• CamillaetCamillus

Räknar ni med möhippa?

Hur är det nu för tiden - är det en självklarhet med möhippa (eller svensexa) för den som skall gifta sig? Jag bor i Göteborg men de flesta av mina närmsta tjejkompisar (som också är bjudna på bröllopet, en av dem skall vara tärna, två är påtänkta som toastmadames) bor i Stockholm. Jag har tjejkompisar här nere i Gbg också, men ingen av dem är självklar som anordnare av möhippa, i mina ögon. Hur tycker ni att jag skall tänka om detta med möhippa? Skall jag planera en resa till Sthlm och ge dem en möjlighet att "hippa" mig där, eller skall jag låta dem ta initiativet och stanna här i Gbg? Tilläggas kan att jag har en liten son här hemma (han kommer att vara 8 månader när vi gifter oss i sommar) som jag helst inte åker ifrån längre tider i onödan. Det var också jag som anordnade min tärnas möhippa i Sthlm när jag bodde där, och min tärna har sina föräldrar här nere, så hon kommer ner ibland ändå.

Hur hade ni andra gjort? Jag är lite förvirrad kring detta, har svårt för situationer där man inte kan prata riktigt öppet om saker (som med möhippor som ju skall vara "hemliga"...)

• Svar på tråden Räknar ni med möhippa?
  • Dinnajad

Bra fråga, tyvärr har jag inga svar. Alla mina vänner är också utspridda över hela Sverige och jag bor kvar i Norrland. Men jag hoppas de kommer på nåt ändå. Kanske får bli nåt lite mindre i samband med bröllopet, men jag tror nog de löser det.

• Svanboet

Jag kan väl inte säga att jag räknar med en hippa på sätt att jag blir besviken på min tärna om det inte blir nått men jag misstänker att hon kommer ställa till det som ordentligt. Vi bor i samma stad så för oss är det inget större problem.

Eftersom det är lite extra känsligt med hemlighetsmakeriet, kan du inte be din m2b fiska info? Det är ju oftast med den blivande man bestämmer datum ändå för att kolla så att den som hippas inte vet när det blir men är "ledig". Att du har en liten hemma borde definitivt tas med i beräkningarna när hippan planeras, men det är ju inte din uppgift att tala om det för tärnan eller de som planerar, mer så faller det på din m2b.

Du ska se att det ordnar sig ändå och att det blir en underbar afton med vännerna och vem vet... kanske hela familjen sluter upp på kvällen.

• lecaroline

Min tärna bor i Linköping och vi i Gbg. men hon har träffat min vänninor här i gbg så hon ska prata med dem har hon sagt. Så ja här kommer det bli möhippa....
    Vår bestman bor i Polen men han har tagit hjälp av toastmastern..

• Fenixx

min tärna bor i oslo, men jag tror nog hon kommer fixa nånting faktiskt.

• passionsblomman

Det räknar jag absolut inte med. Nu har vi ju inte ens bokat datum eller så, men när det väl blir, kommer jag inte att ha ngtn tärna och min vänkrets är rätt utspridd. jag skulle bli uppriktigt överraskad om någon hittade på något.

Jag är lite förvånad i vissa trådar hur många som verkar ta för givet och vänta sig en hippa och nästan tror att de ska få bestämma och planera densamma...
    Dessutom tycker jag många hippor drar iväg i SJUKA pengar!

Hoppas ingen drar i så för min skull. Det vill jag inte.

• Kajsalisan

Jag är ganska säker på att min tärna fixar något.. Mest av hennes kommentar "jag måste gå ner i vikt jag ska ju ordna möhippa". :)

• passionsblomman

He he, undrar vad 17 HON har tänkt att ni ska göra???

Kajsalisan skrev 2009-02-11 13:57:36 följande:
    Jag är ganska säker på att min tärna fixar något.. Mest av hennes kommentar "jag måste gå ner i vikt jag ska ju ordna möhippa". :)
  • ElinDLB

Jag skulle bli väldigt förvånad om min tärna skulle fixa möhippa faktiskt. Bor visserligen i samma stad men tror inte hon tänker på det. Skulle det inte bli något skulle det ju iaf för min del vara lite surt men jag gifter mig ju inte för möhippans skull=P

Det är en svår situation eftersom man inte kan säga rakt ut snälla ge mig en möhippa! Man kanske kan hinta om det på något sätt inte för att jag vet hur=P

Sedan är det speciellt för dig TS eftersom att det är lite uppdelat men känns ju som att de isåfall skulle ordna en möhippa för dig så nära dig så möjligt eftersom du har en liten en.

Vi får väl hoppas att allt löser sig iaf=)

• Kajsalisan

hahah, jaa jag börjar bli liiite nervös faktiskt... Men ganska förväntansfull.

passionsblomman skrev 2009-02-11 13:59:52 följande:
    He he, undrar vad 17 HON har tänkt att ni ska göra???
  • lecaroline

Du får la säga till din blivande att han ger henne gästlistan med telefonnr. Då kanske hon vaknar till.. fast bara om du är jätte orolig att hon inte kommer att fixa någon. Annars är det ju det som är lite kul. Att inte veta.

Svar på tråden Räknar ni med möhippa?