• suzem

Pappa som ger bort?

hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??

• Svar på tråden Pappa som ger bort?
  • svårtattvälja

*applåder*

Aleta skrev 2009-01-11 12:00:12 följande:
    Det jag tror att många som vill ha brudöverlämning missar är att det finns en annan sida än den gulliga.När man gör någonting inför en massa folk, t ex gifter sig så visar man något med hjälp av olika symboler. Man visar inför alla att man hör ihop för resten av livet t ex. Det är det som själva vigseln förmedlar till alla. Om man genomför en handling eller visar upp en symbol inför andra så kan man inte SJÄLV bestämma vad den betyder för alla andra.Angående just brudöverlämning så finns det numera brudar med en romantisk syn på detta. De har sett det på film. Det är gulligt, precis som att man lyfter ena foten när man kysser sin sanna kärlek. Det finns också på film. Överlämningen klumpas ihop med sådana söta, oförargliga symboler utan att man funderar djupare på innebörden.INGEN vid sina sinnens fulla bruk skulle gå fram till brudparet under bröllopet och säga vad man tycker om brudöverlämning. Det håller man givetvis för sig själv, men till vardags så är det var människas plikt att stå upp för det man tror på.Vad tror en motståndare på då?Jo, jag tror att detta förmedlar en förlegad syn på kvinnan. Jag tror att det kan påverka på så sätt att vi om ett par generationer återigen måste kämpa för vår självständighet som individer om fler och fler gammaldags symboler fortsätter att förknippas med oss. Jag har sett det hända.Sluta skrika om att ni gör som ni själva vill! GIVETVIS så gör ni som ni själva vill! Ingen kommer att hindra er (om ni inte försöker genomföra detta i svenska kyrkan).Ta ett djupt andetag och räkna till tio och försök sedan förstå att den gulliga gesten betyder något annat för många även om det inte var det som ni avsåg. Man kan inte SJÄLV ändra på innebörden av symboliska handlingar.Om jag hade tagit ett så kontroversiellt beslut som brudöverlämning så hade jag blivit mycket ledsen om jag inte hade haft koll på båda sidor av saken innan jag bestämde mig. Tänk att få veta först i efterhand vad jag signalerade till omgivningen i min okunnighet! Sedan kan jag välja att strunta i det - fine - men då har jag gjort ett medvetet val.
  • Burre Präst
    LB5 skrev 2009-01-11 10:16:35 följande:
    Burre Präst skrev 2009-01-10 18:42:22 följande:Jag tycker att den här kommentaren är lite läskig, och skulle tycka att det var jobbigt att bo i en småstad med en liten församling med sådana präster. Antar att du inte tycker kvinnor ska få vara präster och homosexuella ska få gifta sig heller.
    *Fniss* Det där var ju lite kul att läsa!

OK då. Klargörande #2:
    Jag har inga problem med att somliga av mina kolleger är kvinnor och jag kommer, den dagen äktenskapslagen ändras, Svenska Kyrkan har beslutat om det och det finns en ordning, gladeligen att viga samkönade par. Så länge inte en av dem envisas med att lämnas över av sin far förstås.

Fast jag förstår alltså inte vad mitt motstånd mot brudöverlämning har för koppling till inställningen till kvinnliga präster och samkönade äktenskap?

Såvida inte LB5 menar att om jag inte gör som alla brudpar vill så är jag förmodligen en sån där som säger nej till allting. Men så är det alltså inte!
  • MolsonCanadian

Så du tycker att kyrkan ska fatta ett beslut om att degradera kvinnans ansvar och rättigheter som en del i att det är "nya tider"?
    Det känns inte särskilt "nytt" alls.

Att svansa efter tokiga sekulära idéer är inte konstruktivt för kyrkan, oavsett antal medlemmar. Kyrkan bygger på en tro, något som man håller för sant. Jag, m fl, längtar något till den dagen då antalet medlemmar i Svenska kyrkan är så få att människor slutar behandla den som ett Folkets hus som man har "rätt" till och istället börjar behandla Svenska kyrkan som ett trossamfund bland alla andra.

Söderbruden skrev 2009-01-11 12:01:32 följande:
    Det är nya tider, jag vet inte vart du bor men där kanske det inte är så vanligt med anglosaxisk vigsel?Igår på nyheterna berättades det bland annat om att kyrkan eventuellt ska ta bort ordet äktenskap. Varför? Jo, för att i höst ska det tas ett beslut om homosexuella ska få vigas i kyrekan eller inte. Nya tider? Ja! Är det på tiden? Ja!Eftersom båda jag och min blivande är medlemnmmar i svenska kyrkan så anser jag att vi är kyrkan lika mycket som prästerna. Kyrkan består ju av församlingar med medlemmar i där varje medlem har sin fulla rätt uttrycka sin syn på tro. Annars är vi tillbaka i tiden då kyrkan utfärdade dogmer som folk skulle leva efter. Om kyrkan vill fortsätta ha medlemmar måste man utvecklas i linje med medlemmarnas önskemål. Om man väljer att inte göra det så fine, valet är fritt från kyrkans sida. Precis som valet att viga oss så som vi önskar är fritt. Vår kyrka ska viga oss på det sättet vi vill, inte en enda diskussion har uppkommit. Skulle det ge en bitter eftersmak? Knappast! De har ju gjort sitt fria val! Eller hur?
  • Burre Präst
    LB5 skrev 2009-01-11 11:04:10 följande:
    Vet inte riktigt vad du pratar om? Muslimsk församling? Jag är religiös, jag tror på Gud. Därför blev jag så upprörd över prästens kommentar. Vi bor i en tid och en plats där vi inte gifter oss av politiska, ekonomiska eller religiösa skäl. Jag är religiös, men det är inte därför jag gifter mig. Vi gifter oss för att vi är kära. Har inte hört någon här inne säga "jag vill bli överlämnad av min pappa till min man så att folk förstår att jag inte har någon egen vilja eller kan stå på egna ben". Det är ju jättekonstigt att tro att någon vill det? Det förstärks ju dessutom av att en präst förbjuder folk att gifta sig pga av det. Kyrkan är Guds hus, och det är inte upp till Burre präst att skicka iväg folk från kyrkan.
    Jag förbjuder ingen att gifta sig! Absolut inte. Däremot förbjuder jag folk att, på eget bevåg och utan vettiga skäl ändra på kyrkans traditioner.

Ditt resonemang bygger på att vigseln är brudparets egen att utforma som de själva vill och efter eget huvud. Så är det naturligtvis inte! Vigseln är en av Svenska Kyrkans gudstjänster och därmed inordnad i ett större sammanhang än den egna lilla romantiska stunden.
  • LB5

Varför gifter ni er då?

Det jag reagerar så starkt på är att en präst går in på ett forum och berättar att han/hon har förbjudit folk från att gifta sig i en kyrka. Det är nya tider nu och jag skulle önska att den förlegade synen på kvinnor försvann, även från präster.

MolsonCanadian skrev 2009-01-11 11:27:39 följande:
    Jo, det är kyrkan som står bakom den åsikten. Det har kyrkan gjort ungefär sedan Sverige kristnades, eftersom man tror att äktenskapet är något mer än lite lattjolajban för att man är kär och vill att det ska vara romantiskt. Skulle du kräva att ett trossamfund gjorde avkall på sin tro för att du skulle få det som du vill?
  • MolsonCanadian

Det är ju brudöverlämning som förmedlar en oerhört förlegad syn på kvinnor så om du önskar att den synen försvann så ska du ju för allt i världen inte förorda brudöverlämning.

Vi har fattat ett gemensamt beslut att leva tillsammans och ingår ett kristet äktenskap för att vi är kristna.

LB5 skrev 2009-01-11 12:21:21 följande:
    Varför gifter ni er då?Det jag reagerar så starkt på är att en präst går in på ett forum och berättar att han/hon har förbjudit folk från att gifta sig i en kyrka. Det är nya tider nu och jag skulle önska att den förlegade synen på kvinnor försvann, även från präster.
  • LB5

Jag tror att anledningen till att jag reagerade så starkt är så här; det händer ofta att folk blåser upp skitsaker i hopp om att öka jämställdheten, men i själva verket blir resultatet tvärt om, t.ex en klippning hos frisören ska kosta lika mycket för män och kvinnor, "fru gårman" istället för "herr gårman", och brudöverlämning. Vem är du att säga att jag som kvinna blir "orättvist behandlad" av att bli överlämnad av min pappa till min blivande man? Vem säger att jag blir förnedrad som kvinna av att det inte finns några "fru gårman" skyltar. För att inte tala om "kvotering"... Alla dessa småsaker gör att vi kvinnor framställs som gnälliga, och debatten om jämställdhet blir helt skev. Därför blir jag upprörd när du som präst förnekar folk att gifta sig för att du tror att vi som kvinnor blir orättvist behandlade. Om det är så, då finns det väldigt mycket "värre" saker; ska kvinnor ta mannens efternamn? ska vi gifta oss överhuvudtaget?

Jag ber om ursäkt för mitt tidigare osakliga påhopp om homosexuella och kvinnliga präster, det hör inte hit, och jag skrev det för att jag blev upprörd av ditt uttalande av ovanstående anledning.

Burre Präst skrev 2009-01-11 12:20:02 följande:

Jag förbjuder ingen att gifta sig! Absolut inte. Däremot förbjuder jag folk att, på eget bevåg och utan vettiga skäl ändra på kyrkans traditioner.Ditt resonemang bygger på att vigseln är brudparets egen att utforma som de själva vill och efter eget huvud. Så är det naturligtvis inte! Vigseln är en av Svenska Kyrkans gudstjänster och därmed inordnad i ett större sammanhang än den egna lilla romantiska stunden.
  • Nalle Puh 40

Jag ska fråga min pappa om han vill lämna över mig men har inte gjort det än, bryr mig inte om vad alla säger för jag tycker det är en fin gest och skulle betyda så mycket för mig...

Svar på tråden Pappa som ger bort?