Även om VF skickar direkt kan du inte räkna med att pappren når hndläggaren förrän tidigast på tisdagen. Sedan skall allt in i systemet, och skickas till er. Det tar åtminstonde till fredagen, han ni otur även till måndagen efter. Sedan VET jag inte om man får personbevis (det är det + gamla passet du ska ta med dig till polisen) direkt med namnbekräftelsen, det verkade inte så när jag pratade med min tant idag, hon skickar ett separat. Sedan vet jag ju inte heller om ni har "drop in" hos polisen, men säg att ni går dit på så fort ni fått papprena, då är ni ändå inne i mitten på "andra" veckan. Sedan ska polisen registrera allt i sitt register, skicka vidare till nästa instans (räkna post 3 dagar här med) och sist ska passet till ert utlämningsställe. Då är du i mitten av tredje veckan. Dvs. OM allt gått som smort.
Hade jag varit ni så hade jag sett till så VF skickar in snabbt, sök om pass när pappren kommer, MEN se til latt ha "tilfälligt pass" som backup. Min syster ordnade till sina barna samma dag i panik, så det GÅR.
Sedan VET jag ju inte vart ni ska resa, vet inte om alla länder är lika "glada" för tillfälliga pass.
Kom ihåg att vi pratat om myndigheter, ALLT tar hundra år med myndigheter, och de snabbar ju inte upp ärendet bara för att man står med packade väskor och paniken lysande ur ögonen liksom
Lowe06 skrev 2009-01-22 12:10:45 följande:
okej, men kanske inga 2 veckor från skatteverkets sida då kanske?Om man ber VF skicka pappret på en gång så kan ju skv ha det på måndagen redan, 16/2. Det borde väl inte ta den 2v att skicka tillbaka ett papper till oss??Eller är det så? Man får en bekräftelse på att nu har man nya namnet?Vad ska man ha med sig till polisen för pass? För om registreringen går snabbt står det ju vad jag heter - men man ska ju ha med sig id-handling och på mitt körkort står ju mitt gamla namn...då funkar inte det eller?Vad krångligt det blev nu!