Pappa som ger bort?
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
Som sagt så kan detta ämne stötas o blötas i eviga tider...
Omröstningstråden var intressant.
Emmet99 (och några fler):
Jag tror inte att alla kvinnor som vill bli överlämnade av sin far är förtryckta vrak som inte har något att säga till om. Långt därifrån. Men just eftersom vi har en tradition att vara stolta över här i Sverige, att brudparet går in tillsammans som symbol för deras lika värde och fria vilja, och dessutom en relativt hög grad av jämställdhet ... nej, jag förstår faktiskt inte längtan efter att välja bort vår tradition i det här fallet.
För övrigt tror jag att Svenska Kyrkan kommer att avsäga sig vigselrätten inom några år. Det tror jag förändrar spelplanen en del i den här frågan.
Ja, såklart, men det finns ju andra saker man kan använda istället om man vill ha en könsneutral förebild för gång. Men well, det finns viktigare symboler att dekonstruera, ngt annat är det inte snack om, men det är inte oviktigt bara för det.
Jag skrev nu inte bara "uppmuntrar dem till det" utan hade även tilläggssatsen "genom de- och rekonstruktion av samhället" om jag inte minns fel. Det är ganska stor skillnad . Förbannat tråkigt det som hände din kompis. Jag brukar fundera på vilka av alla ens kompisar som tillhör den tredjedel som ngn gång blivit slagna av en man (och säkerligen också våldtagen inom hemmets ramar), det är tungt. Det borde inte finnas några mörka gränder för övrigt- men hur ser genustänkandet ut i stadplaneringen- förhoppningsvis är det bättre idag men mkt återstår.
Yes, vi borde kompenseras på ngt sätt va? Lätt att finansiera genom mansskatt . Nä, sorry för mitt OT, nu lägger jag ned i denna tråd. Om ngn vill diskutera vidare på samma tema så finns jag tillgänglig via min gästbok eller inbox.
så fort man ställer en fråga om det är många som har haft sin far som lämnar över eller om det är många som ska ha det så följer det alltid en disskusion.
VARFÖR ska det alltid behöva vara så. ????
Det är så ofattbart löjligt att det ska behöva ske. Varför ska inte varje brud själva få välja i detta ämne utan att behöva kännna skam att det är orättvist eller kränkande.
Min far ska med stolthet och glädje överlämna mig till min blivande man. Det ser jag inga som helst fel,tvivel eller känner någonsom helst skam eller nedvärdering över.
Nä att alltid börja en disskusion i detta ämne är bara fånigt. Brudar gör som ni själva känner för. Jag tror att alla pappor är väldigt stolta över att få lämna över sin dotter.
Och det ska dom vara med all rätt. Tänk vilken skön känsla att få vara stolt över något som man har uppfostrat så bra.
Nä så på er tjejer. Och lycka till på era stora dagar.
Jag vet att jag kommer vara stolt när jag går in tillsammans med min pappa. Det kommer att vara den näst bästa dagen i mitt liv. Den bästa var när jag och min blivande fick våran dotter.
Pandis81: bra sagt, jag kan inte annat än att hålla med!