Grodan: vi körde AW's metod med att ösa in mat på dagen så att vi kunde vara säkra på att hon inte vaknade pga hunger. Moa var lätt på det sättet att hon vaknade senare och senare av sig själv (till slut vaknade hon endast kl 05) och det utan sömnmetod. Detta gjorde hon vid ca 6 mån ålder. Men när hon blev runt 8-9 mån hade vi en jobbig period när hon vaknade ofta och sprang som tokar på natten, mkt tröttsamt.
Vi började med att lära Moa att somna själv. I början genom att ha handen på tills hon somnade (precis som ni). Sedan tog vi bort handen tidigare och tidigare, dvs innan hon somnade. I början blev hon kanske lite orolig och då kunde man lägga på handen en kort stund igen, tills hon lugnar sig. Poängen är att hon inte ska somna medan man har handen på, utan hon ska lugna sig bara och ligga still. När vi kunde få henne lugn utan hand, tex genom att sitta bredvid sängen, så körde vi så ett tag. Sedan flyttade vi stolen längre bort från sängen så att hon somnade utan att se oss, men fortfarande med närvaro i rummet. Till slut somnade hon utan att vi var kvar i rummet. Vi kombinerade detta med en ramsa (funkar bäst när barnen är lite större tror jag?). Tex "nu ska Moa sova, nu är det natt". Poängen med ramsan är att man kan säga den utanför dörren och få barnet lugnt, utan att gå in. Är barnet lugnt i förvissningen om att föräldern är där ute utanför dörren, så kan det somna in själv.
För att jobba in ramsan så fick jag tipset på AWs forum att i början säga den precis när barnet somnar in. På detta sätta kommer barnet att associera ramsan till insomnandet (klassisk betingning). Det spelar ingen roll vad man säger, bara man gör det lugnt och lite bestämt. Du ska låta betryggande, typ "somna du, jag vakar över dig".
Sedan var det vissa kvällar när hon protesterade såklart men det tillhör processen, all förändring är smärtsam Men själv är jag anhängare av försiktiga förändringar steg för steg. Lite lättare för barnet att acceptera än de här 3-dagars-kurerna.
Det svåra är att ha självförtroendet att det här kommer att funka. Man ger gärna upp för lätt när barnet protesterar och så tycker man gärna att man är elak som inte tar upp barnet och vyssjar det till sömns. Men man måste tänka om; man lär barnet somna för att det är bäst för barnet i första hand, inte för att man själv ska få sova bra. Det sistnämnda är en bonus
Klart slut...