Pappa som ger bort?
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
Brudöverlämning är en fin gest, låt dem som vill ha de så få det utan att känna sig skyldiga som jämlikhetsmotståndare.
tack ario. Nu ska jag åka till skolan
Jag tyckte från början att brudöverlämning var nånting som var och en skulle få bestämma och motargumenterade de flesta som sa emot det. Men efter att ha hört deras sakliga argument har jag ändrat uppfattning. Brudöverlämning, liksom många andra bröllopsrelaterade saker, är en gammal symbol för kvinnans underlägsenhet och männens dominans (kvinnan byter ägare från pappa till make). I och med att t.om. kyrkan börjar ta avstånd från brudöverlämning visar det sig vara nånting som berör fler än bara brudparet. Symboler lever alltid kvar, även fast ni tycker att det är fint elelr gulligt/romantiskt kan ni inte blunda för innebörden.
Det som även slår mig är att det just är bruden som ska bli överlämnad. Varför är det inte lika romantiskt eller en lika fin gest om er blivande man skulle gå in med sin pappa eller mamma?
Varför förstärks romantiken av att en tredje person agerar, kan jag också fundera på? Varför är det mer romantiskt när man involverar pappa än bara det som uppstår mellan de 2 som ska gifta sig?
Det där har jag också funderat på. För mig räckte det att mina föräldrar satt längst fram i kyrkan, de är ju lika delaktiga i vigseln ändå. Dessutom var det så härligt att på uppleva ALLT med min man, från de nervösa minuterna innan vi skulle gå in till att vi skred ut som man och hustru
anne på grönkulla skrev 2009-01-12 11:12:28 följande:
Haha ja, här händer det grejer Men som jag skrev, det är tack vare de argument du/ni lagt fram. Just därför jag älskar debatter/diskussioner för man lär sig så mycket
min fästman frågade självklart mig, men jag bad honom fråga om min hand till min far. Nej. självklart skulle far aldrig säga nej, utan det är en fin gest och inget mer.
För mig betyder det respekt för mina föräldrar, Och samtigt tycker jag det är romantiskt.