Pappa som ger bort?
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
Jag tycker det är sorgligt att vissa präster inte vågar säga sin mening till brudar som vill ngot dom absolut inte vill..
Välkomna in och rösta: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3217410.html
Håller med om det. Fast det finns ju vissa som gillar brudöverlämning (skrev om det i inlägg #96)
Min morfar överlämnade min mamma när hon gifte sig i mitten av 50-talet i Göteborg. (Hon gifte sig med en blivande präst, min pappa. hmmmm) Jag frågade henne om hur vanligt det var med sk brudöverlämning och hon sa att det var så på vännernas bröllop också. Hon tyckte det var naturligt och det har inte varit ngn hunsande (hittar inget annat ord nu...) attityd i hennes familj. För henne och familjen var det mer som ett slags välkomnande och accepterande av hennes blivande man, på ett positivt sätt. Hon blev förvånad över diskussionen här på BT, hade aldrig sett det på ngt annat sätt. När jag sa att många hävdar att det även skulle vara inspiration från Hollywoodfilmer skrattade hon så hon höll på att trilla av stolen... Kanske är det så nu, men inte då!
Hon såg inte ngn koppling till förtryckta kvinnor för sin egen del, men förstod hur många här menade.
Hon gifte om sig på 80-talet och då gick hon in med sin blivande man.
Själva gick vi in tillsammans och det var så härligt! Jag respekterar dock andras val.
Min morfar överlämnade min mamma när hon gifte sig i mitten av 50-talet i Göteborg. (Hon gifte sig med en blivande präst, min pappa. hmmmm) Jag frågade henne om hur vanligt det var med sk brudöverlämning och hon sa att det var så på vännernas bröllop också. Hon tyckte det var naturligt och det har inte varit ngn hunsande (hittar inget annat ord nu...) attityd i hennes familj. För henne och familjen var det mer som ett slags välkomnande och accepterande av hennes blivande man, på ett positivt sätt. Hon blev förvånad över diskussionen här på BT, hade aldrig sett det på ngt annat sätt. När jag sa att många hävdar att det även skulle vara inspiration från Hollywoodfilmer skrattade hon så hon höll på att trilla av stolen... Kanske är det så nu, men inte då!
Hon såg inte ngn koppling till förtryckta kvinnor för sin egen del, men förstod hur många här menade.
Hon gifte om sig på 80-talet och då gick hon in med sin blivande man.
Själva gick vi in tillsammans och det var så härligt! Jag respekterar dock andras val.
Ber om ursäkt... BT segade.
Mitt svar på TS fråga: Inte jag. Vi gick in tillsammans, min make och jag (och det var helt fantastiskt, men det är en annan historia).
Det jag reagerar mest på i såna här debatter är att många som vill bli överlämnade kommer med argumentet att överlämningen är något de valt själva, så alltså är det inte förtryck. Sant. Ingen tvingar dem.
Jag tror inte heller att deras äktenskap nödvändigtvis blir mindre jämställda än de äktenskap där parterna gått in tillsammans.
Den största anledningen till att jag är emot brudöverlämning är att det är verklighet för så många kvinnor runt om i världen. De har inget val, de måste gifta sig med den som deras släktingar väljer och sedan är de sin makes egendom. De äger inte sina egna liv. Den här seden, brudöverlämning, att en man ger bort sin kvinnliga släkting till en annan man, är symbolen för det.
Och sedan kommer fria kvinnor som vi och kallar det för "fint", "romantiskt" och "en heder för min pappa". Det känns som ett hån mot våra mindre lyckligt lottade medsystrar.
Jag tycker att det är en fin gest att min far leder mig till min blivande pga. olika omständigheter som jag inte vill tala om här. Att det skulle vara ett hån mot mindre lyckligt lottade medsystrar har jag inte tänkt på tyvärr. Det finns tyvärr mycket vi skulle behöva undvara pga. att det skulle kunna vara ett hån mot mindra lyckligt lottade människor som: konsumtion,resa, hur mkt vi äter osv.
Där håller jag med dig mycket faktiskt!!
Det känns absolut som de som VILL bli överlämnade eller de som berättar saker som DOM vet är sanna osv inte riktigt gills..