Pappa som ger bort?
Jag har ett enormt engagemang för jämställdhet i mitt närområde och det tänker jag aldrig be om ursäkt för!
Emmet99: Först vill jag säga att det låter jättehemskt det du går igenom och jag hoppas att det ordnar upp sig för dig!
Sedan vill jag påpeka det här med könsroller och jag ger Hammerman visst rätt, men vill också säga att när det kommer till blommor, färger, smak mm så tycker jag att det är så fånigt att dela uipp saker i kvinnligt och manligt. Även när det gäller barn. På McDonalds tex, varför inte göra en happy meal med bilar och en med dockor, så slipper de pojkar som vill ha dockor stämpel på sig att vara flicka.
Det jag menar med att klistra på egenskaper är att placera mig i ett kvinnofack och det gör man när man måste dela upp allt i manligt och kvinnligt.
Sedan tror ajg att det är viktigt att se mönser och försöka förstå varför vi agerar som vi gör. Är det en enskilld företeelse eller är det något som många gör som råkar vara av samma kön? Kan det bero på något? Förmodligen skulle jag säga.
Jag tror inte heller att du, Emmet99, väljer din för för att medvetet upprätthålla patriarkatet. Men jag tror att du medverkar till det mot din vilja. Jag tror inte heller att man tittar på en hollywoodfilm och tänker - så vill jag också ha det och efter det blir en birdzilla som stampar i golvet och viiiiill.
Men. Brudöverlämning är inte tradition i Sverige och man måste då fundera varför så många ändå väljer det i dagens Sverige.
Över hela världen har jämställdhetskampen gått i vågor. Efter 70-talets feminismvåg gick det tillbaka på 80-talet och man började återigen värna om "traditionella värden". Nu är feminismen åter tillbaka på kartan, men parallellt med det har vi fått en stor bröllopsvåg. Det som var så totalt ute på 70-talet är nu en megaindustri som inte bara innefattar klänningar utan allt möjligt mellan himmel och jord. Jag menar, bara att det finns en industri för stolsöverdrag säger ju en hel del.
Vi är alltså här idag. Samtidigt som vi vill vara självständiga individer med egna karriärer så står drömbröllopet högt på agendan. Jag lovar er att det inte hade gjort det om det var 1975 nu. Gifte man sig så skulle man helst gifta sig i jeans. Nu är det helt annorlunda och folk lägger mängder på bröllop. Det är inte bara här, utan i hela västvärlden som det är på modet att gifta sig.
Här kommer hollywood in i bilden. Om bröllop är på modet så är det klart att filmer om bröllop görs. Många är de filmer från USA och England där brudöverlämning förekommer. Man har sett det sedan man var barn. Många har drömt om sitt drömbröllop sedan man var barn. En del börjar lägga in denna anglosaxiska sed i sitt eget svenska bröllop för att det verkar så romantiskt och vackert. Andra hakar på. Idag vet vi inte vem som började, men vi vet att fenomenet brudöverlämning har kommit hit från England och USA. Troligtvis genom film och TV-serier.
Eftersom det har blivit så pass vanligt i Sverige idag så är det inte så utmärkande om man själv skulle göra det. Den romantiska bilden av att inte ses förrän i altargången gör att man väljer detta som man sett så många gånger på den vita duken. Det är kanske inte därför man först kom att tänka på det, men det ger ändå en legitimitet till det val man gör. Idag är det så vanligt i vissa kretsar så ingen reflekterar över att det inte är svensk tradition.
Och framför allt reflekterar ingen över att det symboliserar ofrihet. Det som är så vanligt i stora delar av västvärlden kan väl inte vara så förnedrande? Jag har ju valt det för att jag tycker att det är fint! Men seden, som så väl passar in på en feministisk backlash, symboliserar kvinnan som oförmögen att leva utan en man.
Sedan kommer förklaringarna att JAG har valt det för att JAG vill ha trygghet från min familj eller att JAG hade lika gärna kunnat från det från min mamma, men hon vill inte. Det kan väl vara så, men ingen tanke eller idé är helt taget ur luften. Jämför det med brudklänningar, det du tycker är snyggt idag tyckte du inte var snyggt 1980 eller 1995. Och modet får vi också från filmer och TV.
Brudöverlämning är inte något som några enstaka brudar har hittat på. Det är en del av ett mönster och det mönstret vill jag och andra här inne bryta och det är därför som jag har skrivit detta supermegalånga inlägg