Inlägg från: feministbrud |Visa alla inlägg
  • feministbrud

Brudöverlämning?

Nej. Kommer från Skaraborg, bor i Stockholm.

• feministbrud
    MulleNuh skrev 2009-01-22 08:29:03 följande:
    skitsnack.En till präst skrev 2009-01-16 20:17:47 följande:
    Nej, det är nog inte bara skitsnack. Vi kan alla konstatera att det HAR förekommit i Sverige tidigare (som i din familj), men den breda massans intrese för brudövrlämning kan nog härledas från Hollywood eller typ Fyra bröllop och en begravning. Ibland direkt, ibland indirekt.
  • feministbrud
    Troll1 skrev 2009-01-22 09:54:31 följande:
    Feministbrud: Fyra bröllop o en begravning är väl engelsk.
    Det var därför jag skrev Hollywood eller.

Jag "attackerar" (inte mina egna ord dock) de som valt brudöverlämning för att deras val faktiskt påverkar mig.
  • feministbrud
    MulleNuh skrev 2009-01-22 10:11:30 följande:
    Jag har iaf tänkt om lite i frågan också ju.. Dock är jag ju inte HELT säker på hur vi gör. Allt hänger på prästens reaktion. Ser jag minsta lilla "förtvivlan" hos denne (även om han/hon säger ja) så kommer jag inte gå in med pappa..För jag VET ju att det finns präster som inte har något emot det alls.
    Då får vi hoppas på prästen då
  • feministbrud
    Troll1 skrev 2009-01-22 10:37:50 följande:
    Feminist: "Jag "attackerar" (inte mina egna ord dock) de som valt brudöverlämning för att deras val faktiskt påverkar mig"
    Varför påverkar andras val/önskemål vid vigseln dig personligen? Att en präst får hybris kan jag väl förstå, men oss som privatpersoner utan ngn relation till brudparet. Då finns det värre saker att bli påverkad av kan jag ju tycka. 
    Gå och se Mammut ex. OT - jag vet...
    Jag ahr skrivit det så många gågner förut i längre och kortare inlägg, men om jag ska göra det igen jättekort så påverkar trender hela samhället. En brudöverlämning är ingen trend, många är det. Tillsammans bidrar de till en utveckling av samhället som går mot mer ojämställdhet. Mer traditionella könsroller lyfts fram och en vilja att återgå till det gamla (fast det i detta fall är ett missförstånd) blir starkare. Denna trend vill jag bryta för att det gör att jag får leva i ett samhälle där jag inte får möjlighet att vara mig själv, utan kläms mer in i mitt kön. Läs gärna Susan Faludis senaste bok Den amerikanska mardrömmen om du vill veta mer om trender när det gäller jämställdhet kontra gammaldags familjevärderingar.
  • feministbrud
    MulleNuh skrev 2009-01-22 10:49:32 följande:
    Jag förstår ju vad du menar, men ändå om nu detta skulle bli vanligt så tar det ju ändå inte fram en ojämnställdhet. Eftersom de som här hemma väljer att gå in med pappa inte är underställd sin man/pappa..
    Jo, för att symboler kans också påverka hur vi ser på saker. Om västerländska kvinnor valde att gå i burka, trots att de inte var ojämställda hemma skulle vi ju tycka att det var en trend som borde brytas ur jämställdhetssynpunkt, eller hur?
  • feministbrud
    MulleNuh skrev 2009-01-22 11:12:12 följande:
    Det handlar ju mycket om okunskap. Förut när jag såg en kvinna i burka så tänkte jag direkt: oj stackars tjej. Hon måste ha det jobbigt hemma.Men sen hamnade jag i en intressant diskussion på familjeliv. (den jag mailade dig om förut om du minns?) om tjejer som bär slöja. 100% av alla som skrev blev shockade över att "vi vanliga" hade den synen på det. Jag lärde mig då att dom väljer detta av HELT fri vilja. Jag blev ju glad så klart av att höra det dom sa! Så idag ser jag inte det som något underställt att kvinnorna bär slöjan.
    Jag menade burka som i heltäckt beklädnad med galler för ögonen, inte slöja. För när det gäller slöja så kan jag hålla med dig. Dock skulle jag tycka att det var konstigt om folk som inte är muslimer skulle böja bära slöja.
  • feministbrud
    MulleNuh skrev 2009-01-22 11:18:25 följande:
    Jag tänkte samma om slöja/heltäckande burka mm.Det var tjejer i den tråden som bar allt möjligt.Det enda jag tänker nu om "galler" framför ögonen är att det ser lite läskigt ut.
    Nu är vi väldigt OT, men är det inte skillnad på att täcka håret och att täcka hela kroppen?
  • feministbrud
    MulleNuh skrev 2009-01-22 11:55:09 följande:
    Jag vet ju inte VARFÖR de valt att se ut så. Och nog kan JAG tycka det ser lite läskigt ut att täcka hela kroppen. Men tanken med slöja/burka är väl densamma? Bara att den ena är lite mer exrem.
    Nej, det kan man nog inte säga. Tanken med burka är att kvinnor inte ska visa sig för någon annan än sin man och slöjan är en religiös tradition att kvinnor inte ska visa håret.

Oavsett varför man väljer att gå i burka (inte sjöja) så tycker inte jag att det är något amn bör stödja. Om inte annat så funkar det inte i ett samhälle där man måste legitimera sig på många ställen.
  • feministbrud
    MulleNuh skrev 2009-01-22 13:04:22 följande:
    Fast vilka är vi egentligen att stödja eller inte stödja en frivillig handling?
    Av samma anledning som att jag inte stödjer frivillig brudöverlämning
Svar på tråden Brudöverlämning?