Pappa som ger bort?
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
Nancy Drew skrev 2009-01-12 11:57:10 följande:
Jag hör till dem som debatterat det här ämnet förr och faktiskt brukar fråga om hur de som vill bli överlämnade ser på saken och varför det är så viktigt - men på sista tiden har jag gett upp lite om det. Svaret blir nämligen oftast av typen 1) "för att jag vill", 2) "för att det är fint" eller ännu värre 3) "du hindrar mig från att känna mig kvinnlig" (även om det senaste i ärlighetens namn var länge sen) - då känns inte diskussionen och ömsesidigheten som så stor, kan jag ärligt säga. Jag skulle gärna höra nån som kan lägga ut texten kring varför, hittill shar jag inte mött många som är beredda att göra det.
Varför vi är några som starkt ogillar det torde ha framgått men jag kan upprepa argumenten lite kort - det symboliserar ett ofritt beslut och det går emot kyrkans ordning (men jag har eg inte lättare att smälta det i en borgerlig vigsel, men frågan då blir ju ännu mer upp till den enskilda förrättare, där finns det ingen ordning att luta sig på).
Dessutom tycker jag symboliken blir ganska bisarr och fånig när det är en självförsöjande kvinna i 35-årsåldern (t ex) som gör det - om det var en omyndig tjej på 15 vore det självklart MYCKET mer upprörande men också mer logiskt, på ett sätt. Men VARFÖR vill den självförsörjande 35-åringen agera som om hon vore den omyndiga 15åringen? Varför är det mer romantiskt att agera ut den symboliken?
Hittills har jag inte funnit nåt svar på det...
Nancy Drew skrev 2009-01-12 12:09:12 följande:
Så länge jag är nöjd så bryr jag mig inte så mkt vad andra tycker. Men jag lyssnar gärna om jag vet att personen också lyssnar på mig. Men otroligt störande att folk dömer så fort bara för man har andra åsikter.
Det där vill jag gärna uppleva!!! :)
Jag tycker inte brudöverlämning är en symbol för kvinnoförtryck. Snarare som fin gest!
Du lyssnar gärna då? Så bra. Men det är inte det intryck som man får av tidigare inlägg du skrivit.