LB5 skrev 2009-01-11 12:59:44 följande:
Jag tror att anledningen till att jag reagerade så starkt är så här; det händer ofta att folk blåser upp skitsaker i hopp om att öka jämställdheten, men i själva verket blir resultatet tvärt om, t.ex en klippning hos frisören ska kosta lika mycket för män och kvinnor, "fru gårman" istället för "herr gårman", och brudöverlämning. Vem är du att säga att jag som kvinna blir "orättvist behandlad" av att bli överlämnad av min pappa till min blivande man? Vem säger att jag blir förnedrad som kvinna av att det inte finns några "fru gårman" skyltar. För att inte tala om "kvotering"... Alla dessa småsaker gör att vi kvinnor framställs som gnälliga, och debatten om jämställdhet blir helt skev. Därför blir jag upprörd när du som präst förnekar folk att gifta sig för att du tror att vi som kvinnor blir orättvist behandlade. Om det är så, då finns det väldigt mycket "värre" saker; ska kvinnor ta mannens efternamn? ska vi gifta oss överhuvudtaget? Jag ber om ursäkt för mitt tidigare osakliga påhopp om homosexuella och kvinnliga präster, det hör inte hit, och jag skrev det för att jag blev upprörd av ditt uttalande av ovanstående anledning.Burre Präst skrev 2009-01-11 12:20:02 följande:
Jag kan hålla med dig till viss del. Fru gårman och klippning hos frisören är struntsaker. Likaså få gå barbröstad i badet. Kvotering är fel, man absolut ingen skitsak. Brudöverlämning är dock ingen skitsak enligt min mening. Det är ett tecken på en tillbakagång till gamla traditioner och könsroller (trots att detta inte är en gammal svensk tradition, märk väl). Jag vill stoppa alla tendenser till en jämställdhetsbacklash för som Aleta skriver så påverkar våra handlingar andra. Ditt val att låta ofria symboler ingå i din vigsel påverkar i slutändan även mig. Jag vill inte leva i ett samhälle där det är vackert att bli överlämnad vid altaret, att det som symboliserar ägande är en naturlig del när man gifter sig.
Alla gör som de vill och jag tänker inte förbjuda någon att göra som de vill (vilket präster inte heller går då det är frivilligt att gifta sig i kyrkan), men så länge det blir vanligare och vanligare med brudöverlämning så kommer jag att argumentera emot. Jag vill för allt i världen inte att min eventuellt framtida dotter ska be min man lämna över henne vid altaret (det kommer han ALDRIG att göra för övrigt). Jag vill att det i framtiden ska vara självklart för alla att vigselakten är en ömsesidig handling, något som kommer att spegla av sig för jämställdheten i övriga samhället.