Inlägg från: Emmet99 |Visa alla inlägg
  • Emmet99

Pappa som ger bort?

feministbrud skrev 2009-01-13 14:20:12 följande:
    Jag frågade inte i jämförelse, men din kommentar tolkar jag som att du inte anser att vi har så stora problme. Då förstår jag att vi är oense. Jag anser att vi har stora problem och att vi varje dag måste arbeta med att bekämpa könsroller som låser oss och som gör att vi inte får vara de fria individer vi skulle kunna vara.
    alltså ursäkta om du tycker jag ställer en idiotisk fråga nu, men förklara för mig hur min könsroll håller mig låst? *nyfiken*
  • Emmet99
    feministbrud skrev 2009-01-13 14:28:26 följande:
    Jag tycker så illa om den attityden! Varför bry sig om systembolaget när det är diktatur på Kuba? Varför förarga sig över kollektivtrafikkaoset i Stockholm när folk svälter i Sudan? Varför engagera sig för hemlösa katter när barn letar sopor i Kambodja?Jag har ett enormt engagemang för jämställdhet i mitt närområde och det tänker jag aldrig be om ursäkt för!
    men inte har jag väl bett dig be om ursäkt för något? Fråga inte hur jag tycker och tänker om ni inte vill höra svaret!
  • Emmet99
    feministbrud skrev 2009-01-13 14:30:13 följande:
    Inte just du kanske, men många människor placeras in i ett manligt respektive kvinnligt fack och kommer aldrig därifrån. Läs tråden om nyckelringar här på bt, tex. Där tycker folk att det är självklart att män inte gillar blommor och att alla kvinnor gör det.
    Det där väljer man väldigt mycket själv också. En del GILLAR de "traditionella" rollerna, andra gör det inte. Det behöver inte innebära att man är förtryckt. Själv är jag varken "grabbig" eller "tjejig" eller befinner mig i någon särskild roll alls, därför att sådan är jag och det trivs jag med. Andra jag känner är jätte "tjejiga" i klassisk tjejroll och trivs med det osv. Min svägerska envisas med att klä sin dotter i enbart rosa, vilket jag aldrig skulle göra, men jag känner svägerskan och vet att där är det starka tjejer som gäller=) Så jag kontrar med att köpa små tuffa huvtröjor istället.
  • Emmet99

anne på grönkulla skrev 2009-01-13 14:31:31 följande:

Tja, t ex tycks många här fast övertygade om att kvinnan behöver stöd i sin ursprungsfamilj och sina föräldrar vid altaret medan det är lika självklart att en man som ingår äktenskap inte behöver det.
    snarare verkar "motståndarna" fast övertygade om att det är så det tänks av de som vill gå in med sin far. Har inte sett någon "papp-gå-innare" påstå något liknande
  • Emmet99

anne på grönkulla skrev 2009-01-13 14:49:06 följande:

Jag kan inte se nån annan möjlig slutsats av alla de enskilda berättelser vi hör på BT om varför man väljer överlämning. Ser du nåt annat?
    jag generaliserar inte som en skördetröska. Ifall ett par väljer att tjejen skall gå in med sin pappa eller mamma eller kanin eller whatever, så antar jag ju att det finns en anledning till att det är just hon som går in med vem det nu månne vara, på samma sätt som jag själv har en anledning. Jag förutsätter inte att alla tjejer i världen som vill göra detta är hjärntvättade för att de suttit med en barbie i ena handen och en romantisk hollywoodfilm i andra handen.

Återigen kan det inte dras andra slutsatser fast man skriver det i pannan. Om ni absolut inte kan vända på saker och ting och ens försöka se det ur ett annat perspektiv känns detta helt hopplöst. Jag är less på att försöka förklara för folk som är totalt ovilliga att lyssna till annat än sig själva.

Sist men inte minst innan jag lämnar tråden vill jag bara be om ursäkt för att jag nog låter rätt grinig och sur nu. Det kanske inte blir nåt bröllop för min del, så då kan ni vara nöjda med att en pappa mindre promenerade med sin dotter iaf. SÅ det är ju bra att nån blir glad då.
  • Emmet99
    feministbrud skrev 2009-01-13 15:01:09 följande:
    Du får vara precis hur du vill, men så länge du lägger på mig en egenskap blir jag förbannad. OCh för att du inte ska missförstå det där så menar jag att säga att det finns tyosikt kvinnliga och typiskt manliga saker och egenskaper är att dela in mig i ett fakc. Jag är antingen kvinnlig eller okvinnlig. Sluta med det! Jag är Hanna och igen annan.
    jag har väl inte lagt på dig någon egenskap? Inte mig själv heller för den delen, lägg märke till mina situationstecken. Och ja det finns typiska manliga och kvinnliga saker. Smink tex. Alla använder det inte men 90% av användarna är kvinnor. Vad är det för fel med det då? Tamponger? Jag menar inte åsikter eller egenskaper om du trodde det
  • Emmet99

anne på grönkulla skrev 2009-01-13 15:11:58 följande:

Om en tjej gör valet, visst - MEN när 20 eller 200 eller 2000 gör precis likadana val så funderar åtminstone jag över vad det säger om dem som grupp och om vår tid och vårt samhälle och vilka förväntningar de själva och omgivningen har. Är det konstigt? Agerar vi alla helt utan referens till vår omgivning? Det tror inte jag.Tråkigt om ni inte kommer gifta er som ni planerat - och ännu tråkigare om du tror att någon här skulle vara skadeglad för det. Då tror jag att du helt missat poängen med diskussionen.
    Nej jag vet att inegn är skadeglad, det är bara jag som är fånig och så himla himla ledsen. Helt fel att hålla till på diskussionforum då : Förlåt :'(

jag akn hålla med om att det är konstigt, men jag kan som inte svara för någon annan än mig själv. Borde be SCB göra en utfrågning/intervju
  • Emmet99
    MolsonCanadian skrev 2009-01-13 15:16:04 följande:
    Du menar att man känner sig tryggare med sin blivande make, men väljer pappa ändå?
    jag menar att jag är trygg med båda såklart. Jag kan vara trygg med fler än en människa på samma sätt som jag kan älska mer än en människa. På olika sätt såklart.
  • Emmet99
    MolsonCanadian skrev 2009-01-13 15:19:57 följande:
    Ok. Och varför väljer man då att känna sig trygg med pappa och inte den blivande maken på självaste bröllopsdagen?
    jag förstår inte din fråga, det är inte pappa jag gifter mig med. De är ju inte så att maken står utanför kyrkan och väntar. vad är det för fel med att vara trygg med alla tre? (Jag själv, maken, pappa)
  • Emmet99
    Hammerman1 skrev 2009-01-13 15:19:02 följande:
    Jag har alldeles nyligen läst en bok av Maria Hedlin som heter "Jämställdhet - en del av skolans värdegrund". En väldigt intressant sak hon tog upp är de två extrempolerna i jämställdhetsdebatten, det hon kallar för "könsschablonsdiket" och "könsblindhetsdiket". Går man efter könsschabloner så ger man ett kön en egenskap som är helt unik för det könet och sätter mallar på folk typ "han kan inte laga mat, för han är man" eller "hon kan inte byta förgasare på bilen, för hon är kvinna". Gammalt skrock med andra ord. Att vara könsblind å andra sidan innebär att man inte kan se tendenser pga kön utan anser att ALLT är en fråga om individer. Såna människor blir ofta arga om man säger något i stil med att "män är generellt sett fysiskt starkare än kvinnor" och anser ofta att de biologiska skillnaderna kön emellan är lika oväsentliga som skillnader i ögonfärg. Båda extrempolerna är lika förkastliga enligt mig. Självklart ska ingen sorteras in i ett fack pga sitt kön, samtidigt så kan man inte komma undan från faktum att vissa saker är väldigt mycket vanligare förekommande bland kvinnor än hos män och vice versa.
    ja precis, var det jag menade. Alltså att jag inte stoppar in folk i fack enligt första exemplet, men att jag absolut inte är könsblind
Svar på tråden Pappa som ger bort?