Inlägg från: shakynose |Visa alla inlägg
  • shakynose

Pappa som ger bort?

feministbrud skrev 2009-01-12 20:35:37 följande:
    anne på grönkulla skrev 2009-01-12 20:28:07 följande: Om Tack Anne, precis det där har jag försökt att formulera men inte lyckats! Jag förstår inte att man inte ser den uppenbara symboliken och att man kan se något gulligt i en sådan ritual. Dessutom är det bästa när en frånskild kvinna lämnas över av sin far eller en annan kvinna lämnas över till den som är far till hennes barn.
    Där kanske du kan se ett bevis på att det inte har den betydelsen? Om nu en kvinna som tidigare varit gift eller redan har barn och allt med mannen som står vid altaret kan välja att inkludera en förälder i ceremonin så kan det väl omöjligt handla om att hon är familjens egendom på riktigt?
  • shakynose

anne på grönkulla skrev 2009-01-12 20:40:33 följande:

Själv misstänker jag att det finns de som lika gärna stoltserar med att inte behöva förklara hur de ser på frågan utan "gör som de vill på sin dag"! Det är OK (om än inte nödvädnigtvis i kyrkan), men trist. Och bäddar inte för nån vidare diskussion. Tycker ändå den funkat rätt bra idag, dock!
    Jo visst, jag kan dock tycka att de som är motståndare har hamrat sina argument lite väl aggressivt och jag kan förstå att man inte känner någon plikt att försvara sig mot sådant när det är en så självklar del i vigselakten för dem som vill ha det.
    Även om jag inte skulle vilja bli överlämnad av min far, så är jag på det klara med att detta handlar uteslutande om min bakgrund och de ritualer som jag kommit i kontakt med. Inte om att jag vet vad som är sant och riktigt och bäst för alla i ett globalt perspektiv!
  • shakynose

anne på grönkulla skrev 2009-01-12 20:50:55 följande:

Fast det svarar fortfarande inte på frågan om varför det blir mer romantiskt av att spela upp det som om det vore så? Varför är det viktigt/mer romantiskt/gulligt/fint om det nu inte behös eller symboliserar det man agerar ut?
    Ja du, för att det är något som både pappan och bruden sett fram emot hela livet?
    Varför behövs en marskalk? Eller en brudkrona? Slöja? Brudnäbb? Behövs de? Eller har de en mer betydelsefull symbolisk innebörd? Viktigt/gulligt/mer romantiskt/fint är ju högst subjektiva värderingar och inte uttryck jag skulle välja för att beskriva något som jag inte har någon egentlig relation till.
  • shakynose
    feministbrud skrev 2009-01-12 20:56:42 följande:
    Men du svara ju fortfarande inte på frågan varför det enbart är kvinnor som väljer att sina fäder ska inkluderas i ceremonin. Om nu symboliken inte längre finns kvar, varför är den inte totaländrad?
    Varför är det bara kvinnor som bär brudkrona och slöja? Trots att symboliken påstås vara totaländrad...

I ortodoxa kyrkan blir dock både brud och brudgum krönta har jag hört
  • shakynose

anne på grönkulla skrev 2009-01-12 21:02:14 följande:

Jag tycker inte att nåt av det där behövs, jag blev gift utan nåt av det. Den sista meningen förstod jag dock inte...?
    Du frågade "Varför är det viktigt/mer romantiskt/gulligt/fint om det nu inte behövs eller symboliserar det man agerar ut?" och jag tycker inte att man behöver använda dessa adjektiv för att förklara fenomenet. Lika lite som jag skulle använda dem för att beskriva någon av de andra företeelserna.
  • shakynose

anne på grönkulla skrev 2009-01-12 21:07:46 följande:

Jag använder inte de orden själv för att förklara eller försvara företeelser. Jag noterar att folk som vill förklara sin användning av överlämning ofta använder de orden och undrar varför.
    Då föreslår jag att du frågar dem!
  • shakynose
    feministbrud skrev 2009-01-12 21:12:51 följande:
    Jag bar varken eller. Jag kan inte förstå hur du bara tar bort symboliken från brudöverlämning trots att man använder samma ord och samma ritual som när det var förtryckande. ÖVER-LÄMNING. Who gives the bride away?Det är precis samma sak med att be pappa om handen. Visst, man bestämmer själv och det är ens eget val, men varför väljer man ett förtryckande skådespel som inraming?I en annan tråd för ett tag sedan på samma ämne frågade vi oss om det inte var så att brudar vet om symboliken att pappa lämnar över henne. Hon vill ha det så för att hon ser det som något positivt att bli beskyddad av först pappan, sedan mannen. Jag tror det ligger någonting i denna förklaring.
    Att du misslyckas med att förstå är inte en merit.
  • shakynose
    LB5 skrev 2009-01-12 21:07:12 följande:
    hm. känns lite som hyckleri att blunda för urvalada delar av "kvinnoförtrycket".

...Och tycker man att det är att förtrycka kvinnor, då ska man fan inte gifta sig. Let alone, gå ut på ett internetforum för blivande brudar och predika kvinnans rätt. Snacka om dubbelmoral...
    Du har så rätt! Är inte normen att leva i tvåsamma förhållanden också en dammig relik från ett patriarkalt samhälle? Om äktenskapet varit ett sätt för mannen att härska över kvinnans kropp (och är det fortfarande i andra kulturer), ska man då ställa upp på att leva i äktenskap överhuvudtaget? Eller ska man som svensk kvinna utnyttja sin möjlighet att förbli ogift livet ut av solidaritet för lidande medsystrar?

Jag väljer nog att dra gränsen någonstans däremellan faktiskt!
  • shakynose
    feministbrud skrev 2009-01-12 21:23:05 följande:
    Att du inte lyckas förklara är en än större merit.
    Jag tror att du redan bestämt dig för att fortsätta leva lyckligt utan att någonsin ens försöka förstå vad det kan finnas utanför dina värderingar och principer. Så nej, det är inget jag kommer att skryta med.
  • shakynose
    ario skrev 2009-01-12 21:44:40 följande:
    jag tycker inte det är fel om min fästman frågar min far om min hand, för mig betyder der respekt och inget annat! och varför skulle det vara skådespeleri?
    Hehehe! Min pappa skulle bli MYCKET obekväm om min kille skulle be om min hand Det ingår helt enkelt inte i våra traditioner att göra så, så han skulle nog se det som ett lite konstigt påhitt. Däremot skulle han definitivt ha större förståelse för det och bemöta det annorlunda om min kille tillhörde en annan kultur där man gör så enligt traditionen.
Svar på tråden Pappa som ger bort?