Pappa som ger bort?
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
Jag ska ha borgerlig vigsel och vi ska ha en brudöverlämning. Det är mitt egna beslut och ingen annan i släkten hade ens en tanke på det utan det var bara mitt beslut. Självklart ställer pappa upp på det eftersom att han är en viktig del av mitt liv, och skulle aldrig säga nej till något som gällde MIN dag. Och det tycker jag också att det är. MIN dag och MINA önskemål. Tycker jag att ingen ska ta ifrån mig!
Tycker att det är vansinne att en person kan förneka någon att gifta sig i en kyrka pga att man vill att sin förälder ska lämna över. Då borde Burre Präst vara emot vigslar rent generellt, då kvinnor förr i tiden gifte sig för att ha en trygghet då kivnnor förr ofta tog hand om familjen och inte tjänade egna pengar. I dag är det inte av den anledningen vi gifter oss, och inte heller den anledningen till att vissa vill att sin pappa/mamma ska lämna över. Det handlar om kärlek och romantik, och ett romantiskt sätt att ha cermonin. Inget annat. Att förneka någon att gifta sig i den kyrka de vill pga det är trångsynt och obehagligt.
Jag tycker att det är vansinne att gifta sig i kyrkan om man inte tror på vad kyrkan förmedlar.
Skulle du ställa samma krav på t ex muslimska församlingen?
Att de ska rätta sig efter dina önskemål och strunta i sitt eget samfunds tro?
Vet inte riktigt vad du pratar om? Muslimsk församling?
Jag är religiös, jag tror på Gud. Därför blev jag så upprörd över prästens kommentar. Vi bor i en tid och en plats där vi inte gifter oss av politiska, ekonomiska eller religiösa skäl. Jag är religiös, men det är inte därför jag gifter mig. Vi gifter oss för att vi är kära.
Har inte hört någon här inne säga "jag vill bli överlämnad av min pappa till min man så att folk förstår att jag inte har någon egen vilja eller kan stå på egna ben". Det är ju jättekonstigt att tro att någon vill det? Det förstärks ju dessutom av att en präst förbjuder folk att gifta sig pga av det. Kyrkan är Guds hus, och det är inte upp till Burre präst att skicka iväg folk från kyrkan.
Ja, muslimsk församling. Skulle du kräva att muslimska församlingen gjorde avkall på sitt samfunds tro för att du ska få det som du vill ha på ditt bröllop?
Det är upp till varje trossamfund att själv bestämma vad de tror, och vad som är acceptabelt och inte i deras kyrkorum. Äktenskapet i kyrkan är en religiös handling så gifter ni er inte med det i åtanke och dessutom skiter i kyrkans tro så är det väl ypperligt om ni väljer en borgerlig vigsel istället.
Det är nog här skon klämmer, det är inte "kyrkan" som står bakom den här åskiten, utan det är enstaka präster...
I min församling vet jag att det har förekommit, och det är ju flera personer här som har eller ska göra så.
Har svårt att ta ställning till vad jag skulle göra om jag var muslim, buhdist, hindu, astronaut, bilförsäljare...
Många som skriver att brudöverlämning är en sådan kontroversiell fråga... Något jag tycker att man fullständigt ska strunta i om det är det man vill ha till sitt eget bröllop. Oavsett hur du gifter dig finns det alltid vissa tråkiga typer som ska ha en massa åsikter, "timingen var inte den bästa", "jag tyckte maten var så där", "varför bjöd de inte henne?" osv i all oändlighet. Det är brudparets dag, alla som kan betraktas som riktiga vänner bör glädjas med de som gifter sig och inte tycka så mycket hela tiden och dissekera ner dagen i småbitar. Brudparet lägger förmodligen ner enormt mycket tid och pengar på denna dag, förstör den inte för dem då. Jag tror inte någon vill att det ska hända på det egna bröllopet, eller hur?
Vi är alla olika och i vuxen ålder bör man ha lärt sig att respektera det, alla tycker inte som man själv gör. För vissa är brudöverlämning förnedrande för kvinnan, för andra är det något vackert och fint. Om man tycker det tidigare, ja tyck det då men håll det för dig själv. Det finns uppenbarligen många kyrkor i Sverige (alla fall i Stockholm) som går med på brudöverlämning, jag har varit på flera sådana bröllop.
Jag själv ska överlämnas, jag tycker det ska bli ortoligt fint att gå fram till altaret med min älskade pappa. Alla våra vänner som ska närvara på vigseln vet att jag och min blivnade lever så jämställt man bara kan på alla sätt, om någon tycker att detta är otroligt fel av någon anledning så behöver de inte komma (alla våra vänner är dock fantastiska så det kommer inte hända!). Den som inte kan respektera vårt val vi har gjort är ändå ingen riktig vän utan snarare en trångsynt människa som inte lärt sig att alla är olika.
Tyck vad du vill men respektera andra människors val!
Jo, det är kyrkan som står bakom den åsikten. Det har kyrkan gjort ungefär sedan Sverige kristnades, eftersom man tror att äktenskapet är något mer än lite lattjolajban för att man är kär och vill att det ska vara romantiskt.
Skulle du kräva att ett trossamfund gjorde avkall på sin tro för att du skulle få det som du vill?