• Izzie

Barnkarusellen snurrar vidare

Ego: Jajamen , jag tog mig upp vid sex och tränade idag *sträcker stolt på nacken*. Det var skönt faktiskt - efteråt alltså! Har varit på jobbet sen hela dagen och var inte hemma förrän kvart över sju (jävla budget - deadline imorgon), men ändå känner jag mig pigg fortfarande. Skumt!

Så mysigt att Matilda hann vakna innan jag stack till jobbet idag, så hon o jag åt frukost ihop medan maken låg och drog sig lite i sängen. Hon är för rolig, lilla pluttan. Pratar och dansar oavbrutet *ler*

• Izzie

Hej hej!

Vill bara in och säga hej! Har hysteriskt mycket på jobbet just nu, och det finns verkligen inte en stund över så jag hinner tyvärr inte läsa ikapp...

Har snappat att Mrs B verkar ha gjort sin första dag på jobbet iaf! Kul att komma igång lite igen va?!

Cicci - Ser att du bestämt dig för Dubai iaf! Du är en tuff böna! Hoppas ni får det jättemysigt och att du kan njuta av lite semester med avkoppling och sol!

EA - Har inte alls hängt med i vad som hänt med dina tjejkompisar, kan bara säga att det generellt brukar vara bättre att vara ärlig och berätta hur man känner. Är det riktigt bra kompisar så kommer de säkert bara bli glada för förtroendet och kanske kan de stötta de dagarna då det är som tyngst samtidigt jubla lite extra med dig den dagen då plusset kommer - för det gör det! Kram!

Liten - Dagisplatser verkar ju inte växa på träd precis, så ni kanske kan känna på det och se hur det verkar? Det kanske blir super? Små barn brukar vara anpassningsbara och lära sig snabbt. Min mamma som är förskollärare på småbarnsavd brukar berätta hur fort utvecklingen går för de små barnen när de börjar på dagis

• Izzie

Åh Clownis - fick verkligen en tår i ögat när jag läste ditt inlägg. Sååå ledsamt, det måste vara oerhört tungt även om det var väntat. Skickar den varmaste kram & instämmer med övriga att du är så välkommen att stanna här i tråden om du orkar och hinner!

Vickan - Vad tråkigt med din lilla mormor. Kram!
    Vad gäller din alldeles egna karusell så tyckte jag att Nenne skrev ett bra inlägg. Jag hoppas verkligen att det går vägen för er nu!

Tinga - Usch, jag förstår verkligen din frustration över killarnas blygsamma matvanor... Det måste ta jättemycket tid och energi från dig. Är ju inte på något sätt någon expert på det här med mat och spädbarn så jag vet inte om jag egentligen har några bra råd att ge. Det enda jag kan tänka mig är att kanske ibland välja den enkla vägen - ifall de dricker bra från nappflaska kanske välling/drikki/ersättning el liknande funka för stunden och frigöra lite tid och energi till något annat? Eftersom de är tidigt födda så kanske det tar längre tid att vänja sig vid vanlig mat? Matilda började inte äta bra förrän hon var ca 10 mån men sen vände det och har funkat bra sen dess. Dina killar kanske behöver lite extra tid?
    Jag har inte hunnit läsa ikapp det senaste så du kanske redan fått liknande råd och ratat det, då kan du bara scrolla detta...
    Annars tycker jag att det verkar som du skulle behöva få en liten paus från allt matande. Bio med en kompis, promenad el shoppingtur kanske? Var rädd om dig!
    Ang pipmuggar så har jag jättebra sådana som min svärmor köpte från Babies R Us i USA. Hittade dem tyvärr inte efter en snabb titt på hemsidan... Ska se om jag hittar dem någon annanstans ifall jag har tid att leta senare...

Vänner - Vad mysigt att vara med en hel dag! Hoppas du får kanonväder då! Här verkar det bli soligt men lite kyligt enligt prognosen, kanske gäller samma för dig?

EA - Låter som du haft en intensiv men rolig helg i Sthlm! Dåligt av SJ förresten - tur att ni hann med iaf!
    Ang pergon, så hade jag nog valt att avstå denna månaden och precis som du säger, försökt tjata till mig ett vul och blodprov...

Ego: Ja, som sagt nu är man inne i jobbhetsen igen, och det blir inte mycket tid över! Sitter tyvärr i kontorslandskap med internetförbud, så något trådsurfande på arbetstid blir det inte. Har läst lite de kvällar jag hunnit, men säkert missat en massa kul Men men, sånt är livet. Jag har inte glömt bort er, även om det numer blir lite glesare bkand inläggen.

Det funkar bra på jobbet annars och jag tycker fortfarande att det är riktigt kul att jobba!

Maken & Matilda har kul hemma och nu när jag inte spenderar varje vaken minut med Matilda kan jag verkligen se hennes framsteg ännu tydligare. Det verkar ha lossnat lite språkmässigt och det kommer nya ord nästan varje dag. Hon förstår enklare instruktioner och tycker det är superkul att hjälpa till, tex plocka ur diskmaskinen och räcka mig eller maken sakerna (man måste säga "tack" efter varje grej, annars blir hon sur) eller stå beredd med handduken och räcka över den när man kommer ur duschen. Så mysigt!

Vi fick besked om dagisplats i torsdags och till vår stora glädje kom hon in på vårt förstahandsval och dessutom i rätt tid, precis som vi önskat. Jätteskönt!

I helgen njöt vi av det fina vädret och det verkar som jag lyckas glömma från varje år hur glad jag blir när våren är på ingång! Det är så energigivande att känna hur solen värmer ansiktet och de små snödropparna och krokusarna komma upp ur landen... Jag älskar verkligen våren!!!

Sen var det försås "a minor setback" när det började falla snöflingor stora som dasslock igår kväll, men det är ju tyvärr nåt som hör till under mars och april när man bor i Sverige...

Annars längar jag nåt grymt till onsdag. Det innebär nämligen att jag ska få min första lön på 15 mån och jag kan inte med ord beskriva hur skönt det ska bli att ÄNTLIGEN kunna ha lite pengar på kontot igen!!! Jag är så trött på att supersnåla. Visserligen lossnar inte ekonomin på riktigt förrän maken är tillbaks på sitt jobb, men det är åtminstone på mitt konto som pengarna kommer den här gången!

Nähä, bäst att förbereda morgondagen. Har ju börjat träna på mornarna innan jobbet så det krävs att jag lägger fram kläder och fixar så jag inte bangar när klockan ringer och jag är dundertrött

Ha det gott alla trådisar!!!

• Izzie

Grattis tågjäntan! Va mysigt med en alldeles ny liten en!

MrsB - Hoppas du piggar på dig!

• Izzie

Ore ? Klart du gjorde rätt som berättade. Personligen tror jag att det är bättre att vara ärlig och säga som det är än att smyga och göra det till en grej och försöka ?bespara? kompisen det jobbiga i att du ska ha barn men inte hon. Jobbigt blir det ju i vilket fall tyvärr.
    Blev de andra kompisarna glada då? Är det fler som ska ha/har barn?
    Låter annars som du haft en mysig helg!
    Vilken vecka är du i nu? Ang träning säger de ju att det är ok att fortsätta träna om man gjort det innan, men att man inte bör köra hårdare el börja träna om man inte gjort det tidigare. Nu tränar du ju på så hög nivå förstås, men du kanske inte behöver ta ut dig?

Mrs B ? Grattis till tentan och viktnedgången! Bra jobbat!

MSW ? Oj, 11 rum! Det lät mycket! Hur stort är huset i kvadratmeter?

BS ? Men gud vad bra att ÄL har kommit igång igen! Det låter ju toppen! Får du möjlighet att komma dit för vul eller hur vet de att du inte har ÄL varje månad?

Telis - åh prata inte om de stora påskäggen! Jag är fullständigt rökt. Nu ikväll har jag gått loss på Matildas chokladägg som hon fått av vänner till makens föräldrar. Eftersom hon bara är 15 mån och inte bör äta godis måste det ju vara min rättighet att äta upp dem, eller hur? (säg ja, snälla!)
    Hur går det för er och ÄD? Var det inte under våren det skulle börja hända grejer?

AM - Dina google-sökningar går inte av för hackor!!!
    Hoppas Livia inte är allergisk. Fast det låter onekligen lurigt...

Nenne - Hur har det gått? Jag har inte haft tid att vara inne på ett tag för det har varit hysteriskt på jobbet, så jag har missat allt. Var ni på ivf-samtal? Har ni fått någon "plan"? *nyfiken i en strut*

Lappis - Vart bär det av denna gången? Är lite avis faktiskt, ni verkar "jämt" vara ute på mysiga resor och käka gott på restauranger, du och maken din! Resor och restaurang-besök är det jag drömmer om just nu!

Nähä, det är väl dags att börja förbereda morgondagen och krypa till sängs. Jobbet är extremt intensivt just nu och jag hoppas verkligen att det lugnar ner sig snart. Ska bli skönt med lite påskledigt.

Matilda har haft magsjuka och det har varit tufft med många sömnlösa nätter, hejdlöst många kräkningar och intensiva jobbdagar på det. Men nu har hon äntligen piggnat till och idag har hon varit sitt vanliga soliga jag igen.

Fyller för övrigt 30 snart och det är hög tid att börja planera för lite kalasande. Någon som har nåt tips på bra bjudmat?

Kram o gonatt från mig!

• Izzie

Just det Page, glömde ju kommentera att ni skulle bli med valp!
    Vad blir det för nåt?

• Izzie

Tack för era tips om bjudmat! Det var många bra idéer där. Vad är det för paj Piggelin tipsat om förresten?

Ore - Det är verkligen inte lätt att veta hur man ska hantera ett sånt känsligt ämne som barn och graviditet verkligen är. HUR känsligt det är har jag nog först blivit medveten om efter att ha hängt här i tråden. Det är verkligen ingen självklarhet att alla kan få barn tyvärr. Hoppas din kompis kan känna glädje för din skull när hon hunnit smälta beskedet och förhoppningsvis är det snart hennes tur. Har de "bara" försökt sen årskiftet finns det ju goda möjligheter att det snart händer grejer även hos dem. De flesta par blir ju gravida inom ett år.

Telis - Snygga bågar! Kul att byta glasögon - det gör så stor skillnad på utseendet. Vad är det förresten för skillnad på vanliga glasögon och terminalglasögon?

Koko - Vilken tur att det var ok med dig och bebisen!

Vänner - Det lät jobbigt med en trotsig liten prins! Hoppas att det är något snabbt övergående och att du kan hitta lite tips från ex boken Muggles skrev om. Förskollärarna på Prinsens dagis kanske oxå har nåt att komma med? De är ju utbildade och ser väl om han beter sig likadant där eller om det bara är hemma han testar gränser?

AM - Tack för kräm-tipset! Ska lägga det på minnet. Har själv solkänslig hy. Hoppas Livia får hålla sig symptomfri nu. Vädret skulle ju bli lite sämre några dagar och det brukar hjälpa allergikerna (om det nu är det hon är).

Liten - Hoppas ni piggar på er, du och Mindre! Kan helt och hållet förstå varför du tror att du får det lugnare på jobbet än hemma

Nenne - Vad kul att ni drar igång så snabbt! Antar att det känns segt för dig, men det verkar ändå gått fort från det att ni hade samtalet? Håller alla tummar och tår jag har för er nu! Lät som du haft en kul 30-årsfest förresten!

• Izzie
    Telis skrev 2009-04-07 10:00:20 följande:
    Izzie, det är inte bara din rättighet att äta upp Ms godis, det är din skyldighet!
    Tack, gulle dig! Nu känns det mycket bättre!
  • Izzie

Nähä, hockeyn kallar. Tredje perioden har börjat. Maken håller på Färjestad och jag på HV... Det är lite lagom retsamt hemma såhär i slutspelstider.

• Izzie

Vickan - Nja, det blir väl två kalas. Ett grillparty med mina närmsta kompisar och deras familjer på valborgsmässoafton och en middag på själva födelsedagen för släkten. Där tänkte jag nåt lite festligt men ändå lättlagat. Vi blir 20 personer skulle jag tro. Quinoa och sånt går bort när det gäller mormor och farmor... Alla tips mottages tacksamt!
    Hoppas du får en lugn och mysig påsk nu och bara kan njuta av lite ledighet efter all turbulens på jobbet på sistone! Kram!

Liten - Jo, det går hyfsat med träningen på morgonen faktiskt. Någon eller ett par ggr i veckan kommer jag iväg på morgonen och sen blir det komplettering av något em/kvällspass och nåt på helgen.
    Sötsuget är däremot massivt just nu. Måste bli av med det men just denna veckan är det ju ingen idé att införa godisförbud Men vilken dag som helst nu...
    Har du provat de där små shotsen, typ Proviva? Min syster som har problem med magen har blivit mycket bättre efter att hon dricker sådana...

Vänner - Ja det är ju en klassiker att de små liven är snälla på dagis Fast å andra sidan väljer jag hellre det än tvärtom. Men det är väl en fas som alla barn ska igenom och periodvis kommer det nog att vara minst sagt tålamodsprövande som förälder. Tipsa gärna om du kommer på nåt bra! Tids nog kommer vi nog behöva dina råd allihop

BS - Jobbigt med ryggen. När är BIM?

AM - Stackars Livia! Fnissade oxå lite åt din kommentar om ditt lilla "scarface"... Jag skulle nog låtit såren vara och inte kladda med salvor utan låta det självläka. Barn brukar ju ha bra läkande förmåga. Däremot skulle jag nog vara noga med att tvätta såret vid behov så att inte smuts kommer in och orsakar ytterligare inflammationer...

Nähä, nu är det hockey igen!

Kram på er och GLAD PÅSK till er som redan nu sticker iväg över helgen!

• Izzie

BS - Kram!

Vickan - Vad härligt det lät när du beskrev din påsk så här långt! Låter som ett superupplägg!

Frejis - Vilken jobbig upplevelse ni fick i samband UL-et. Hoppas ni får träffa personal som är lite mer lyhörda och faktiskt kan sätta sig in i hur det känns... Hur känns det nu när ni hunnit smälta det hela lite?

Nu har jag och maken snabbt bokat en weekend i Göteborg nästa helg. Hotell är bokat och barnvakt fixad!
    Nu behöver jag bra tips på restauranger i Gbg centrum! Gott förstås & lite lagom i prisklass. Vi vill framförallt ha pengar över så vi kan shoppa lite. Varje gång vi ger oss ut för att shoppa något till oss själva kommer vi hem med grejer till Matilda... Känner ni igen er?

Kram o fortsatt glad påsk!

• Izzie

Ore - Tack för tipset! Ska kolla in hemsidan! Det vore bra om jag och maken har bestämt oss innan vart vi ska. Annars har vi en tendens att jaga runt lite planlöst och slutligen hamna på något tråkigt ställe bara för att vi är så hungriga och bara måste få i oss nåt på studs...

Frejis - Vad skönt att du fick träffa annan personal till slut och att det känns lite bättre. Det måste vara så oerhört svårt att ta ställning till, och dessutom så abstrakt på nåt sätt. Det är ju trots allt bara några teoretiska siffror. Kram!

BS - Har du provat att gå hos en personlig dietist? Då kan man ju få ett program som är helt baserat på vad som passar dig och din livsstil. Inte så dumt faktiskt. Det ena kanske ger det andra liksom. Finns det en obalans i kroppen så strular kanske ÄL med pga det? En kontakt med dietist borde sjukvården kunna bidra med tycker jag.
    Trist att bråka med maken och synd om lilla Iris. Hmm, det låter som du är i stort behov av en kram. *kramar om*
    Hoppas dina behandlingar bli lyckade iaf och jag hoppas du kan njuta ordentligt och lägga bort alla tankar för en stund.

• Izzie

Muggles - Tack för tipsen! Ska genast kolla upp dem!
    Mysigt med lite vår på balkongen!
    Själva grillade vi korv och hade picknick på altanen idag - hur mysigt somhelst!

Välkommen Bluebride! Japp, Tinga är nog enda prematurmamman. Har för mig att killarna föddes i v 28, men jag är långt ifrån säker...
    Hur gammal är din lilla tjej?

Snaily - Meh, längtar inte du till våren??? Snö är ju kul ett tag, men så härligt det är med lite vår! Har plockat min första bukett vitsippor idag!

Nenne - Låter som en omväxlande påskhelg om inte annat
    Vad är det för katt som ni kikat på?
    Synd om P! Hoppas du slipper!

• Izzie

Vinkar bara in lite snabbt!

Spännande AM och Cicci!

Telis - Vilka härliga nyheter! Håller tummarna för att allt ska följa planen! Puss på din donator!

Page - Usch så tungt med lunginflammation igen! Kraaam!

• Izzie

Vickan - Skönt att det är över nu kan jag tänka mig. Det har ju varit tufft för dig länge. Hon har det säkert jättebra där hon är nu - det tror jag starkt på! Kram!

AM - Var tvungen att titta in och se hur det gick för dig, men än så länge verkar lillplutt stanna kvar i magen. Så spännande nu! Lycka till med allt, vännen!

Heej Zozo! Skoj att höra ifrån dig! Verkar spännande med flytt! Hoppas du kan få lite avlastning hemma i Sverige så du kan få sova ut lite!

EA - Ha det så härligt på resan! Är det semester el jobb?
    Du verkar för övrigt väldigt duktig på att baka! Lagrar tipset om "grädd-ringen"!

Nä, nu ska jag äta lite tårtrester från igår, blev så sugen efter att ha läst Telis och EA's dikussion om tårtfyllning...
    Kramar till alla!

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare