Inlägg från: feministbrud |Visa alla inlägg
  • feministbrud

Pappa som ger bort?

Hihi, denna debatt är så rolig för att kristna och feminister möts i en ohelig allians!

• feministbrud
    LB5 skrev 2009-01-11 11:04:10 följande:
    Har inte hört någon här inne säga "jag vill bli överlämnad av min pappa till min man så att folk förstår att jag inte har någon egen vilja eller kan stå på egna ben".
    Nej, men du signalerar att det är så om du väljer att bli överlämnad. Det signalerar du oavsett vad du anser om brudöverlämning. Betydelsen förändras inte för att du vill det.

För övligt så tycker jag (som inte är religiös) att det är bra att svenska kyrkan säger ifrån och att så många präster inte tillåter kvinnoförnedrande symboler i sin kyrka. Det gör att jag respekterar kyrkan ännu mer! Och det är nog snarare så att det son INTE tillåter brudöverlämning är mer öppna för kvinnliga präster och homosexuella äktenskap.
  • feministbrud
    JL2b skrev 2009-01-11 10:37:44 följande:
    Jag ska ha borgerlig vigsel och vi ska ha en brudöverlämning. Det är mitt egna beslut och ingen annan i släkten hade ens en tanke på det utan det var bara mitt beslut. Självklart ställer pappa upp på det eftersom att han är en viktig del av mitt liv, och skulle aldrig säga nej till något som gällde MIN dag. Och det tycker jag också att det är. MIN dag och MINA önskemål. Tycker jag att ingen ska ta ifrån mig!
    Du menar ER dag och ERA önskningar, eller gifter du dig med dig själv?
  • feministbrud
    LB5 skrev 2009-01-11 12:59:44 följande:
    Jag tror att anledningen till att jag reagerade så starkt är så här; det händer ofta att folk blåser upp skitsaker i hopp om att öka jämställdheten, men i själva verket blir resultatet tvärt om, t.ex en klippning hos frisören ska kosta lika mycket för män och kvinnor, "fru gårman" istället för "herr gårman", och brudöverlämning. Vem är du att säga att jag som kvinna blir "orättvist behandlad" av att bli överlämnad av min pappa till min blivande man? Vem säger att jag blir förnedrad som kvinna av att det inte finns några "fru gårman" skyltar. För att inte tala om "kvotering"... Alla dessa småsaker gör att vi kvinnor framställs som gnälliga, och debatten om jämställdhet blir helt skev. Därför blir jag upprörd när du som präst förnekar folk att gifta sig för att du tror att vi som kvinnor blir orättvist behandlade. Om det är så, då finns det väldigt mycket "värre" saker; ska kvinnor ta mannens efternamn? ska vi gifta oss överhuvudtaget? Jag ber om ursäkt för mitt tidigare osakliga påhopp om homosexuella och kvinnliga präster, det hör inte hit, och jag skrev det för att jag blev upprörd av ditt uttalande av ovanstående anledning.Burre Präst skrev 2009-01-11 12:20:02 följande:
    Jag kan hålla med dig till viss del. Fru gårman och klippning hos frisören är struntsaker. Likaså få gå barbröstad i badet. Kvotering är fel, man absolut ingen skitsak. Brudöverlämning är dock ingen skitsak enligt min mening. Det är ett tecken på en tillbakagång till gamla traditioner och könsroller (trots att detta inte är en gammal svensk tradition, märk väl). Jag vill stoppa alla tendenser till en jämställdhetsbacklash för som Aleta skriver så påverkar våra handlingar andra. Ditt val att låta ofria symboler ingå i din vigsel påverkar i slutändan även mig. Jag vill inte leva i ett samhälle där det är vackert att bli överlämnad vid altaret, att det som symboliserar ägande är en naturlig del när man gifter sig.

Alla gör som de vill och jag tänker inte förbjuda någon att göra som de vill (vilket präster inte heller går då det är frivilligt att gifta sig i kyrkan), men så länge det blir vanligare och vanligare med brudöverlämning så kommer jag att argumentera emot. Jag vill för allt i världen inte att min eventuellt framtida dotter ska be min man lämna över henne vid altaret (det kommer han ALDRIG att göra för övrigt). Jag vill att det i framtiden ska vara självklart för alla att vigselakten är en ömsesidig handling, något som kommer att spegla av sig för jämställdheten i övriga samhället.
  • feministbrud
    ario skrev 2009-01-11 17:05:53 följande:
    bravo!bra svar!min bror ska föra mig fram och jag ska inte ta min fästmans efterman:)
    Det glädjer mig! Jag är glad att ni båda är nöjda med detta beslut.
  • feministbrud
    pandis81 skrev 2009-01-12 10:14:47 följande:
    har redan kollat upp det med kyrkan där bröllopet kommer att äga rum och det är helt okej för brudens far att överlämna. Så det finns inga oklarheter i det. Så jag kommer stå fast vid att det är min dag och jag gör precis som jag vill.. Och min far kommer överlämna mig därmed var det slutdiskuterat.Jag kan också gå själv det har jag gjort i 27 år. Det har inget med saken att göra. Min far överlämnar mig för att jag vill det och för att han älskar mig. Och jag vill ha honom vid min sida precis som han har varit i 28 år. Varför skulle det ändras bara för att det är min bröllopsdag.???
    För det första, gifter du dig med dig själv, eller varför är det bara du som bestämmer?

För det andra. Känner du dig inte lite handikappad om du fortfarande vid 27 års ålder behöver din far vid din sida för att kunna gifta dig? Ska han stå vid din sida i äktenskapet också? Nu menar jag rent fysiskt.

För det tredje så har jag också en underbar pappa som absolut inte skulle gå fram med mig till min blivande man och som skulle skrattat ut den man som försökt be om min hand. Han vill inte lämna över någon som helt uppenbart bestämmer själv.

För det fjärde så består mycket av upprördheten i att i alla fall jag inte vill att brudöverlämning ska bli tradition i Sverige. det kommer att spegla av sig på mycket annat i samhället och det skulle inte vara bra för jämställdeten. Och det påverkar mig. Därför är jag upprörd även om du gör som du vill.
  • feministbrud
    JS76JS skrev 2009-01-12 10:27:17 följande:
    istället för att bli uppförd och att så tydligt trycka ner och kränka dem av oss som vill gå in med vår far, kan ni inte istället försöka att se saker och ting ur ett annat perspektiv än ert eget och istället på ett positivt sätt se att vi alla är olika och respektera det.
    Kränker jag dig? Genom att säga att ditt sätt att vigas är en kvinnoförnedrande symbol? Överlämning betyder att lämna över ägandet från en man till en annan, oavsett vad du tycker. Att säga att det kränker dig att tala om en sådan sanning är lite väl magstarkt skulle jag säga.

Jag är upprörd för att ditt beslut i längden påverkar mig. Jag vill inte leva i ett ojämställt samhälle och du bidrar till att upprätthålla ett sådant så jag skulle snarare säga att det är du som kränker mig, men jag slänger mig inte med så starka uttryck.
  • feministbrud
    ario skrev 2009-01-12 10:53:29 följande:
    Min fästman bad om min hand till min far, tyckte det var så romantiskt:) Jag hade som krav att min fästman måste be om min hand, inte för att min far tycker det är så vikigt, men för mig betyder det respekt för mina föräldrar. Mina föräldrar har uppfostrat mig och gett mig all kärlek jag behöver, och det minska jag kan göra är att fråga om deras åsikt inför äkenskap.Jag har aldrig sett min far så glad då min fästman frågade om min hand...:)
    Mina föräldrar har också gett mig all den kärlek jag behöver och framförallt har mamma gett mig det lika mycket som pappa så jag förstår inte varför pappa skulle ha mer att säga till om i detta fall. Mina föräldrar skulle undra hur det var fatt om jag inte kunde fatta ett beslut själv om vem jag ska gifta mig och jag vill inte att någon ska fråga mina föräldrar före han frågar mig! Jag frågade inte mina svärföräldrar om jag fick fria för det hade jag gjort vlket svar jag än hade fått. Skulle inte du tyckt att det var hemskt om din far hade sagt nej? Då hade du ju inte kunnat gifta dig med den du vill?
  • feministbrud
    MulleNuh skrev 2009-01-12 10:51:16 följande:
    Jag kan förstå JS76JS. När jag började här om min överlämning så kände jag mig också nedtryckt och påhoppad.Men sen lärde jag mig att det absolut inte var så, utan att feministbrud (som nu blev utpekad här som att kränka) bara känner väldigt starkt för ett jämnställt samhälle! Och vi måste ju ha såna också! Så JS76JS, ta inte åt dig personligen...
    Tack, MulleNuh! Jag hoppas att jag har präntat i dig lite jämställdhetstänk också
  • feministbrud
    Stardusty skrev 2009-01-12 11:15:28 följande:
    Det där har jag också funderat på. För mig räckte det att mina föräldrar satt längst fram i kyrkan, de är ju lika delaktiga i vigseln ändå. Dessutom var det så härligt att på uppleva ALLT med min man, från de nervösa minuterna innan vi skulle gå in till att vi skred ut som man och hustru anne på grönkulla skrev 2009-01-12 11:12:28 följande:
    Har DU bytt åsikt! Det var som tusan. Det gör mig verkligen glad såhär en måndagsmorgon
Svar på tråden Pappa som ger bort?