Pappa som ger bort?
Ore skrev 2009-01-13 11:52:18 följande:
Jessie Gustav skrev 2009-01-13 11:34:38 följande:Jag tror inte heller att ni ser det på "det gamla viset", men jag undrar vad du menar med det gamla viset... Och när blev det gammalt? Det har inte varit tradition i Sverige som helhet (finns lokala undantag) med brudöverlämning sedan 1100-talet. Innan dess så vigsed man på kyrktrappan och gick in till kyrkan och firade mässa tillsammans som gifta. Alla har olika åsikter, men för mig är det ur jämställdhetssynpunkt lika fel med brudöverlämning som t.ex. att kvinnor får lägre lön än män för samma arbete... Och hade det varit så att man bara velat ha någon att gå fram med, och möta sin blivandes blick när denne närmar sig, så borde man ju närma sig scenariot att bruden går fram till altaret med sin mamma lika väl som sin pappa, och även scenariot att brudgummen går fram till altaret med någon av sina föräldrar borde bli vanligare... Men av någon, ytterst märklig anledning, så är det en oförklarligt hög andel av de som vill ha brudöverlämning där bruden ska "gå fram till altaret" med sin pappa.Ore: Enligt Iaf Burre Präst (tror det var burre, ledsen om jag säger fel, men de var en av prästerna här iaf) Har det aldrig funnits tradition av överlämning historiskt i sverige.