina föräldrar och behöver lika mycket stöd och trygghet in i äktenskapet?
    uppenbarligen inte eftersom två av kusinerna gick in med sina mammor?
  • Emmet99
    feministbrud skrev 2009-01-13 12:56:47 följande:
    Jodu, det har jag nästa gjort. Men kan du inte hålla med om att det är konstigt att vilja bli överlämnad? Du själv ser det på ett annat sätt säger du, men de som använder begreppet överlämning då? De måste ju rimligtvis inse symboliken, eller?
    jag tror inte de som vill gå in tänker på symboliken i det ordet, nej
  • Emmet99
    MolsonCanadian skrev 2009-01-13 12:58:23 följande:
    Nej, jag menar ju också att om man inte känner sig trygg med den blivande maken så har man valt fel man att gifta sig med.
    Det ena behöver inte utesluta det andra.
  • Emmet99
    MolsonCanadian skrev 2009-01-13 14:00:31 följande:
    Fast om man föredrar att gå in med sin pappa pga trygghetskänsla, så utesluter det att den blivande åstadkommer motsvarande trygghetskänsla.
    nix pix =)
  • Emmet99
    feministbrud skrev 2009-01-13 14:03:04 följande:
    Nu måste jag fråga en sak som jag undrar över. Ni som är FÖR brudöverlämning (eller vad ni väljer att kalla det) ser ni att vi lever i en ojämställd värld OCH ett ojämställt land? Eller tycker ni att vi inte har några problem med jämställdheten i Sverige.Kanske är det där skon klämmer och vi inte förstår varandra. Vi får se.
    Ojämställd värld: ja. Jag har bott i ett ojämställt land, och när man jämför Sverige med det tycker jag att visst allt är inte perfekt, men det är så SJUKT mycket bättre än det får credit för och jag känner allt folk jagar över saker att gnälla på och kan aldrig någonsin uppskatta det bra som finns. Personligen har jag aldrig någonsin i hela mitt liv blivit behandlad på ett icke jämställt sätt i Sverige. Utomlands har jag det.
  • Emmet99
    Aleta skrev 2009-01-13 14:07:24 följande:
    Jag vet inte om du har läst hela tråden, men ingen säger att du eller andra brudar i Sverige idag är förtryckta för att de blir överlämnade.Däremot visar ni upp en symbolik som representerar detta. Jag med flera tror att detta kan påverka i framtiden. Kanske våra barnbarn påverkas istället.Om man ser på sufragetterna som kämpade för rösträtt och jämställdhet så möttes de av mycket liknande argument (känslomässiga, traditioner), och det blev inte de själva i så stor utsträckning som kunde dra nytta av kampen som deras barnbarn (vi?) har fått göra.Tyvärr så kan sådant gå åt andra hållet. Om vi inte förvaltar deras arv så finns risken att vi förskingrar det och att våra barnbarn är tillbaka i deras situation. Allt vi gör påverkar.Sedan så är det så att om man har haft den traditionen i sin släkt i generationer så är det givetvis inte lika enkelt eller självklart att bryta mot den, men att importera den som något nytt och gulligt som man har sett på film känns inte bra.Jessie Gustav skrev 2009-01-13 13:53:21 följande:
    Jag måste säga att skon hos mig klämmer mycket, och detta är en av anledningarna jag tycker motståndet är så löjligt på detta:

Jag ser jämlikhet som en form av upplysning. Kunskap. Framsteg. Osv. På den grunden jämför jag det motståndarna säger. Dvs det finns redan där. Vi slutar inte kunna läsa och skriva för att någon annan inte gör det. Man tappar inte kunskap bara för att någon gör något annorlunda. Vi börjar inte tro att jorden är platt igen för att några kommer och påstår att den är det. Inte i ett upplyst samhälle. Och skulle man göra det har jag inga sympatier för det hur som helst.
  • Emmet99
    feministbrud skrev 2009-01-13 14:09:33 följande:
    Ok, kan man säga att du inte tycker att vi inte har några problem med jämställdhet i Sverige?
    som jag sa: Jo en del problem, men i jämförelse med hur andra har det är det en piss i mississippi
  • Emmet99
    Aleta skrev 2009-01-13 14:16:28 följande:
    Jag har blivit MYCKET diskriminerad i t ex gymnasieskolan. Och detta av en ung manlig lärare, inte någon gammal mossig stofil.Han gav alla tjejer en trea i teknik, för att vi var tjejer.Jag hade alla rätt på alla prov, femma på alla inlämningsuppgifter och det fanns bara en av killarna som var bättre än jag. Ändå hade hälften av killarna i klassen högre betyg än jag. (Jag klagade och han höjde till femma nästa termin, men han hade ingen bra förklaring på sitt beteende, ingen av de andra tjejerna vågade säga något, det var bara jag som så övertydligt kunde bevisa att han hade gjort fel.)Diskrimineringen finns, jag har fler exempel.Jag som tjej på ett dataföretag t ex: Jag svarar i telefon och en man frågar efter den ena manliga kollegan efter den andra. När ingen är inne utbrister han ilsket: "Finns det INGEN inne på det där företaget?". Jo jag, jag är här - HALLÅ! (Jag löste hans problem.)Det finns massor med diskriminering, så även om vi har det mycket bättre än många andra så betyder inte det att vi kan blunda och säga att "ja,ja, men det finns de som har det värre".
    jag är ledsen att höra att du har blivit diskriminerad. Jag sa att JAG aldrig har blivit det. Och jag menar inget illa, men jag tycker det är värre att inte kunna få arbeta eller ens kunna gå utanför sitt eget hem i jämförelse med att man råkar på nåt pucko. Och jag menar inte att man skall blunda för problemen här. Jag menar att det finns andra som behöver den kampglöden så mycket mer än vad vi gör här.
Svar på tråden Pappa som ger bort?