Pappa som ger bort?
Rätta mig om jag har fel, men att fråga om någons hand är egentligen bara ett annat sätt att be om dennes välsignelse. Bara det att man följer den traditionella koden genom att göra det på samma sätt som det gjorts i alla tider, alltså att formellt be om flickans hand.
Även om en far inte ser på flickans hand som sin personliga egendom så kan jag förstå att han uppskattar att hans blivande svärson visar respekt för dessa koder. Även om det bara är ett spel för gallerierna, men ärligt talat så är ju det mesta rörande vigseln bara skådespel i så fall.
Allt utom detta:
"Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra. Tar alltså du N.N. till din hustru?
(Svar: Ja)
Tar du N.N. denna N.N. till din man?
Jag förklarar er nu för äkta makar."
Och detta:
"Ni har förklarat att ni vill låta registrera ert partnerskap. Tar alltså du N.N. denna/denne N.N. till din partner?
Tar du N.N. denna/denne N.N. till din partner?
Ni är nu registrerade partner."
Allt annat är helt onödigt och tvivelaktigt, men jag tänker inte predika mina värderingar som det enda riktiga!
För övrigt så tycker jag att denna version är så sjukt romantiskt:
"Äktenskapets ändamål är enskildas väl och samhällets bestånd. Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra. Tar alltså du N.N. denna N.N. till din hustru att älska henne i nöd och lust?
Tar du N.N. denna N.N. till din man att älska honom i nöd och lust?
Ge varandra handen till bekräftelse på detta. (Före handslaget kan mannen lämna kvinnan en ring.)
Jag förklarar er nu för äkta makar.
Glöm aldrig det löfte om trohet som ni nu har avlagt. Lev med varandra i inbördes aktning, kärlek och förtroende och besinna ert ansvar mot kommande släkten. Må endräkt och lycka råda i ert äktenskap och i ert hem."
Men det är min högst subjektiva bedömning och den går nog inte att förklara för den som inte känner exakt likadant som jag!