• decembertös

    bjuda vän som aldrig hör av sig?

    Inbjudningarna ska ut vilken dag som helst, och jag står i valet och kvalet! Jag har en vän som jag känt i 10 år. Hon kom in under en jobbig period i mitt liv, och är därför den vän som jag stått närmast. Efter att ha umgåtts superintensivt under ett tag gled vi ifrån varann (mycket mitt fel oxå, dålig på att höra av mig, åkte utomlands)
    Jag har på senare år verkligen försökt höra av mig och hoppats på att vi ska återuppta någon slags kontakt. Men mina försök känns väldigt enkelriktade, är bara jag som mailar/ringer. Har poängterat hur tråkigt jag tycker det är att vi tappat kontakten på sistone, och hon har sagt att hon gärna jobbar på det. Men fortfarande är det bara jag som hör av mig, och varje gång är jag supernervös att hon tycker jag är tjatig. Letar undertoner i mail och målar upp värsta scenario.

    Nu skulle jag ju bara kunna släppa henne, jag har ju andra vänner. Men jag gillar ju henne och vill ha henne med, hon är ju den som betytt mest! Men samtidigt tänker jag att jag kommer bli jättebesviken om jag bjuder henne och hennes pojkvän och sen kommer till insikt att jag inte alls är viktig för henne. Ägnar en massa energi och tankekraft på det detta. Hur skulle ni gjort? Några råd?

  • Svar på tråden bjuda vän som aldrig hör av sig?
  • lecaroline

    Bjud henne så är det upp till henne att tacka ja..

  • Trettondagsafton 09

    Jag skulle ha bjudit, jag har väldigt svårt att släppa vänner även om vi inte hörs så ofta.......

    Så om du/ni har råd/plats att bjuda henne så GÖR det då ångrar du dig inte efteråt.

  • Lady o Lufsen

    Huruvida du kommer underfund med hur viktig du är för henne, jämfört med hur viktig hon är för dig, i och med en inbjudan till erat bröllop...vet inte.

    Det kanske du redan känner?

    Om du inte vill "vara den som är den" så bjud henne...oavsett hur du kommer att må/känna i efterhand.

  • MissieA

    Jag håller med! Bjud henne, för då ligger bollen hos henne.

    Jag hade också beslutsångest angående 2 av mina "vänner" har känt den ena i 10 år och den andra ca 15. När vi var yngre umgicks vi och en fjärde tjej väldigt mycket och var nära, men de senaste 4 åren har jag knappt någon kontakt med de två och vi ses kanske max 1 gång per år. Men till slut bestämde jag mig för att inte bjuda de 2 och att jag ville bjuda den fjärde tjejen för vi är fortfarande jättenära varandra.

    Jag fick mig en tankeställare och bestämde mig för att endast bjuda de som är mig jättenära och är delaktiga i mitt liv.

  • TinkieWinkie

    Bjud! Ägna sen inte mer energi på det. Kommer hon så är det ju jättekul, kommer hon inte så tja, det hade hon inte gjort om hon inte blev bjuden heller..

    Däremot slipper du tänka på om du _skullle_ bjudit henne. Det tror jag kommer bli en värre energitjuv faktiskt.

    Röstar på bjud!!

  • Vena

    Jag har flera liknande vänner från "förr i tiden"
    Jag kommer inte att bjuda dem. Det var länge sen jag bodde i hemstaden och vi ses inte lägre. Även om de var oerhört betydelsefulla i den perioden av mitt liv är det passerat nu. Har en begränsad gästlista pga plastbrist och bjuder endast de som visar genuint intresse och har ngt att tillföra mitt liv nu.
    Man måste kunna låta gamla kompisar gå till förmån för de nya man har mer gemensamt med. Tycker jag. Kram!

  • Ore
    Vena skrev 2009-02-05 16:38:33 följande:
    Jag har flera liknande vänner från "förr i tiden" Jag kommer inte att bjuda dem. Det var länge sen jag bodde i hemstaden och vi ses inte lägre. Även om de var oerhört betydelsefulla i den perioden av mitt liv är det passerat nu. Har en begränsad gästlista pga plastbrist och bjuder endast de som visar genuint intresse och har ngt att tillföra mitt liv nu.Man måste kunna låta gamla kompisar gå till förmån för de nya man har mer gemensamt med. Tycker jag. Kram!
    Håller delvis med. Visst är det så att en del gamla vänner, som var viktiga då, inte är det längre. Och det är ju ingen idé att bjuda någon som man inte vill hålla kontakten med senare...

    Men i ditt fall så låter det ju som att du verkligen VILL att ni ska ha kontakt, men att hon inte visar något starkt intresse av att vilja samma sak...

    Och där har du svaret, tror jag. Så länge du verkligen vill ha henne där, så ska du självklar bjuda henne! Om du inte är ett dugg viktig för henne, utan hon ser dig som en "gammal vän från förr" så kommer hon inte prioritera ditt bröllop. Kan och vill hon ändå komma, så kanske det ger ny energi till er vänskap. Eller så kanske du inser att er vänskap inte kommer bli som den var förr, och inte är värd att lägga så mycket mer energi på.

    Själv har jag en vän som jag pratar med varannan/var tredje månad. Ingen kontakt alls däremellan... Men det gör inget, vi känner oss så bekväma med varandra att det aldrig känns konstigt när vi väl träffas. Oftast är det nog jag som hör av mig, men det är nog mest för att hon är ÄNNU sämre än mig på att höra av sig.
  • Hemlig2009

    Jag säger också bjud! Då har du visat att du vill ha henne i ditt liv, bjuder du inte så är det liksom kört tänker jag. Det är ju att visa tvärtom.

  • decembertös

    Tack för alla goda råd! Oron för besvikelse ligger i att min syster bjöd gamla kompisar hon hade lite kontakt med till sitt bröllop. De kom med respektive hon aldrig träffat. Efter bröllopet hörde hon inte av dem, inte ett knyst, inte ett tack. Hon kände sig ledsen och lite lurad.
    Hur som, jag tror ändå på att visa min goda vilja. Och som sagt, då ligger ju bollen hos henne.

Svar på tråden bjuda vän som aldrig hör av sig?