• Lowe06

Hur lång tid från vigseln tog det innan du fick nya efternamnet?

Ska gifta mig (borgerligt) den 14/2 - tar det lång tid innan man får nya efternamnet? Hur lång tid har det tagit för er?
    Har bokat vår bröllopsresa i nya namnet och inte ansökt om nytt pass än. Blir nervös om man inte skulle hinna.
    Ska resa 11/3
    Ringde skv och de svarade lite svävande att det borde inte ta mer än 2 v iaf! Om det tar 2v har jag en v på mig att få passet, känns lite snävt?

• Svar på tråden Hur lång tid från vigseln tog det innan du fick nya efternamnet?
  • T RO

Ja, passet kan ta sin lilla tid. Alternativet är att ni skaffar ett tillfälligt pass hos polisen, det får man samma dag. Det kostar visserligen några hundra, och så gäller det inte så lång tid, så ni får ändå skaffa nytt pass när ni kommer hem igen.

Se bara till så ni har fått personbevis från skatteverket.
    och se till så er VF skickar in papprena fort som attans, så inte det är en slö person som drar ut på det några dagar. Postgången tar ju sin lilla tid, dels TILL skatteverket och sedan skickar skatteverket sin post med B-post (3 arbetsdagar)
    Min m2b bytte namn nu, och det registrerades direkt (dagen efter) de fått brevet, så själva registreringen går nog fort. Vår bekräftelse tar säkert till imorgon på sig, och då får han nog inget personbevis, utan det ringde jag idag och bad dem skicka. Det borde då ta tre dagar från idag.

• Lowe06

okej, men kanske inga 2 veckor från skatteverkets sida då kanske?
    Om man ber VF skicka pappret på en gång så kan ju skv ha det på måndagen redan, 16/2. Det borde väl inte ta den 2v att skicka tillbaka ett papper till oss??
    Eller är det så? Man får en bekräftelse på att nu har man nya namnet?
    Vad ska man ha med sig till polisen för pass? För om registreringen går snabbt står det ju vad jag heter - men man ska ju ha med sig id-handling och på mitt körkort står ju mitt gamla namn...då funkar inte det eller?
    Vad krångligt det blev nu!

• Ninnispinnis

Det tog ca 4 veckor innan jag fick pappret från Skattemyndigheten. Jag tror dock att det tog en vecka innan vår VF skickade in papprena, så det kunde nog ha tagit tre veckor i stället om hon hade skickat det direkt.

När jag gjorde nytt pass tog jag bara med mig pappret från Skattemyndigheten samt mitt gamla pass (det ska makuleras).

• Humlan66

ett pass kan man få inom en vecka, det beror alldeles på hur dom har att göra. Jag fick mitt pass på 5 dagar iaf

• anne på grönkulla

Det KAN gå, men allt inom en månad är att chansa på att alla handläggning går som smort utan några förseningar nånstans. ett pass kan du få på 5 arbetsdagar från det att du söker det.

När du söker pass eller behöver legitimera dig innan alla papper är klara så skulle jag föreslå att man har med ett personbevis med både gamla och nya namnet på.

• T RO

Även om VF skickar direkt kan du inte räkna med att pappren når hndläggaren förrän tidigast på tisdagen. Sedan skall allt in i systemet, och skickas till er. Det tar åtminstonde till fredagen, han ni otur även till måndagen efter. Sedan VET jag inte om man får personbevis (det är det + gamla passet du ska ta med dig till polisen) direkt med namnbekräftelsen, det verkade inte så när jag pratade med min tant idag, hon skickar ett separat. Sedan vet jag ju inte heller om ni har "drop in" hos polisen, men säg att ni går dit på så fort ni fått papprena, då är ni ändå inne i mitten på "andra" veckan. Sedan ska polisen registrera allt i sitt register, skicka vidare till nästa instans (räkna post 3 dagar här med) och sist ska passet till ert utlämningsställe. Då är du i mitten av tredje veckan. Dvs. OM allt gått som smort.

Hade jag varit ni så hade jag sett till så VF skickar in snabbt, sök om pass när pappren kommer, MEN se til latt ha "tilfälligt pass" som backup. Min syster ordnade till sina barna samma dag i panik, så det GÅR.

Sedan VET jag ju inte vart ni ska resa, vet inte om alla länder är lika "glada" för tillfälliga pass.

Kom ihåg att vi pratat om myndigheter, ALLT tar hundra år med myndigheter, och de snabbar ju inte upp ärendet bara för att man står med packade väskor och paniken lysande ur ögonen liksom

Lowe06 skrev 2009-01-22 12:10:45 följande:
    okej, men kanske inga 2 veckor från skatteverkets sida då kanske?Om man ber VF skicka pappret på en gång så kan ju skv ha det på måndagen redan, 16/2. Det borde väl inte ta den 2v att skicka tillbaka ett papper till oss??Eller är det så? Man får en bekräftelse på att nu har man nya namnet?Vad ska man ha med sig till polisen för pass? För om registreringen går snabbt står det ju vad jag heter - men man ska ju ha med sig id-handling och på mitt körkort står ju mitt gamla namn...då funkar inte det eller?Vad krångligt det blev nu!
  • T RO
    Lowe06 skrev 2009-01-22 12:10:45 följande:
    Det borde väl inte ta den 2v att skicka tillbaka ett papper till oss??

För om registreringen går snabbt står det ju vad jag heter -
    Tänk på att inte det bara är ditt ärende som ligger och flyter, just februari kanske inte är så tungt, men det KAN ju ta dem en vecka att komma ner i högen liksom. Och då blir det två veckor med postgången.

Du syftar på att det står vad du heter i "registerna" om jag förstår dig rätt? Ja, det gör det, min sambo "heter" redan det nya namnet, men utan personbevis kommer han inte få ett nytt pass, även om han är "samma" person med samma personnummer, man måste ha ett personbevis.
  • anne på grönkulla

Just det - provisoriska pass - kolla att landet ni ska till verkligen godkänner dem för inresa! De är dyra också, mer än dubbelt så dyra som vanliga pass, innan ni bestämmer er för det kan ni undersöka om det inte vore billigare att ändra namnet på biljetten hos flygbolaget.

• T RO

Så sant så sant. Minns att min syster inte var så glad på sig själv för att hon glömt kolla barnens pass... blev en dyr historia med två barn

anne på grönkulla skrev 2009-01-22 13:36:15 följande:

Just det - provisoriska pass - kolla att landet ni ska till verkligen godkänner dem för inresa! De är dyra också, mer än dubbelt så dyra som vanliga pass, innan ni bestämmer er för det kan ni undersöka om det inte vore billigare att ändra namnet på biljetten hos flygbolaget.
  • Stjärnblomma

För den som är otålig: man kan kolla på Skatteverkets hemsida och se när namnändringen ändrats i dataregistret ett par dagar (beroende på postgången) innan papperet hunnit hem i brevlådan, bara man har någon sorts e-legitimation (Bank-ID eller liknande). Gå till www.skatteverket.se klicka på "personbevis" i högra menyn, klicka en bit ner i texten på "skriv ut på egen skrivare" så kommer du till en sida där du kan logga in med bank-ID. Sedan kan du välja på olika personbevis beroende på vad du ska ha det till.

När jag gick till Polisen för att skaffa nationellt ID-kort, som man gör på samma ställe som man skaffar pass, så behövde jag aldrig visa upp personbeviset för det var redan ändrat i deras dator. Jag visade bara min gamla legitimation. Är det bråttom skulle jag så fort namnet ändras på Skatteverket inte vänta på papperet som skickas hem, utan gå till Polisen och kolla om de redan har det i datorn, kanske sparar man en dag eller två. Om man har tur.

• anne på grönkulla

Men kan du se det på hemsidan så kan du också skriva ut ett personbevis. Better safe than sorry - jag skulle ha med det! Om jag nu verkligen var stressad och ville spara varje tänkbar handläggningsdag eller återbesök, så.

• Stjärnblomma

Självklart. Det är jag som är ologisk!

anne på grönkulla skrev 2009-01-22 13:41:43 följande:

Men kan du se det på hemsidan så kan du också skriva ut ett personbevis. Better safe than sorry - jag skulle ha med det! Om jag nu verkligen var stressad och ville spara varje tänkbar handläggningsdag eller återbesök, så.
  • Lowe06

oj nu blir jag ju nervös igen, jag som blev lugnad när jag pratade med skatteverket och folkbokföringen som sa att det brukar ta en vecka eller några dagar - men det KAN ta 2 veckor men det är ovanligt...Ja då kan ju han stå för ett pass då

Skatteverket och polisen ligger bredvid varandra hos oss så jag kan lätt gå till skv först och sedan över gatan till polisen.

Men nu fick jag lite ont i magen...hoppas verkligen det går nu!

• T RO

Detta med att skriva ut själv på hemsidan verkar som en toppenidé. Varken posten eller skatteverket är ju kända för att ha så bra tempo direkt.

Tex så adresserade jag två inbjudningar till olika personer i samma hushåll, lade dem på samma låda, och de hämtades därmed oxå samtidigt. Den ena inbjudan tog två extra dagar på sig att komma fram, den andra ankom på beräknad dag. :-O

• Lowe06

ang pass så har jag inget giltigt och detta står på polisens sida
    "Om du har ett gammalt giltigt pass ska det samtidigt lämnas in för makulering men får sedan behållas."

och med personbevis på nya och gamla namnet, det står ju såhär:

"Om legitimation saknas kan närvarande make/maka, sambo, registrerad partner, förälder, mor- eller farförälder, myndigt barn myndigt syskon, vårdnadshavare, familjehemsförälder eller god man med egen legitimation styrka din identitet"

då måste ju min man kunna intyga att jag är jag trots körkort med gamla namnet!?

• anne på grönkulla

Fråga polisen du kommer söka hos hur de vill ha det, det där kan varje myndighet/handläggare antagligen avgöra på eget ansvar så att praxis kan vara lite olika.

• Lowe06

anne på grönkulla skrev 2009-01-22 16:13:05 följande:

Fråga polisen du kommer söka hos hur de vill ha det, det där kan varje myndighet/handläggare antagligen avgöra på eget ansvar så att praxis kan vara lite olika.
    ja det är nog bäst

När jag kom hem idag väntade brev från SKV! (med a-post! de kan kryssa i vilket..)
    Skickade namnändring och hindersprövning i måndags till dem och det kom från dem idag! Det var ju supersnabbt! Vändande post bara!
    Gick det lika snabbt för er andra?
  • Baby S

Någon vecka kanske. Inte lång tid alls. Pass tar väl 5 dagar.

Svar på tråden Hur lång tid från vigseln tog det innan du fick nya efternamnet?