• suzem

Pappa som ger bort?

hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??

• Svar på tråden Pappa som ger bort?
  • ario

oj,. jag sa fel!!

jag har valt min bror som ska leda mig fram till altaret. Anledningen till jag valde honom är för att han är mkt nära mig!

Men jag skulle lika gärna kunna ta någon annna också!

anne på grönkulla skrev 2009-01-12 12:26:34 följande:

Varför är det viktigt att ha pappa med då? Varför inte mamma? Och, om du behöver din familjs stöd fram till altaret, varför klarar sig din blivande man utan det?
  • Stardusty

Ja, om det var ett sakligt argument skulle jag gärna lyssna. Men att säga "för att jag vill det" är liksom inget jag känner att jag kan relatera till.

Emmet99 skrev 2009-01-12 12:03:13 följande:
    jag har varit med i en av de där supertrådarna, och det var anledningen till att jag inte alls tänkt skriva här egentligen. Min erfarenhet från den tråden var att folk envist och konsekvent ignorerade alla möjliga synvinklar utom sina egna, så därför gav jag upp eftersom ingen ändå var intresserad av annat än sina egna ord och visdomar. (ok, fine inte alla, det är att vara alldeles för generaliserande, men i det stora hela) På samma sätt som de som vill bli "överlämnade" kan fundera på hur det kan tolkas att de gör det, tycker jag att de som starkt motsätter sig faktiskt kan ta och fundera på varför de här tjejerna vill det, annat än att förlöjliga och lägga in ord i munnen på dem. Vill ena parten att man skall lyssna på deras argument har man banne mig en skyldighet att lyssna på sin "motståndares" också
  • anne på grönkulla

Ok, far eller bror, fortfarande är det du som brud som vill ha en manlig släkting med till altaret av nån sorts respekt. VArför inte en kvinnlig släkting? Och, varför visar inte din blivande man sin familj respekt på motsvarande sätt?

Om du (och andra som vill bli överlämnade) funderar lite utanför ditt eget bröllop- varför vill så många tjejer göra det men inga killar? Har inte killar nära relationer till och respekt för sina famailjer? Eller varför visar de inte det på sina bröllop iallafall? Vad är skillnaden?

• Emmet99

anne på grönkulla skrev 2009-01-12 12:32:40 följande:

Ok, far eller bror, fortfarande är det du som brud som vill ha en manlig släkting med till altaret av nån sorts respekt. VArför inte en kvinnlig släkting? Och, varför visar inte din blivande man sin familj respekt på motsvarande sätt?Om du (och andra som vill bli överlämnade) funderar lite utanför ditt eget bröllop- varför vill så många tjejer göra det men inga killar? Har inte killar nära relationer till och respekt för sina famailjer? Eller varför visar de inte det på sina bröllop iallafall? Vad är skillnaden?
    hur är det med mig då som gärna hade haft en kvinnlig men inte kan? Hade jag kunnat hade jag haft, var placerar det mig i dina funderingar? Ponera att jag hade haft en kvinnlig, hur hade du sett på det? *nyfiken*
  • Stardusty

Är det egoistiskt av mig att som kvinna motarbeta symboler av förtryck som många generationers kvinnor kämpat för att upphäva? Jag förbjuder dig inte att göra nånting, men vill upplysa dig om vad det du gör symboliserar och vad dina gäster och folk i din omgivning kan uppfatta det som. Varför behöver du din pappa eller brors bekräftelse eller "stöd" i ditt beslut; är du inte vuxen nog att fatta egna beslut?

ario skrev 2009-01-12 12:04:43 följande:
    påverkar andra människor?varför ska jag bry mig vad andra tycker? jag gör exakt som jag vill eftersom det får MIG att kännna mig bra! skulle jag ta hänsyn till andras åsikt så skulle jag troligen aldrig gifta MIG!Tycker det är egoistiskt av dig att kasta ut sådana argument för att få oss att känna oss sämre. Det låter lika dumt som att säga: varför ha sprit på bröllopet? Är inte det skadligt för kroppen? Ska man inte ta hänsyn till andras hälsa? nå?????Ni som mår dåligt av att se andra vara för brudöverlämning. Blunda nästa gång ni är på sådan bröllop. så slipper ni huvudvärk!
  • Emmet99
    Stardusty skrev 2009-01-12 12:32:28 följande:
    Ja, om det var ett sakligt argument skulle jag gärna lyssna. Men att säga "för att jag vill det" är liksom inget jag känner att jag kan relatera till.
    Det har du min fulla förståelse för :)
  • ario

Varför vill ni ha vit klänning på er? Det symboliserar oskuld eller hur?
    Är det inte lite gammaldax? Bör vi inte byta till en annan färg då många inte är oskulder vid giftemål?

Bör kvinnan vara oskuld vid bröllopet? varför kan inte mannen har på sig vitt? Betyder det att det är bara kvinnan som bör ha på sig vitt för att säkra sig för att hon är oskuld?

Stardusty skrev 2009-01-12 12:32:28 följande:
  • MulleNuh

Det är brudkronan som symboliserar oskuld! Inte vit klänning!

Lite har jag lärt mig här på bt!

ario skrev 2009-01-12 12:39:23 följande:
    Varför vill ni ha vit klänning på er? Det symboliserar oskuld eller hur? Är det inte lite gammaldax? Bör vi inte byta till en annan färg då många inte är oskulder vid giftemål?Bör kvinnan vara oskuld vid bröllopet? varför kan inte mannen har på sig vitt? Betyder det att det är bara kvinnan som bör ha på sig vitt för att säkra sig för att hon är oskuld?
  • Duchess

*funderar lite*
    Jag har diskuterat den här frågan på BT i flera år, och jag har under den tiden träffat på några tjejer som säger att de mycket väl kunnat ha en kvinnlig släkting som överlämnar dem i kyrkan, men att det av olika anledningar inte fungerat. Jag har dock aldrig, såvitt jag kan minnas, hört talas om någon tjej som verkligen genomfört det. Jag har inte heller hört talas om någon blivande brudgum som blivit överlämnad av sin mor eller far. Varför tror du att det är så?

Emmet99 skrev 2009-01-12 12:37:36 följande:
    hur är det med mig då som gärna hade haft en kvinnlig men inte kan? Hade jag kunnat hade jag haft, var placerar det mig i dina funderingar? Ponera att jag hade haft en kvinnlig, hur hade du sett på det? *nyfiken*
  • anne på grönkulla

Jag hade fortfarande undrat om du inte var vuxen nog att fatta egna beslut, om du hade med dig nån medan din blivande klarade sig själv. Mest viktigt för att jag skulle ompröva tolkningen av vad jag såg vore nog om ni båda hade familj med er fram till altaret.

Men jag undrar fortfarande varför det är så - oavsett just ert val - vad tror du?

Emmet99 skrev 2009-01-12 12:37:36 följande:
    anne på grönkulla skrev 2009-01-12 12:32:40 följande:
Svar på tråden Pappa som ger bort?