• Lemonita

Paris??

Vi ska gifta oss i Paris i juli. Någon som varit där och vill tipsa om ..... allt . Har aldrig varit där.
    Vilket område rekommenderas, boende, restauranger, shopping, shower.....ja, allt!
    Vi ska stanna i tre dagar.

• Svar på tråden Paris??
  • Sesamy

Jag blev helt kär i området kring Sacre Coeur när jag var där. Ljuvlig utsikt över stan och underbara små gränder och caféer.
    Det är fint att gå upp i Triumfbågen oxå, så man får utsikt över hela Champs Elyssée. Två små tips allafall! =)

• Besservvisser

Titta noga var du går. Jag har aldrig sett så myckt hundskit på trottoarerne som i just äckliga Paris!

• Macecrush

Tycker att nästan alla områden i paris är bra. Gillar oxå området kring sacre coeur, hur fint som helst! Finns gott om sexaffärer/klubbar med mera här dock, men inget som egentligen stör. Sist vi var i paris så bodde vi dock i södra delen, vid eiffeltornet, det var helt klart lite häftigt att se tornet när man vaknade.
    När det gäller shopping så finns det i princip obegränsat, har man pengar så finns ju alltid champs elysée, men en annan har ju endast råd att ta en fika på McDonald´s där ;) sephora får man dock inte missa om man gillar smink, parfym mm. Jag gillar Tati som ligger på montmartre och är som ett gigantiskt, billigt, franskt svar på H&M, väl värt en titt.
    Min favoritresturang serverar bland annat enorma skaldjursfat och ligger vid bastille, en annan favorit är musslorna på Leons, som finns lite överallt.
    När det gäller hundbajs så är det inget jag har haft problem med iaf, men det är ju bara jag.

Detta blev ju lite långt, men jag älskar verkligen paris, så om du har några frågor så är du välkommen att ställa dem.

• Lemonita

Tack för tipsen! Den där klädkedjan Tati låter kul. Jag älskar skaldjur, vilken är bäst, pris?
    Finns riktigt romantiska restaurang gärna utomhus? Då menar jag så romantisk att man har sin bröllopsmiddag där .
    Vi har hittat ett hotell i Latinkvarteret, är det bra läge? Vi vill att det ska vara romantiskt, mysigt, mycket kafeér, uteserveringar...

Macecrush skrev 2009-01-26 23:06:31 följande:
    Tycker att nästan alla områden i paris är bra. Gillar oxå området kring sacre coeur, hur fint som helst! Finns gott om sexaffärer/klubbar med mera här dock, men inget som egentligen stör. Sist vi var i paris så bodde vi dock i södra delen, vid eiffeltornet, det var helt klart lite häftigt att se tornet när man vaknade.När det gäller shopping så finns det i princip obegränsat, har man pengar så finns ju alltid champs elysée, men en annan har ju endast råd att ta en fika på McDonald´s där ;) sephora får man dock inte missa om man gillar smink, parfym mm. Jag gillar Tati som ligger på montmartre och är som ett gigantiskt, billigt, franskt svar på H&M, väl värt en titt.Min favoritresturang serverar bland annat enorma skaldjursfat och ligger vid bastille, en annan favorit är musslorna på Leons, som finns lite överallt.När det gäller hundbajs så är det inget jag har haft problem med iaf, men det är ju bara jag.Detta blev ju lite långt, men jag älskar verkligen paris, så om du har några frågor så är du välkommen att ställa dem.
  • Lemonita

puff och puff och puff
    Ni måste vara maaassor som varit i Paris .

• Julia78

Vi tog en båt tur på floden (kan inte stava till den..)
    När det var mörkt, det var jätte fint med alla lampor.
    Jag ångrar att vi inte gick in i NottreDam.
    har du läst Da vinci koden? Isf kan man gå dess "fotspår" runt Paris.
    Har inte heller sett nån hundskit på trottoarerna där.

• fru AM

Tycker området Quartier Latin (västra stranden) - "söder" om floden Seine är bättre att bo i. Nära till många sjyssta affärsgator och till Seine såklart och till Notre Dame. Och mysiga Luxembourgträdgården. Bor man vid Sacre Coeur (i Montmartre) så är det VÄLDIGT långt till "city" och man går lätt för mycket ... Fast Mantmartre är definitivt värt ett besök (undvik de mer sleezy gatorna i Pigalle på väg dit och från bara)

• Lemonita

Ha ha...det där med hundskit...var nog ngn som försökte vara lite rolig.
    Vi funderar på att åka den där båtturen, det är alltså bättre att åka när det är mörkt?
    Nej, har inte läst boken (sett filmen).

Julia78 skrev 2009-01-27 16:40:02 följande:
    Vi tog en båt tur på floden (kan inte stava till den..)När det var mörkt, det var jätte fint med alla lampor.Jag ångrar att vi inte gick in i NottreDam.har du läst Da vinci koden? Isf kan man gå dess "fotspår" runt Paris.Har inte heller sett nån hundskit på trottoarerna där.
  • Lemonita

Så bra. Vi har hittat ett hotell i latinkvarteren. Det verkar mysigt där.
    fru AM skrev 2009-01-27 16:40:50 följande:

Tycker området Quartier Latin (västra stranden) - "söder" om floden Seine är bättre att bo i. Nära till många sjyssta affärsgator och till Seine såklart och till Notre Dame. Och mysiga Luxembourgträdgården. Bor man vid Sacre Coeur (i Montmartre) så är det VÄLDIGT långt till "city" och man går lätt för mycket ... Fast Mantmartre är definitivt värt ett besök (undvik de mer sleezy gatorna i Pigalle på väg dit och från bara)
  • gyllenfru

Hej! Måste få rekomendera ett jättebra hotell som vi bodde på i paris.. mysigt område med tunnelbanestation nära. Hotellet är ett sk designhotell, men var inte alls dyrt att bo på.. Ett rent fynd helt enkellt. Dessutom var personalen supertrevlig & hjälpsam. Namnet var: hotel Le Quartier bastille. Surfa in på www.lequartierhotelbf.com/

Lycka till!

• Lemonita

Tack!! Hotellet verkar superfint och verkligen billigt (för att vara paris). Ja, det är mycket möjligt att vi väljer det. Vad finns i det området, det hette Marais eller?

gyllenfru skrev 2009-01-27 16:49:26 följande:
    Hej! Måste få rekomendera ett jättebra hotell som vi bodde på i paris.. mysigt område med tunnelbanestation nära. Hotellet är ett sk designhotell, men var inte alls dyrt att bo på.. Ett rent fynd helt enkellt. Dessutom var personalen supertrevlig & hjälpsam. Namnet var: hotel Le Quartier bastille. Surfa in på www.lequartierhotelbf.com/Lycka till!
  • W2B Blom

Åh, ni kommer få det så underbart i Paris. Bättre & romantiskare stad får man leta efter! Ett tips är att åka båt på floden Seine (helst på kvällen mot/från Effieltornet och Notre Dame då det är jättefin och romantiskt då!)
    Vi bodde på ett billigt, lyxigt central hotell vid Notre Dame! Kan verkligen rekommenderas, dock var badrumet lite litet men för oss gjorde det inte så mycket. Mittemot hotellet fanns det ett bageri så där åt vi frukost varje dag med nybakat bröd! (Hotelletsfrukost kostade 10EUR!) Det bästa var att det gick tåglinje direkt från flygplatsen till hotellets METRO, så det var lätt att hitta också.

Sedan måste ni besöka Louvren det är helt magnifikt med dess arkitektur!

♥ Bästa skönhetsmedel är lycka! ♥
  • Tess80

Vi var i Paris i oktober -08. Det var första gången som vi var där, och det är bara så himla fint!!! Vi var där en sådan kort stund, men för att hinna med o se det mesta så gjorde vi så att vi började dagen med att se eiffeltornet (det är hur mäktigt som helst)!

Efter det så gick vi till båtarna som ligger där vid eiffeltornet (Batobuss heter dom) och köpte 1-dagsbiljett, du får åka hur mycke som helst, kliva av och på, med den båten till ett visst klockslag på kvällen. Den biljetten kostar 12 Eur/pers. Båten tar dig till 8 olika destinationer ( Tour Eiffel, Musée dÓrsay, St-Germain-des-Prés, Notre Dame, Jardin des Plantes, Hotel-de-Ville, Louvre och Champs-Elysées). Båtarna går ca 15 minuter mellan varven, så man behöver inte vänta särskillt länge om man ska hoppa på och åka vidare till nästa ställe. Detta är ett hett tipps från mig iaf. och när ni kliver av vid Champs-Elysées, så är där den mest fantastiska bro med dom fina charmiga lyktstolparna som finns!!

Ett annat tipps är om du ska åka Metro eller buss är att du köper "Carnet full care tickets". Dom kostar ca 11 EUR, men då får du 10 st biljetter (som du o din man delar på då) och den biljetten får du åka med Metro, Tåg och buss. När du använder 1 biljett så kan du åka på den biljetten i 1 timme, innan du behöver ta en ny. (Dessa biljetterna köper du på vilket Metro som helst).

Och det här med hundbajs i Paris kan jag svara på. Det var mycket sånt förut, men nu är det lag på att folk måste ta upp efter sina hundar, annars riskerar dom böter. (Det är så rent o fint i Paris, vi såg inget som var nerskräpat direkt)

Oj detta blev ett långt inlägg....men det är iaf. varma rekomendationer från mig

• Lemonita

Den där båten ska vi absolut åka med, verkar jättefint och få se Paris i mörkret.

• Macecrush

De har sin meny på www.bofingerparis.com Där kan man även boka bord (vilket rekommenderas då den är väldigt populär). När vi var där hade de ett skaldjursfat för ca 60euro för 2, men även något billigare och ett dyrare. Tror att ni får det underbart i latinkvarteren, där finns mycket bra restauranger bland annat. Ett tips är att kolla vart det är kö och gå dit, för de brukar ha bäst mat. Vet tyvärr inget specifikt ställe där man kan äta utomhus, men jag en tur på floden på kvällen är jättemysigt.

• Lemonita

Å tack, snällt! Vi älskar skaldjur så det blir nog ett sånt där fat.

Macecrush skrev 2009-01-28 16:53:39 följande:
    De har sin meny på www.bofingerparis.com Där kan man även boka bord (vilket rekommenderas då den är väldigt populär). När vi var där hade de ett skaldjursfat för ca 60euro för 2, men även något billigare och ett dyrare. Tror att ni får det underbart i latinkvarteren, där finns mycket bra restauranger bland annat. Ett tips är att kolla vart det är kö och gå dit, för de brukar ha bäst mat. Vet tyvärr inget specifikt ställe där man kan äta utomhus, men jag en tur på floden på kvällen är jättemysigt.
  • Lemonita

Vilket område har mest uteseveringar (restauranger och kafeér). Vi kanske åker med vår dotter, ett år, har ni tips på Paris med barn? Hi hi, ja disneyland blir det en dag (hade blivit det utan dotten också ).

Svar på tråden Paris??