Pappa som ger bort?
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
*applåder*
Oj, tack!
Så du tycker att kyrkan ska fatta ett beslut om att degradera kvinnans ansvar och rättigheter som en del i att det är "nya tider"?
Det känns inte särskilt "nytt" alls.
Att svansa efter tokiga sekulära idéer är inte konstruktivt för kyrkan, oavsett antal medlemmar. Kyrkan bygger på en tro, något som man håller för sant. Jag, m fl, längtar något till den dagen då antalet medlemmar i Svenska kyrkan är så få att människor slutar behandla den som ett Folkets hus som man har "rätt" till och istället börjar behandla Svenska kyrkan som ett trossamfund bland alla andra.
*Nu är det igång...*
Varför gifter ni er då?
Det jag reagerar så starkt på är att en präst går in på ett forum och berättar att han/hon har förbjudit folk från att gifta sig i en kyrka. Det är nya tider nu och jag skulle önska att den förlegade synen på kvinnor försvann, även från präster.
Det är ju brudöverlämning som förmedlar en oerhört förlegad syn på kvinnor så om du önskar att den synen försvann så ska du ju för allt i världen inte förorda brudöverlämning.
Vi har fattat ett gemensamt beslut att leva tillsammans och ingår ett kristet äktenskap för att vi är kristna.
Jag tror att anledningen till att jag reagerade så starkt är så här; det händer ofta att folk blåser upp skitsaker i hopp om att öka jämställdheten, men i själva verket blir resultatet tvärt om, t.ex en klippning hos frisören ska kosta lika mycket för män och kvinnor, "fru gårman" istället för "herr gårman", och brudöverlämning. Vem är du att säga att jag som kvinna blir "orättvist behandlad" av att bli överlämnad av min pappa till min blivande man? Vem säger att jag blir förnedrad som kvinna av att det inte finns några "fru gårman" skyltar. För att inte tala om "kvotering"... Alla dessa småsaker gör att vi kvinnor framställs som gnälliga, och debatten om jämställdhet blir helt skev. Därför blir jag upprörd när du som präst förnekar folk att gifta sig för att du tror att vi som kvinnor blir orättvist behandlade. Om det är så, då finns det väldigt mycket "värre" saker; ska kvinnor ta mannens efternamn? ska vi gifta oss överhuvudtaget?
Jag ber om ursäkt för mitt tidigare osakliga påhopp om homosexuella och kvinnliga präster, det hör inte hit, och jag skrev det för att jag blev upprörd av ditt uttalande av ovanstående anledning.
Burre Präst skrev 2009-01-11 12:20:02 följande:
Jag ska fråga min pappa om han vill lämna över mig men har inte gjort det än, bryr mig inte om vad alla säger för jag tycker det är en fin gest och skulle betyda så mycket för mig...