• MalanMicke

Hur mycket är/var er budget?

Alla ni som har haft eller ska ha ett lite större bröllop med många gäster men en liten budget, hur mycket har ni tänkt lägga ut?

Vi kommer nog bli runt 60 personer,men är ju super svårt o veta hur mycket man ska lägga budgeten på. Vi vill ju såklart ha ett fint men billigt bröllop.

Några tips om hur man kan spara in pengar?Allt är välkommet!

• Svar på tråden Hur mycket är/var er budget?
  • Villesmamma

Vi räknade ut att det skulle gå ca 90 000kr för 90 gäster men nu under planeringens gång. Vi gifter oss 20 juni 2009 så verkar det som att det blir billigare. Som tex köpt en Kina klänning , lämnat in guld, hyr kläder till M2b, älgkött från Morfar m.m

• Sååå lurade

Nej tårtan lämnar vi åt andra proffs Styvappas kusin är konditor och deras tårtor smakar fantastiskt så de ska göra en maffig tårta, kostar ca2200 Den summan ingick under övrigt... Kom inte ihåg alla delar riktigt när jag skrev min budget förutom slutsumman...

Knepigt egentligen att tårtan kostar lika mycket som halva matbudgeten Men jag ska ha en riktigt maffig bröllopstårta... Det är en av få saker jag inte kompromissar med, jag älskar tårta...

Waldekranz skrev 2009-02-20 20:43:26 följande:
    Såå lurade:Gör ni tårta själv oxå eller? Var billigt pris annars! Kanon juh.
  • Duchess

Vi var 76 personer på bröllopet, inklusive oss själva. Vi höll för övrigt på att glömma att vi också skulle äta när vi anmälde antalet gäster till cateringfirman. Ett bra tips är att räkna med sig själva
    Redan när vi förlovade oss (ett år innan) gjorde vi upp en budget för bröllopet. Där ingick allt från kostnaden för förlovningsringarna till dricks till serverinspersonalen och inköp av presenter till våra värdar. Jag skapade själv en enkle mall i excel med tre kolumner: namn på kostnaden, beräknad kostnad och faktisk kostnad. (Kolumnerna summerade sig själva, så jag behöver inte räkna). Om någon post visade sig bli dyrare än beräknat så fick vi helt enkelt fundera över vilken vi skulle dra ner på för att hålla budgeten.

Det funkade utmärkt för oss! Bröllopet blev t o m några tusenlappar billigare än vad vi trott. Vi hade budgeterat för ca 75 000 exklusive ringarna. Då hade vi som sagt räknat in allt, t o m portot till tackkorten....

• Hawaiiii

50 gäster, budget startade på 75000, stiger sakta men säkert...bröllopsresa ytterligare 50-60000.

Mat,lokal, fest, sprit 40000
    Kläder, smink, hår 15000
    Hotell, transport 5000
    Ring 6000
    Fotograf 10000

Och så tillkommer ju allt annat :) Försöker stanna under 100.000iaf...lättare sagt än gjort.

Föräldrarna stöttar sporadiskt, så jag vet inte riktigt hur mycket vi själva betalar i slutändan, det återstår att se.

• MrsCoverdale

Vi kommer att bjuda in ca 100 gäster och hoppas på att inte spräcka 70 000kr gränsen. (10 000kr = resa)

Vi sloper tårtan och nöjer oss med endast efterrätt. Kommer inte heller att hyra någon fin transport, så där sparar vi in en gnutta.

Har försökt komma ihåg ALLA små kostnader (många bäckar små..)
    Tex:
    Porto - save the date, inbjudan + tackkort = ca 2000kr
    Tackgåvor = ca 2500kr
    Barnvakt, engångskameror, manikyr osv..

Jag har valt att lägga in dem i min budget för annars är det lätt att glömma bort alla små kostnader runt omkring..

• gotlandsulrika

Vi är uppe i ca 85 000kr för...hmm 20 gäster.
    Låter helt sjukt inser jag. För oss har valet av lokal varit avgörande och pga det tillkommer en kostnad på mat för 1000kr/kuvert då de har restaurangverksamhet där.

Vi ska bjuda fler på själva vigseln och efter den ha lite mingel med bubbel. Vi försöker spara in på saker som transport (har tillgång till veteranbil), inbjudningskort (gör själva), tårta (känner en konditor) mm.
    Vi ska inte heller ha något band, eftersom vi är så få och med många äldre eller barn lär det ändå inte bli något större drag. Istället ska vi dra med alla till vår favoritkrog efter midnatt där vi ska ha "brudvisning" och brudvals. Ganska crazy och typiskt oss kan man säga.

Delar av vår familj har haft synpunkter på att vi inte istället är i en bygdegård för 500kr och att det här är alldeles för dyrt för oss, men vi vill ha ett sånt här bröllop! Vi sparar allt vad vi kan nu och så lär det fortsätta tills augusti då bröllopet är.

Det springer iväg sjukt snabbt!

Trerätters middag ca 18 000kr
    Lokal 8000kr
    Fotograf 10 000kr
    Ring 20 000kr
    Klänning 10 000kr
    Hår o make 4000kr
    Bukett 2000kr
    Ruinen där vi ska vigas kostar 1500kr

Plus allt annat..näbbkläder, brudgummens kläder, underkläder, dekorationer mm. Bröllopsresan får vi definitivt vänta med.

• Vill nu

Vi började med en budget på 50000:- som vi spräckte rättfort... Har varit uppe på 67000:- och vänt, men som tur är blir vissa saker billigare än vi räknat på, så vi uppskattar att vi landar nån stans runt 60000:-. Då är vi ca 40 gäster.

• Waldekranz

Vi har ju långt kvar så kommer väl hinna ändras mycket men vi hoppas hålla det nedanför 100.000 tusen. Vi kommer ha ca 60 gäster och kommer precis som gotlandsulrika ha fest (och vigsel för oss) där priset landar på omkring 1000 kr per person för mat och dryck, då är det dock ingen extra kostnad för lokalen men ändå. pengarna springer iväg fort som sjutton...

• sommarbrud2010

Vi kommer ha runt 35 gäster och hade en ursprunglig budget på 30 000 men nu är vi glada om vi kommer under 40 000... och detta utan bröllopsresa. Det springer iväg grymt fort :S...

• sommarbrud2010

Om du vill spara pengar så tror jag det viktigaste är maten. Vi trodde vi skulle få ge upp catering helt och hållet för de ville ha runt 350 kronor per person för maten. Det skulle hamna runt 15 000 och det gick inte. Men efter massor av letande hittade vi en där vi kunde få 2 rätters för 150 kronor per person så det blir inte ens 6000 kr. VISS skillnad alltså.
    Lika dant med tårtan, nu har vi hittat en som tar 28 kronor/port istället för 45 och 35 som de andra vi kollat på har tagit. Så där kan man spara mycket pengar. En annan sak vi gjort är att tagit en bygdegård istället för annan festlokal. Då får vi en jätte stor mysig lokal där vi får ha den från tidigt fredag morgon till sent söndagkväll för 2400 kr.

Helt enkelt, ta inte första bästa utan ring runt och leta, det kan man spara tusenlappar på!

• bongen80

köp klänning beg. eller beställ från kina. det är måååååååånga tusenlappar där.

Satt o funderade på varför en del är så kinkiga (min väninna tex) när det gäller begagnat. Hon hyrde sin klänning, gud vet hur många som haft den då? dessutom betalade hon nästan 5000:- för det o bara det är ju puckat

• Sååå lurade

Haha, ja hyra är ju betydligt bättre än att köpa begagnat...

bongen80 skrev 2009-02-21 19:53:12 följande:
    köp klänning beg. eller beställ från kina. det är måååååååånga tusenlappar där.Satt o funderade på varför en del är så kinkiga (min väninna tex) när det gäller begagnat. Hon hyrde sin klänning, gud vet hur många som haft den då? dessutom betalade hon nästan 5000:- för det o bara det är ju puckat
  • sommarbrud2010
    bongen80 skrev 2009-02-21 19:53:12 följande:
    köp klänning beg. eller beställ från kina. det är måååååååånga tusenlappar där.Satt o funderade på varför en del är så kinkiga (min väninna tex) när det gäller begagnat. Hon hyrde sin klänning, gud vet hur många som haft den då? dessutom betalade hon nästan 5000:- för det o bara det är ju puckat
    haha, har hon verkligen tänkt igenom det där???
    Köper man den kan man ju dessutom få igen endel av pengarna genom att sälja den vidare.
  • Humlevägen

Vår budget är 45.000:- för 65 gäster. Detta har vi lyckats hålla kanon :) Gör mycket själva och har önskat oss bidrag till reseäventyr istället för presenter.

• Kajsalisan

Vi har 110000 i budget och fest för 100 personer

Lokal/dukning/personal/trerätters+ tårta/städ och alkohol=65000
    Kläder= 15000
    Band=10000 (är ett lite kändare band som spelar från 20-02)
    Inbjudningar/tackkort=2500
    Gåvor=2000
    Pynt/trycksaker= 1500
    Ring= 7000

Men kläderna har vi kommit undan oförskämt billigt, alkoholen lär det bli likadant med. Fotografen är en kusin.. Men en hejdundrande fest ska det bli!

• Sopranen

Vi hoppas klara oss på ca 30.000 kr och ska bjuda ca 70 gäster. Då är det inte medräknat någon bröllopsresa, föräldrarna bjuder på en kock =), mamma fotar, vi använder släktringar och planerar att plocka sommarblommor att pynta med. Dessutom har vi musikervänner som uppträder gratis...

Hyra av lokal: 1500
    Mat och vin: 12000
    Enkel middag kvällen innan för långväga gäster och brunch dagen efter, som vi själva lagar till: 3500
    Serveringspersonal och barnvakter: 4000
    Kläder (hittat min drömklänning på lightinthebox superbilligt): 5000
    Trycksaker, tackkort, porto: 2400
    Brudbukett: 500 (tänker plocka egna blommor, och få hjälp av en florist att sätta ihop dem. Är det rimligt? Någon som vet?)
    Frisör:1000
    Övrigt (stearinljus, servetter, videoband mm...): 1000

Svar på tråden Hur mycket är/var er budget?