Pappa som ger bort?
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
oj,. jag sa fel!!
jag har valt min bror som ska leda mig fram till altaret. Anledningen till jag valde honom är för att han är mkt nära mig!
Men jag skulle lika gärna kunna ta någon annna också!
anne på grönkulla skrev 2009-01-12 12:26:34 följande:
Ja, om det var ett sakligt argument skulle jag gärna lyssna. Men att säga "för att jag vill det" är liksom inget jag känner att jag kan relatera till.
Ok, far eller bror, fortfarande är det du som brud som vill ha en manlig släkting med till altaret av nån sorts respekt. VArför inte en kvinnlig släkting? Och, varför visar inte din blivande man sin familj respekt på motsvarande sätt?
Om du (och andra som vill bli överlämnade) funderar lite utanför ditt eget bröllop- varför vill så många tjejer göra det men inga killar? Har inte killar nära relationer till och respekt för sina famailjer? Eller varför visar de inte det på sina bröllop iallafall? Vad är skillnaden?
anne på grönkulla skrev 2009-01-12 12:32:40 följande:
Är det egoistiskt av mig att som kvinna motarbeta symboler av förtryck som många generationers kvinnor kämpat för att upphäva? Jag förbjuder dig inte att göra nånting, men vill upplysa dig om vad det du gör symboliserar och vad dina gäster och folk i din omgivning kan uppfatta det som. Varför behöver du din pappa eller brors bekräftelse eller "stöd" i ditt beslut; är du inte vuxen nog att fatta egna beslut?
Varför vill ni ha vit klänning på er? Det symboliserar oskuld eller hur?
Är det inte lite gammaldax? Bör vi inte byta till en annan färg då många inte är oskulder vid giftemål?
Bör kvinnan vara oskuld vid bröllopet? varför kan inte mannen har på sig vitt? Betyder det att det är bara kvinnan som bör ha på sig vitt för att säkra sig för att hon är oskuld?
Det är brudkronan som symboliserar oskuld! Inte vit klänning!
Lite har jag lärt mig här på bt!
*funderar lite*
Jag har diskuterat den här frågan på BT i flera år, och jag har under den tiden träffat på några tjejer som säger att de mycket väl kunnat ha en kvinnlig släkting som överlämnar dem i kyrkan, men att det av olika anledningar inte fungerat. Jag har dock aldrig, såvitt jag kan minnas, hört talas om någon tjej som verkligen genomfört det. Jag har inte heller hört talas om någon blivande brudgum som blivit överlämnad av sin mor eller far. Varför tror du att det är så?
Jag hade fortfarande undrat om du inte var vuxen nog att fatta egna beslut, om du hade med dig nån medan din blivande klarade sig själv. Mest viktigt för att jag skulle ompröva tolkningen av vad jag såg vore nog om ni båda hade familj med er fram till altaret.
Men jag undrar fortfarande varför det är så - oavsett just ert val - vad tror du?