-
Vi är alla olika. Om jag får i mig lilla minsta extra g kolhydrat går jag ur ketosDuchess skrev 2009-02-04 17:38:12 följande:Ja, det är kolhydrater i sallad, men i så oerhört små mängder att de inte på något sätt stör din ketos. Det du vinner i form av vitaminer, fibrer och mineraler uppväger de stackars enstaka kolhydrater du äter. 100g sallad är för övrigt rejält mycket....Jag har hållit på med både GI och LCHF-kost i några år. Att kombinera dem båda (som jag gör just nu) går utmärkt. Jag tar två påsar CK om dagen och äter ett mål mat. Maten är grönsaker (dock inte tomat) samt t ex harissakyckling eller någon annan form av protein med heta kryddor. Jag kollar hela tiden min ketos med stickor och kan lova dig att sallad i normala mängder inte förstör ketos.
-
Jag tror seriöst jag är gladare för din ketosnivå än mincbk09 skrev 2009-02-04 20:19:13 följande:JIPPI!!!!!!!!!!! :)Spår av ketos!!!! :)Nu känns det genast lättare när jag vet att det går på rätt håll!! :)De e de lägsta men bättre än inget!!! :)
Peppningsmässigt så verkade det som om du behövde det betydligt mer än jag. Då kör vi allesammans!
MinSoulmate: Ja visst är äppledrycken god! Så bäst! Jag tyckte väldigt mycket om citronen i början. Den hjälpte mig att bli av med illamåendet jag hade då
Jag och cbk09 var ju tvungna att avbryta vår kur tillfälligt för vi mådde så dåligt- vi hamnade ur ketosen och jag tror att vi är inne på dag 5 "igen" -
Menar du då av de grönsaker du helst vill äta? För tomat innehåller ju 3,7 g kolhydrat/100 g och det finns massvis som har betydligt högre än så. Majskolv har exempelvis 22g kolhydrater/100g. Snacka om balla ur ketosen med bara några korn HahahaDuchess skrev 2009-02-04 22:41:32 följande:Tomater är den grönsak som innehåller mest kolhydrater. Inte mycket, men om man vill ligga på extremt låga doser av kolhydrater så brukar jag välja bort tomater. Jag brukar äta sallad, gurka, oliver, fetaost och annat gott istället
-
Pentan: Jag tror du missade mitt inlägg... Jag undrar hur det går för dig och din mun (C-vitaminsbristen osv)
-
Duchess:
OJ jisses, jag förstår att mitt inlägg kan kännas som om jag "hackar" på dig och det menar jag verkligen verkligen inte. Jag ber om ursäkt på förhand och går och skäms i ett hörn. Borde lära mig att formulera mig bättre. -
Välkommen student73
ALLA: Jag har funderat på en sak. Ni som läser det jag skriver kanske minns att jag numera tar en vitamintablett varje dag och mår mycket bättre av det- jo till min fundering då- Vitaminer är ju antingen vatten ELLER fettlösliga- det är ju inget snack om vattnet för det får vi ju i oss men vi får ju inte i oss fett så att vi kan lösa upp vitaminerna(A-, D-, E- och K) i tunntarmen. Så är det då inte så att: Även om CBK anses vara fullvärdig näring kanske vi inte får i oss dem där vitaminerna som vi borde då vi inte kan ta upp dem på ett adekvat vis? Eller?
Jag ska, som min konsulent rekommenderade, börja med Omega3 så fort jag kommit och handlat Kanske det lilla fettet kan bidra också
Sedan det där med ketonstickor börjar jag ju tvivla på också. Jag går ut och in ur ketos utan att egentligen göra något "dumt", så efter att ha surfat runt massor kom jag fram till att: Stickorna talar ju bara om att du kissar ut ketoner, ingenting om hur mycket som bildas, hur mycket som används och av vad de gjorts... De finns massvis av människor som bildar ketoner utan att de kissar ut dem- för visst märker vi alla att om vi druckit tokmycket en dag att koncentrationen sjunker?
Enligt min uppfattning är de enda som kan ha nytta av dem diabetiker som äter kolhydrater och som misstänker att de håller på att få ketoacidos.
Det är ju mycket möjligt att du ena dagen kanske är mer aktiv så du förbränner mer ketonkroppar istället för att utsöndra dem via urinen. En liten tanke bara. Hm...
Pentan: Vad skönt att det går åt rätt håll.
*Peppningskram till alla*
-
Ska jag vara ärlig så var det väl synd att du tog till kolhydrater eftersom de kommer bara att göra det hela svårare för dig idag- hur märkbart det blir återstår att se. MEN! Jag är mäkta imponerad att du bara tog EN Bra gjort hujjedamejj, det är även viktigt att lära sig en viss självkontrollhujjedamejj skrev 2009-02-05 11:52:33 följande:Jag bröt ren kur igår. Mådde så illa så jag hulkade efter svampsoppan, tänkte att NU blir jag magsjuk!!! Så jag syndade och tog EN knäckebrödsmacka med smör och skinka. Är så förvånad att jag lyckades hålla mig till EN macka. Iaf, så hur dåligt var det här då?
-
Hej linda2008linda2008 skrev 2009-02-05 18:39:15 följande:har köpt stickor att mäta ketosen idag, hur vet man var mean skamligga på dem, är det på de högre skalorna?
De är ingen större skillnad så länge du får färg. Om du dricker lite för lite vätska kommer du visa högre koncentration ketoner än om du dricker mycket. Så koncentrera dig du på att få färg helt enkelt -
Anna01: nailsbodybeauty.se/ har fraktfritt och är billigare. har bara fått bra service från dem.anna01 skrev 2009-02-05 18:35:08 följande:1augusti2009, hur långt åker du? Vi har också en konsult här men hon har alltid slut när man kommer fast hon vet att jag ska ha. Så de här gången köpte jag från nätet, fast de blev lite dyrare.
Dock har de inte någon konsulent om du behöver prata av dig då och då. -
MinSoulmate: Du är inte på väg ur ketos pga slimbridge- de är godkända vid ren kur. Däremot har du spätt ut ketonerna lite och jag tror faktiskt inte det är svinbra att ha så mycket koncentration ketoner som passerar njurar och allt annat. Även om det inte är farligt alls under en kortare period.
Dock, och det här gäller ALLA! Ni får INTE slarva med vattnet! Det är då lätt att dra till sig proppar i blodet. Jag fick en stroke när jag var 25. Fick då lära mig att en av de vanligaste anledningar som ung strokepatient är just för lite vätska. (Varför jag fick en blev dock aldrig klart- men huvudvärk hade jag i flera år efter varje dag :S Jaja, jag mår bra av det nu, så det är inte något att tjata om. )