• suzem

Pappa som ger bort?

hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??

• Svar på tråden Pappa som ger bort?
  • ario

Brudöverlämning är en fin gest, låt dem som vill ha de så få det utan att känna sig skyldiga som jämlikhetsmotståndare.

• JS76JS

tack ario. Nu ska jag åka till skolan

• Stardusty

Jag tyckte från början att brudöverlämning var nånting som var och en skulle få bestämma och motargumenterade de flesta som sa emot det. Men efter att ha hört deras sakliga argument har jag ändrat uppfattning. Brudöverlämning, liksom många andra bröllopsrelaterade saker, är en gammal symbol för kvinnans underlägsenhet och männens dominans (kvinnan byter ägare från pappa till make). I och med att t.om. kyrkan börjar ta avstånd från brudöverlämning visar det sig vara nånting som berör fler än bara brudparet. Symboler lever alltid kvar, även fast ni tycker att det är fint elelr gulligt/romantiskt kan ni inte blunda för innebörden.

Det som även slår mig är att det just är bruden som ska bli överlämnad. Varför är det inte lika romantiskt eller en lika fin gest om er blivande man skulle gå in med sin pappa eller mamma?

• anne på grönkulla

Varför förstärks romantiken av att en tredje person agerar, kan jag också fundera på? Varför är det mer romantiskt när man involverar pappa än bara det som uppstår mellan de 2 som ska gifta sig?

• Stardusty

Det där har jag också funderat på. För mig räckte det att mina föräldrar satt längst fram i kyrkan, de är ju lika delaktiga i vigseln ändå. Dessutom var det så härligt att på uppleva ALLT med min man, från de nervösa minuterna innan vi skulle gå in till att vi skred ut som man och hustru
    anne på grönkulla skrev 2009-01-12 11:12:28 följande:

Varför förstärks romantiken av att en tredje person agerar, kan jag också fundera på? Varför är det mer romantiskt när man involverar pappa än bara det som uppstår mellan de 2 som ska gifta sig?
  • feministbrud
    ario skrev 2009-01-12 10:53:29 följande:
    Min fästman bad om min hand till min far, tyckte det var så romantiskt:) Jag hade som krav att min fästman måste be om min hand, inte för att min far tycker det är så vikigt, men för mig betyder det respekt för mina föräldrar. Mina föräldrar har uppfostrat mig och gett mig all kärlek jag behöver, och det minska jag kan göra är att fråga om deras åsikt inför äkenskap.Jag har aldrig sett min far så glad då min fästman frågade om min hand...:)
    Mina föräldrar har också gett mig all den kärlek jag behöver och framförallt har mamma gett mig det lika mycket som pappa så jag förstår inte varför pappa skulle ha mer att säga till om i detta fall. Mina föräldrar skulle undra hur det var fatt om jag inte kunde fatta ett beslut själv om vem jag ska gifta mig och jag vill inte att någon ska fråga mina föräldrar före han frågar mig! Jag frågade inte mina svärföräldrar om jag fick fria för det hade jag gjort vlket svar jag än hade fått. Skulle inte du tyckt att det var hemskt om din far hade sagt nej? Då hade du ju inte kunnat gifta dig med den du vill?
  • feministbrud
    MulleNuh skrev 2009-01-12 10:51:16 följande:
    Jag kan förstå JS76JS. När jag började här om min överlämning så kände jag mig också nedtryckt och påhoppad.Men sen lärde jag mig att det absolut inte var så, utan att feministbrud (som nu blev utpekad här som att kränka) bara känner väldigt starkt för ett jämnställt samhälle! Och vi måste ju ha såna också! Så JS76JS, ta inte åt dig personligen...
    Tack, MulleNuh! Jag hoppas att jag har präntat i dig lite jämställdhetstänk också
  • feministbrud
    Stardusty skrev 2009-01-12 11:15:28 följande:
    Det där har jag också funderat på. För mig räckte det att mina föräldrar satt längst fram i kyrkan, de är ju lika delaktiga i vigseln ändå. Dessutom var det så härligt att på uppleva ALLT med min man, från de nervösa minuterna innan vi skulle gå in till att vi skred ut som man och hustru anne på grönkulla skrev 2009-01-12 11:12:28 följande:
    Har DU bytt åsikt! Det var som tusan. Det gör mig verkligen glad såhär en måndagsmorgon
  • Stardusty

Haha ja, här händer det grejer Men som jag skrev, det är tack vare de argument du/ni lagt fram. Just därför jag älskar debatter/diskussioner för man lär sig så mycket

feministbrud skrev 2009-01-12 11:21:26 följande:
    Har DU bytt åsikt! Det var som tusan. Det gör mig verkligen glad såhär en måndagsmorgon
  • ario

min fästman frågade självklart mig, men jag bad honom fråga om min hand till min far. Nej. självklart skulle far aldrig säga nej, utan det är en fin gest och inget mer.

För mig betyder det respekt för mina föräldrar, Och samtigt tycker jag det är romantiskt.

feministbrud skrev 2009-01-12 11:17:37 följande:
    Mina föräldrar har också gett mig all den kärlek jag behöver och framförallt har mamma gett mig det lika mycket som pappa så jag förstår inte varför pappa skulle ha mer att säga till om i detta fall. Mina föräldrar skulle undra hur det var fatt om jag inte kunde fatta ett beslut själv om vem jag ska gifta mig och jag vill inte att någon ska fråga mina föräldrar före han frågar mig! Jag frågade inte mina svärföräldrar om jag fick fria för det hade jag gjort vlket svar jag än hade fått. Skulle inte du tyckt att det var hemskt om din far hade sagt nej? Då hade du ju inte kunnat gifta dig med den du vill?
Svar på tråden Pappa som ger bort?