• Tjolinti

Chokladpraliner egen tillverkning

Någon som har gjort egna chokladpraliner någongång? Tänkte göra det som favors till den stora dagen.

Lyssnar gärna på tips o råd hur man gör det på bästa sätt:)

• Svar på tråden Chokladpraliner egen tillverkning
  • Aleta

Jag håller på och utbildar mig till chocolatier.
    Det är ganska besvärligt att temperera chokladen rätt så att den blir vacker och glansig. Misslyckas man med det så blir pralinerna grå, eller fläckiga osv. (Om du inte använder Block så klart, men det är ju inte riktig choklad.)

Här är en video på den kanske enklaste metoden.

Annars brukar man göra så här:

• Ore

Någon god tryffel annars, kanske?

• MrsWindh

Jag gjorde en hel del chokladgodis i jul (alla med blockchoklad) och det blev så uppskattat och gott!

Prova lite hemma, leta efter recept på nätet och se.

• Tjolinti

jag testade idag faktiskt, fyllde hjärtformar med smält choklad o smör blandning, eller ja jag penslade formarna sen fyllde jag med mandelmassa o sen hällde jag på choklad. men sen när jag tog ut dom så smälte liksom mina fingrar in i pralinerna. inte snyggt med mina fingeravtryck direkt :D

• Luucie
    Tjolinti skrev 2009-01-30 22:17:47 följande:
    jag testade idag faktiskt, fyllde hjärtformar med smält choklad o smör blandning, eller ja jag penslade formarna sen fyllde jag med mandelmassa o sen hällde jag på choklad. men sen när jag tog ut dom så smälte liksom mina fingrar in i pralinerna. inte snyggt med mina fingeravtryck direkt :D
    Haha, ja jag är också en hobbybagare av rang kan jag meddela...har gjort choklad mousse och vit tryffel för flera tusen säkert...skam den som ger sig

Men vanliga hederliga tryfflar har jag nog bemästrat nu..tror jag. Här finns ett super enkelt recept.
    Och du kan blanda i sprit eller apelsin eller lime eller chili eller vad du vill! Mums!!!!
    www.recepten.se/recept/chokladtryffel.html
  • ängsblomma

måste det vara blockchoklad i ditt recept Luucie, eller kan man ha "riktig" choklad utan att ändra något annat i receptet???

• Aleta

Luucies förslag är jättebra. Gör något som inte har en chokladyta ytterst så slipper du tempereringsjobbet. Feltempererad choklad är inte vacker (men fortfarande god ).

• Tjolinti

Mums vad gott, men hur lång tid innan kan man liksom göra dom o rulla dom i chokladpulver? eller e det dagen innan samma morgon grejs? Kan man sen liksom ha dom i folie då vi ska ha dom i favor påsar, hahaha

• Luucie

Jag har haft riktig choklad alltså fin minst 70% choklad istället för block. Men jag har inte provat med ljusare choklad..Fast det borde väl gå...Vad säger Aleta?

Man kan göra dem ganska långt i förväg och ha dem i kylen eller svalen.
    Fast jag skulle akta mig för att lägga dem i favorpåsar. Dels så ramlar kakaon av och smutsar ner och sen smälter de om man råkar ha dem för varmt.

I en ask skulle funka bättre tror jag...Och för er som har sommarbröllop, ställ dem i skuggan

• Aleta

Jag har aldrig provat just det här receptet, men det ser ut som ett vanligt grundrecept för likörganache.
    Ett riktmärke är att om man ersätter mörk choklad i ett recept av den här typen med mjölkchoklad så behövs det mer mjölkchoklad.
    I det här fallet ca 300 gram.
    Vill man istället ha vit choklad så måste man ta ännu mer, ca 400 gram.

Luucie skrev 2009-02-01 11:47:31 följande:
    Jag har haft riktig choklad alltså fin minst 70% choklad istället för block. Men jag har inte provat med ljusare choklad..Fast det borde väl gå...Vad säger Aleta?Man kan göra dem ganska långt i förväg och ha dem i kylen eller svalen.Fast jag skulle akta mig för att lägga dem i favorpåsar. Dels så ramlar kakaon av och smutsar ner och sen smälter de om man råkar ha dem för varmt.I en ask skulle funka bättre tror jag...Och för er som har sommarbröllop, ställ dem i skuggan
  • Luucie

Vit tryffel har jag blivit alldeles galen på...senast misslyckades jag 2 ggr innan det blev bra. Det verkar vara ännu mer temperaturkänsligt än "vanlig" choklad? Stämmer det?

• Aleta

Ja, den tål inte lika höga temperaturer som mörk choklad eller ens mjölkchoklad.
    Ska du temperera den så försök att inte värma den till mer än ca 40 grader när du smälter den.
    Du måste också röra om precis hela tiden.
    När du har tempererat färdigt så låt inte den vita chokladen bli varmare än 30 grader medan du jobbar med den.

Luucie skrev 2009-02-01 14:38:40 följande:
    Vit tryffel har jag blivit alldeles galen på...senast misslyckades jag 2 ggr innan det blev bra. Det verkar vara ännu mer temperaturkänsligt än "vanlig" choklad? Stämmer det?
  • Tjolinti

Jag ska ge dom en chans till på lördag o kolla om det går bättre när jag tempererar chokladen :D

• MrsWindh

Åååh vad sugen jag blev på hemmagjort godis nu..
    *dregglar*

• Trudilutt

Åh vilka toppen tips! Tackar!

• Luucie

Tänkte bara säga att det finns jättefina små formar i guld på lagerhaus. 100 st/25 kr

Svar på tråden Chokladpraliner egen tillverkning