• Tinga

Barnkarusellen snurrar vidare

Hej svejs! Sticker bara in näsan en snabbis för att säga hej innan vi drar iväg till Barcelona. Piff & Puff ska strax äta tidig lunch och sen åker vi.

Vi träffade ju logopeden och dietisten igår, och dietisten var nöjd med Puffs totala dagsintag (200 ml välling, 1 dl lunchpuré, 1 dl mellanmålspuré, 1 dl middagspuré och 200 ml välling), medan Piff får bakläxa (äter samma, fast mindre till lunch och middag). Hans lunch och middag ska därför förstärkas med välling när han ätit för lite.

Angående deras bristande teknik när det gäller ätande fick vi ytterligare ett par förklaringar igår. Den ena är att barn som föds så tidigt får mycket kortare tid i magen till att träna sväljning. Fostren börjar svälja i 11:e veckan och om man föds efter 27 v får man ju bara halva träningstiden jämfört med ett fullgånget barn. Att få mat i sond ger tyvärr ingen sväljträning. Den andra förklaring är att sväljande och andning är nära förknippat med varandra och eftersom Piff och Puff föddes så tidigt hade de problem med andningen ganska länge, i form av apnéer, och då kan det bli så att man är rädd för att svälja, därför att man då inte kan andas samtidigt.

Det känns bra att ha fått några sådana här förklaringar, så kan jag förhålla mig lite mer "vetenskapligt" till killarnas matvägran.

Ha det så gott så ses vi i början på nästa vecka! Kram på er!

• Tinga

Hej, hej!

Tillbaka i gamla Svedala igen, efter några sköna dagar i Barcelona. Barnen uppförde sig exemplariskt, så vi har kunnat se allt vi velat se och på kvällarna har de sovit gott i vagnen, medan vi ätit middag på någon restaurang. Spanjorerna är väldigt barnvänliga, så de har slagit knut på sig själva i alla lägen, för att vara till bästa möjliga hjälp. Spanien är alltså ett land som rekommenderas för resor med barn. Särskilt imponerad blev jag över hur lätt det var att komma fram med barnvagnen; i vartenda gathörn (jag överdriver inte!) fanns det nersänkningar i trottoarkanten, så att det bara var att köra på med vagnen. Super! Det har ju blivit en del promenerande, så det är tur att killarna gillar att åka vagn.

När det gäller maten gjorde vi så att vi körde med välling på dagtid, när vi var ute på stan, och så såg vi till att vara på hotellet vid deras middagstid vid 17-18-tiden, så fick de ett "sked-mål" då. Puff har faktiskt förbättrat sitt vällingätande, så någon positiv effekt hade resan även på den punkten. Däremot totalstrejkar Piff att matas med sked nu. De senaste dagarna har han inte låtit oss komma i närheten av hans mun med en sked; han sätter näsan i vädret, kniper ihop munnen och vrider bort huvudet. Som tur är äter han välling någorlunda, så det går åt ovanligt mycket välling i det här hushållet just nu. Jag tänker avvakta under påsken, men blir det inte bättre sen (han är lite förkyld just nu) ska jag ringa logopeden igen, för tips och råd.

Telis - vad kul att du äntligen hittat glasögon du gillar. Jag hoppade till när jag kollade in länken, för mina nya glasögon är i princip likadana, bortsett från att själva bågen är lite kraftigare. Synd bara att skälet till en Stockholmsresa för mig nu är borta! Å andra sidan kanske du köper ett par till i så fall, för vi har ju uppenbart samma smak.

Vänner - jobbigt med trotsig Prins, men ni verkar ju redan vara på rätt spår med hur ni ska hantera det. Tack för tipset om Drikki förresten; Puff gillar den stenhårt. Känns bra att kunna ge honom något med fruktsmak som omväxling till alla grönsaker, eftersom han ratar alla fruktpuréer.

Ore - vad skönt att du fick svar från din kompis, och att hon trots allt är glad för din skull. Lite avundsjuk måste man ju också få vara.

• Tinga

Lappis - du kanske inte tittar in här något mer innan du åker, men för säkerhets skull: trevlig resa! Vinka gärna när ni passerar mina trakter. Antar att ni har bråttom, men ni får gärna titta in.

• Tinga

Snaily - vad tråkigt med lång cykel! Själv hade jag mellan 35 och 45 dagar i mina cykler tidigare, så jag vet hur trist det är att vänta. Tiden mellan mens och ÄL är ju improduktiv, och då är det ju skittrist när den är längre än nödvändigt. Konstigt nog har min cykel ändrat sig nu, och sen jag slutade amma och alla hormoner kommit i ordning igen har jag nu haft 28 respektive 29 dagar de senaste två cyklerna! Fast det är ju besvärligt att det ska behövas en graviditet för att få ordning på menscykeln, när det är svårt att få till just det (en graviditet alltså) pga knasig cykel. Moment 22 var ordet!

• Tinga

Telis - åh, det låter härligt med lyxfrukost! Låter verkligen som ett gott bröd. Själv stoppar jag ofta i valnötter när jag bakar bröd, men hasselnötter har jag aldrig provat med.

Jag skulle verkligen vilja åka till Stockholm för att träffas, men hur fasen bär man sig åt för att hitta tågbiljetter till vettigt pris? Tidigare hade ju SJ så att om man bokade 90 dagar i förväg kunde man hitta riktigt billiga biljetter, men så verkar det ju inte funka längre. Någon flitig tågresenär (Vickan kanske?) som har koll på hur man bär sig åt? Jag har kollat att åka över dagen, en lördag eller söndag, så att man kan träffas för brunch, men hittills har jag inte lyckats hitta biljetter för under 1 400.-, vilket inte känns som något pangpris direkt. Fast snart skiter jag i vilket, för jag vill så gärna träffa er.

Och förresten, jag sade aldrig att jag älskar Barca, bara att vi hade en skön semester! Det är en helt OK stad, men jag kan inte påstå att jag blev förälskad.

Liten - jo, man får ju försöka ha lite extra tålamod när de små liven är förkylda, men tidigare har han inte totalvägrat när han varit förkyld; bara ätit mindre. Tur att vi får i honom välling iallafall.

Vad trist att du är så hängig igen! Tycker absolut att du har rätt att stå bredvid cykeln ikväll om du är risig; finns det ingen vikarie så finns det inte, och då tycker jag att du är duktig bara som släpar dig dit och kör "racet", fast på ditt sätt.

Muggles - jag överväger att binda ihop dem när de börjar gå, för att överhuvudtaget ha en chans att hänga med! Vi ska till Helsingfors i mitten av juni och då tror jag att de fortfarande gärna åker vagn (är 10.5 månader korrigerat då), men sen får vi väl se hur det blir med storstadssemestrar framöver. Men det går ju att delvis anpassa aktiviteterna också, så att det passar små killar också. I Barca tillbringade vi t ex en hel del tid i parker, och det kan ju 1-2-åringar verkligen uppskatta.

BS - trevlig tur till Öland! Hoppas att inte ryggen ställer till det för dig.

• Tinga

EA - hej, hej! Skumt med dina spottings, som mer eller mindre verkar vara närvarande hela cykeln nu.

• Tinga

Telis - där ser man; jag har väl inte varit tillräckligt snabb helt enkelt. Kanske vi i början av sommaren kan boka in en träff typ i början av september, när semestrar och sånt trams är avklarade, så att vi äntligen kan träffas. SJ är verkligen lustiga - lägre pris i första än i andra klass!

Tack för receptet; det är nedsparat och det är inte omöjligt att det blir nybakt bröd här hos oss under påskhelgen.

Vickan - det är då typiskt att man ska bo där tågresande är så poppis. Fast flyg blir sällan mer prisvärt, eftersom man då måste ta sig till och från flygplatserna också.

• Tinga

AM - vilken tur för mina barn då att jag är "ung och modig", så att de kommer ut och får se världen!

Frejis - vad tråkigt att du inte fick de värden du önskade dig och BM som gjorde ULet inte var bra. Skönt att du kunde byta iallafall. När det gäller det här med sannolikhet så är det ju verkligen bara statistik, för i det enskilda fallet är ju utfallet alltid antingen 0 eller 1, dvs (i det här fallet) antingen är barnet friskt eller inte, det finns ju inga "halvfriska" barn. Hoppas att ni iallafall kan få njuta lite av påskledigheten också. Kram!

• Tinga

BS - vad skönt att du fick en härlig eftermiddag; det var du väl värd! Vad bevärligt att du och maken har så olika uppfattning om Iris uppfostran; ni kan inte ta något slags "samlat grepp" om ämnet, så att ni slipper gräla nu och då om det?

Lappis - åh, vad härligt med sol och 25 grader! Fast jag ska absolut inte klaga; vi har haft sol och runt 15 grader varenda dag i påskhelgen, så det har varit jättebra. Det verkar som att det ska bli fint i den kommande veckan, så isåfall ska jag inviga Piff & Puff i picknickandets konst.

Muggles - vad skönt att ha fått ordning på balkongen! Just nu ockuperar Piff & Puff vår med den liggdel vi använder för deras sovstunder på dagtid, men jag funderar på hur vi ska kunna "samsas". Den är nog drygt 5 kvm, så det borde finnas plats för oss alla.

Bluebride - jo, jag är prematurmamma, för mina söner (tvillingar) föddes i v. 27+0. Dock föredrar jag att se mig själv som mamma; inte prematurmamma. Jag vet naturligtvis att det finns en del skillnader när barn fötts för tidigt och det är en tuff resa man varit med om, men jag vill hellre fokusera på det som är bra och positivt. Anledningen till att mina killar föddes för tidigt var att Puff var tillväxthämmad, precis som din dotter. Dock inte lika illa; vid födseln i 27+0 vägde han 650 g. Längden vet jag inte, för den kollades inte förrän senare, men strax över 30 cm tror jag att han var. Nu är han en pigg och glad kille på 11 månader (8 mån korrigerat) och är utvecklingsmässigt ungefär som en 8 månaders fullgången bebis, utom på ätandefronten.

Fast Puff har faktiskt gjort stora framsteg när det gäller mat nu under påskhelgen. Nästan alla purémål har han ätit 3/4 burk, och det har aldrig hänt förut. Han har också gapat hyfsat, så det har funkat ganska smidigt. Gladast är jag för att mängden nu är helt OK; äter de 3/4 burk är jag mer än nöjd. Piff har idag ätit ett par skedar puré iallafall, och det är ett stort framsteg jämfört med den senaste veckan. Ni får ursäkta att jag tjatar så om mat och ätande, men det är verkligen ett stort problem för mig och det är så skönt att få skriva av sig.

Påskhelgen har annars varit lugn och skön; vi var på familjemiddag hos makens föräldrar i fredags och hos mina i lördags och sen har vi bara varit hemma och tagit det lugnt. Jag shoppade ett par snygga vita sneakers idag och så köpte vi lite kläder i födelsedagspresent till Piff & Puff. Usch, det är livsfarligt för mig att gå in på PO.P - jag skulle kunna köpa hela affären!

• Tinga

Nenne - coolt med safari på hemmaplan! Bävrar har jag bara sett i djurparker.

Muggles - jo, det är ju precis så jag försöker göra; acceptera och försöka känna mig nöjd, fastän jag inte är det. Ingenting blir ju annorlunda för att jag går runt och är arg. Jag håller helt med om det där med lågvattenmärke; sen brukar det oftast vända. I Puffs fall äter han ju vettigt med puré nu och Piff har verkligen fått upp farten när det gäller att hinka välling. Självklart skulle jag föredra om han åt puré också, men huvudsaken är att han äter någonting.

Liten - vad trist att det känns hängigt! Jag tror som Muggles att det kanske vore bra om ni rensade luften lite, istället för att småtjafsa hela tiden. Bara en sådan sak som att förklara hur du funkar när du är förkyld; att du lägger all kraft på att finnas till för Mindre, men att du sedan behöver vila och inte fara iväg på en massa grejer.

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare