• suzem

Pappa som ger bort?

hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??

• Svar på tråden Pappa som ger bort?
  • passionsblomman

Där tog du ordagrant orden ur munnen på mig innan jag hann plita ner dem!
    (OT, såg på text tv nu att det lämnats in förslag till ny vigselodning, så att även homosexuella ska kunna vigas)

Duchess skrev 2009-01-10 22:05:37 följande:
    Det tycker jag också, men inte om man väljer en kyrklig vigsel.
  • ario

jag ska ha en kyrklig bröllop, men jag tillhör inte svenska kyrkan.

Duchess skrev 2009-01-10 22:05:37 följande:
    Det tycker jag också, men inte om man väljer en kyrklig vigsel.
  • Duchess

Sant. Det finns många kyrkor, inte bara Svenska Kyrkan. Andra kyrkor har andra traditioner. Ofta grundar de sig (när det gäller vigseln) i synen på män och kvinnors olika roller. Det är ganska logiskt att t ex många svenska frikyrkor och andra utländska kyrkor, där kvinnan har en annan roll och status, också har en annan tradition när det gäller ingången i kyrkan.

ario skrev 2009-01-10 22:10:23 följande:
    jag ska ha en kyrklig bröllop, men jag tillhör inte svenska kyrkan.
  • ario

Vår tradition är att brodern ska lämna över bruden, men om inte det finns en broder, kan farbror eller far lämna över den. Dock kan bruden välja att inte bli överlämnad. Men de flesta väljer attr göra det för dem anser att det är fint:)

jag kommer välja min bror eftersom jag är gudmor till hans döttrar, och då vill jag gärna att han överlämnar mig.

• Duchess

Jag såg också det på DN, och har surfat runt för att försöka få veta lite mer. Spontant känner jag mig kluven till förslaget. Det är bra att vi blir kvitt den gamla diskriminerande partnerskapslagen och får en och samma lagstiftning för äkta makar, oavsett könstillhörighet. Samtidigt förstår jag inte varför det skulle vara så farligt att låta samkönade personer ingå äktenskap. Jag tycker inte alls att mitt äktenskap skulle urholkas på något vis om även samkönade par får gifta sig.

passionsblomman skrev 2009-01-10 22:08:05 följande:
    (OT, såg på text tv nu att det lämnats in förslag till ny vigselodning, så att även homosexuella ska kunna vigas)
  • Duchess

Jag tycker inte alls att brudöverlämning är fel om brudparets relation avspeglar symboliken i brudöverlämningen. Har sådana exempel bland vänner inom den svenska frikyrkovärlden.

ario skrev 2009-01-10 22:17:07 följande:
    Vår tradition är att brodern ska lämna över bruden, men om inte det finns en broder, kan farbror eller far lämna över den. Dock kan bruden välja att inte bli överlämnad. Men de flesta väljer attr göra det för dem anser att det är fint:)jag kommer välja min bror eftersom jag är gudmor till hans döttrar, och då vill jag gärna att han överlämnar mig.
  • Saggezza

Det där är en lätt ursäkt för att slippa ta ansvar för att var och en väljer vad man skriver i tråden. Alla kan själva ta ansvar för att hålla sig till det TS ville ha svar på. För min del behöver man inte hålla sig till en tråd men man kan däremot skriva svar i relevans till den ställda frågan och i detta fall var den inte för eller emot utan hurvida det fanns någon som hade gått in med sin pappa. Vill man sedan stöpa ämnet för tiotusendegången är man fri att starta en tråd för det ändamålet. Det var ju inte precis den vänligaste ton som mötte TS heller. Alla följer inte forumets innehåll som många andra på BT och vet därför inte att saker och ting är heta potatisar men de måste ändå kunna ställa en fråga utan att bli indragen i ännu en diskussion...

passionsblomman skrev 2009-01-10 21:26:31 följande:
    Å, det kommer aldrig att kunna startas en tråd i det här ämnet utan att åsikterna i frågan kommer att dyka upp i densamma. Det går ju verkligen inte att veta i förväg vilken het potatis det är, men det kanske inte gör något att uppdagas?Det kommer aldrig att bli så att diskussionen bara förs i en enda tråd. Så är det ju med hela forumet, frågor återkommer och det böljar fra och tillbaka. Det är väl som det ska. Däremot är det ju skönt om man klarar att hålla en respektfull ton och helst försöker förstå varandras utgångspunkt också. Så är det inte alltid i trådarna...
  • suzem

Lika bra att överge denna tråd också för så fort man ställer en enkel fråga så blir man nertrampad direkt... jag som ny här på BT kan omöjligt veta allt.

• Duchess

Beklagar att du upplever det så. Jag hoppas att du iaf tar med dig vetskapen om att brudöverlämning är en kontroversiell fråga. Det kan vara bra att veta när ni beslutar hur ni själva vill göra vid er vigsel.

suzem skrev 2009-01-11 00:09:32 följande:
    Lika bra att överge denna tråd också för så fort man ställer en enkel fråga så blir man nertrampad direkt... jag som ny här på BT kan omöjligt veta allt.
Svar på tråden Pappa som ger bort?