Jag måste bara rekommendera en rabarberchutney som tillbehör till helgens grillade eller ogrillade måltider. Jag gjorde den i helgen och den var SÅ god. Det är en bloggkompis som delat med sig av receptet:
Rabarberchutney
Fräs finhackad gul lök, lite vitlök, lite curry, färsk riven ingefära och en halv finhackad chili med några kärnor kvar i lite olja i en gryta. Salta. Skala och dela tre fyra rabarberstänger. Häll på en liten skvätt vatten och pressa i kanske en halv apelsin. Cirka två deciliter socker och lite kanel. Låt allt koka ihop och rör om då och då.
BS: Ang. trots så kanske du blir tröstad av att Livia är vråltrotsig också. Hon gör i princip aldrig som vi säger. I alla fall inte på en gång. Oftast sticker hon upp ett finger i luften och säger: Vänta lite, ja ska bara ... Och så springer hon iväg och ropar tillbaka (när man blir helt vansinnig och skriker efter henne) Ja hommer mamma, ja hommer (=kommer). Sedan kan det ta allt mellan 2-20 minuter innan hon "hommer" tillbaka ... Varje dag - ca tio gånger ... GAAAHHH!
Och så hatar hon att byta bajsblöja. (Sviter efter dagis rumpmisshadel i vintras tror jag) Hon gör allt för att slippa. I morsa lyfte jag utan pardon upp henne på skötbordet och hon skrek givetvis som om jag stuckit kniven i henne: "Nej mamma, jag vill inte! Aja Baja!!!" Och sedan: "Pappa - hjälp mig ...!"
Fast då kunde jag inte låta bli att börja fnissa ...