Inlägg från: feministbrud |Visa alla inlägg
  • feministbrud

Pappa som ger bort?

Emmet99 skrev 2009-01-12 14:05:42 följande:
    hur vet du vad som är efterkonstruktion och inte? Nu dömer du hej vilt att folk gör det av anledningarna du bestämmer att de gör. Hade jag trott att folk gjorde det av samma anledningar som du säger hade jag också tyckt det vore korkat, men jag tror lite bättre om människor än så.
    Ja, jag dömer hej vilt och det är kanske väl taskigt, men jag har inte hört några bättre argument.

Förlåt om jag trampat folk på tårna, men ärligt talat så får folk gärna förklara hur vi har fått in denna tradition i Sverige om det inte är för hollywood!
  • feministbrud
    Emmet99 skrev 2009-01-12 18:45:19 följande:
    Denna "ge bort" tråden är så himla mycket roligare än den förra :DSom ni ser, de enda argument som finns är "det fiiiiiiiiiiiiint, jag vill jag vill jag VILL och det är MITT bröllop"
    Men vilka argument har framkommit här? Det enda jag kan utläsa är att man förklarar att symboler kan ändra betydelse, inget om varför man väljer något som väldigt många uppenbarligen tolkar som något negativt.

Så de enda argumenten för jag kan hitta är:
    Det är fint
    Det är en fin gest mot min far
    Jag har drömt om detta sedan jag var spädbarn
    Jag vill inte se min man förrän framme vid altaret
    Våra blickar ska mötas i altargången
    Alla jag känner har gjort så

Fyll gärna på!
  • feministbrud
    Ore skrev 2009-01-12 19:02:02 följande:
    I en annan tråd i samma ämne så vill jag minnas att någon av prästerna nämnde att flera amerikanska präster var intresserade av den svenska varianten, att brudparet går in tillsammans. Jag tycker personligen att det vore trevligare ur jämställdhetssynpunkt om den svenska varianten spred sig till andra länder, än tvärtom...
    Jag håller helt med (såklart)! Jag håller just nu på att läsa en bok av en feminist som startat feministing.com och hon klankar ner på rätt mycket när det kommer till bröllop, men till min stora förvåning nämner hon inte själva överlämnandet. Det hon har mest emot är förlovningsring (som bara kvinnan får där) och att kvinnan väljer bort sitt efternamn. Jag tycker inte att vi ska importera sedan där mannen köper en ring och firar - men oops,det sker ju redan

Och angående efternamn tycker jag att det är ok så länge det blir allt vanligare att även män byter efternamn.
  • feministbrud
    Emmet99 skrev 2009-01-12 19:04:32 följande:
    ja det är som vanligt, man läser bara det man vill läsa...
    Jag är HELT allvarlig, var hittar du andra argument?
  • feministbrud
    shakynose skrev 2009-01-12 19:09:47 följande:
    Jo visst har brudöverlämningens betydelse ändrats i de länder där de förekommer traditionellt i den kristna ceremonin!Jag tror inte att någon kristen människa i nåt annat land än Sverige skulle säga att det på allvar handlar om att ge bort en ägodel längre. Det har snarare kommit att bli en symbol för att resten av familjen stödjer bruden i hennes val. Visst skulle man kunna önska att detta även kunde gälla brudgummen lite oftare än det gör.
    Varför frågar man då vem som GER BORT bruden?
  • feministbrud
    LB5 skrev 2009-01-12 19:03:10 följande:
    Och vad är argumenten mot? Män som hatar kvinnor?Kyrkan? "Vi brukar inte göra så"?
    Förutom vad ore har skrivit så tillägger jag:

- Det är en del i en backlash där vi återgår till gamla ojämställda traditioner (fast det inte är någon tradition här)
    - Våra handlingar och väl påverkar andra och att väva in en kvinnoförtryckande i symbol i vigselakten ger signaler som i längden inte leder till mer jämställdhet, snarare tvärt om
  • feministbrud
    MulleNuh skrev 2009-01-12 19:35:40 följande:
    Tjejen (oftast) tänker 1000000 ggr mer på sitt bröllop än vad mannen gör.. Och detta från barndomen.Killar är i regel mindre brydda om hur upplägget är. För tjejen är det ofta mycket viktigare!!Därför tror det per automatik blir tjejen som "glänser" mer på dagen D!
    Detta är synd och jag gjorde allt för att mitt bröllop inte skulle bli så. Varför är det så? Är inte det ett problem att det är så?
  • feministbrud
    MulleNuh skrev 2009-01-12 19:54:23 följande:
    Njae det blir väl inget problem eftersom killen inte bryr sig! Jag älskar att planera och hålla på medans Micke gärna slipper!
    Det kanske inte är ett problem i sig, men att män skulle bry sig mindre om bröllop är väl ett problem eller?
  • feministbrud
    Emmet99 skrev 2009-01-12 20:07:05 följande:
    eventuellt för dem som skall gifta sig med dem. Om inte min m2b skulle bry sig om bröllop tror jag knappast det skulle blivit ett bröllop. Eller ja, jag kanske missförstår för nu sätter jag likamedtecken mellan bröllop och vigsel, giftermål.
    Tja, det är väl lite skillnad, men jag håller med dig. Jag hade inte heller gått igenom en planering av en stor fest om min man inte hade brytt sig. Jag gjorde huvudplaneringen eftersom jag är bäst på det och trivs med att göra sånt, men min man la sig i detaljerna (allt lull lull )
  • feministbrud
    MulleNuh skrev 2009-01-12 20:30:07 följande:
    Det är ju inte bröllopet, VIGSELN dom skiter i, men dom skiter i om det är ljusrosa eller mörkrosa sockerbitar!!(vilket jag iofs också gör, men du kanske hajjar vad jag menar?)
    Inte min man! Han bytte ut alla servetter i sista sekund för att jag hade köpt blå (frågat honom och han sa ja) och han ville ha rosa. Eftersom jag inte brydde mig så fick det bli så
Svar på tråden Pappa som ger bort?