• suzem

Pappa som ger bort?

hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??

• Svar på tråden Pappa som ger bort?
  • Emmet99

Nancy Drew skrev 2009-01-12 11:57:10 följande:

Jag överdrev alldeles för mycket. Jag ber om ursäkt för min tolkning av det sista argumentet, som var menat som en variant av "det är faktiskt mitt bröllop"-argumentet".Men jag står fast vid att ingen av de tre uppräknade argumenten håller.
    =) Nä det håller jag med dig om. Jag har argumenterat i den andra tråden och vill inte mer, för jag blir bara idiotförklarad och sårad. Eller argumenterat och argumenterat, jag har försökt förklara hur det är för mig. Men som alltid när det finns känslor med i bilden är det inte alltid helt lätt att formulera dem. "det är faktiskt mitt bröllop" argument är ungefär lika konstruktivt som "varför gör du såhär? Jo, för att jag kan" Jag har dock inte riktigt stött på så många med den anledningen. Det är väl som med mycket annat, folk har sina skäl.
  • Tooticki
    Emmet99 skrev 2009-01-12 12:03:13 följande:
    På samma sätt som de som vill bli "överlämnade" kan fundera på hur det kan tolkas att de gör det, tycker jag att de som starkt motsätter sig faktiskt kan ta och fundera på varför de här tjejerna vill det, annat än att förlöjliga och lägga in ord i munnen på dem. Vill ena parten att man skall lyssna på deras argument har man banne mig en skyldighet att lyssna på sin "motståndares" också
    Jag är helt på din linje där, problemet är bara att det är svårt att se något från en annan persons sida om det enda argument den personen kan komma med är "det är en fin gest" alternativt "anledningar som jag inte vill gå in på".

Sen kan jag inte låta bli att undra; om ALLA brudar som vill bli överlämnade gör det för att det är en fin gest som de bestämmer symboliken i själva, varför vill INGEN bli överlämnad av sin mamma, eller varför blir ingen brudgum överlämnad? Antagligen för att vi alla är del av ett större sammanhang än det vi själva kan ringa in, som påverkar oss och varigenom vi också påverkar.
  • anne på grönkulla

Jag hör till dem som debatterat det här ämnet förr och faktiskt brukar fråga om hur de som vill bli överlämnade ser på saken och varför det är så viktigt - men på sista tiden har jag gett upp lite om det. Svaret blir nämligen oftast av typen 1) "för att jag vill", 2) "för att det är fint" eller ännu värre 3) "du hindrar mig från att känna mig kvinnlig" (även om det senaste i ärlighetens namn var länge sen) - då känns inte diskussionen och ömsesidigheten som så stor, kan jag ärligt säga. Jag skulle gärna höra nån som kan lägga ut texten kring varför, hittill shar jag inte mött många som är beredda att göra det.

Varför vi är några som starkt ogillar det torde ha framgått men jag kan upprepa argumenten lite kort - det symboliserar ett ofritt beslut och det går emot kyrkans ordning (men jag har eg inte lättare att smälta det i en borgerlig vigsel, men frågan då blir ju ännu mer upp till den enskilda förrättare, där finns det ingen ordning att luta sig på).

Dessutom tycker jag symboliken blir ganska bisarr och fånig när det är en självförsöjande kvinna i 35-årsåldern (t ex) som gör det - om det var en omyndig tjej på 15 vore det självklart MYCKET mer upprörande men också mer logiskt, på ett sätt. Men VARFÖR vill den självförsörjande 35-åringen agera som om hon vore den omyndiga 15åringen? Varför är det mer romantiskt att agera ut den symboliken?

Hittills har jag inte funnit nåt svar på det...

• Emmet99

Nancy Drew skrev 2009-01-12 12:09:12 följande:

Det här är ju fullständigt OT, men du har verkligen en poäng i att Bridezilla-etiketten är något som borde avskaffas. Visst finns det brudar som är, ursäkta uttrycket, a pain in the ass mot präster, festlokalsägare, florister och så vidare... Att man ska gifta sig är inte en anledning att vara otrevlig och skälla på folk (som inte förtjänat det). Detta fenomen smittar sedan av sig på alla vanliga brudar som har rimliga krav och önskemål kring bröllopet så att man till slut blir osäker på om det är okej att ha tre tärnor eller rosor i buketten eller vad det nu kan vara. Jag tycker det är dags att slänga bridzilla-etiketten i soptunnan (och ordet "tacky" kan gå samma väg!).Med det sagt så vill jag understryka att brudöverlämning inte är en trivial fråga, och inte heller enbart en privatsak. Därför är det värt att debattera om.
    JAaaaaaaaaa!! :D tack! *krama*
  • ario

Så länge jag är nöjd så bryr jag mig inte så mkt vad andra tycker. Men jag lyssnar gärna om jag vet att personen också lyssnar på mig. Men otroligt störande att folk dömer så fort bara för man har andra åsikter.

Duchess skrev 2009-01-12 12:09:29 följande:
    Jag hoppas att du någon gång inser att det intryck vi får av dig när du skriver sånt här inte direkt är till din fördel....
  • DanKat
    ario skrev 2009-01-12 12:04:43 följande:
    Det låter lika dumt som att säga: varför ha sprit på bröllopet? Är inte det skadligt för kroppen? Ska man inte ta hänsyn till andras hälsa?
    Jag hängde inte exakt med på vad det var som skulle låta lika dumt som frågorna du radar upp, men jag tycker inte det låter ett dugg dumt att ställa dom frågorna inför sitt bröllop
  • Emmet99
    Tooticki skrev 2009-01-12 12:10:54 följande:
    Jag är helt på din linje där, problemet är bara att det är svårt att se något från en annan persons sida om det enda argument den personen kan komma med är "det är en fin gest" alternativt "anledningar som jag inte vill gå in på". Sen kan jag inte låta bli att undra; om ALLA brudar som vill bli överlämnade gör det för att det är en fin gest som de bestämmer symboliken i själva, varför vill INGEN bli överlämnad av sin mamma, eller varför blir ingen brudgum överlämnad? Antagligen för att vi alla är del av ett större sammanhang än det vi själva kan ringa in, som påverkar oss och varigenom vi också påverkar.
    Jag hade LÄTT blivit överlämnad av min mamma!! OM! Det hade varit toppen! Men svårt, hon är död. Så jag får hoppas att hon flaxar fram bredvid mig :)
  • Tessthemess

Det där vill jag gärna uppleva!!! :)

Duchess skrev 2009-01-12 12:07:25 följande:
    Nu tänkte jag komma med ett helt ovetenskapligt och mycket känslomässigt inlägg En av de bästa stunderna under vår bröllopsdag var sekunderna innan kyrkportarna öppnades och ingångsmusiken började spelas. Då stod vi där och höll varandra i handen och kände att "Nu börjar det verkligen!". Det ögonblicket skulle jag inte vilja byta bort för något i världen! Jag förstår att det inte är ett argument som håller i domstol, men jag menar det verkligen.
  • ario

Jag tycker inte brudöverlämning är en symbol för kvinnoförtryck. Snarare som fin gest!

• Duchess

Du lyssnar gärna då? Så bra. Men det är inte det intryck som man får av tidigare inlägg du skrivit.

ario skrev 2009-01-12 12:12:54 följande:
    Så länge jag är nöjd så bryr jag mig inte så mkt vad andra tycker. Men jag lyssnar gärna om jag vet att personen också lyssnar på mig. Men otroligt störande att folk dömer så fort bara för man har andra åsikter.
Svar på tråden Pappa som ger bort?