• CamillaetCamillus

Räknar ni med möhippa?

Hur är det nu för tiden - är det en självklarhet med möhippa (eller svensexa) för den som skall gifta sig? Jag bor i Göteborg men de flesta av mina närmsta tjejkompisar (som också är bjudna på bröllopet, en av dem skall vara tärna, två är påtänkta som toastmadames) bor i Stockholm. Jag har tjejkompisar här nere i Gbg också, men ingen av dem är självklar som anordnare av möhippa, i mina ögon. Hur tycker ni att jag skall tänka om detta med möhippa? Skall jag planera en resa till Sthlm och ge dem en möjlighet att "hippa" mig där, eller skall jag låta dem ta initiativet och stanna här i Gbg? Tilläggas kan att jag har en liten son här hemma (han kommer att vara 8 månader när vi gifter oss i sommar) som jag helst inte åker ifrån längre tider i onödan. Det var också jag som anordnade min tärnas möhippa i Sthlm när jag bodde där, och min tärna har sina föräldrar här nere, så hon kommer ner ibland ändå.

Hur hade ni andra gjort? Jag är lite förvirrad kring detta, har svårt för situationer där man inte kan prata riktigt öppet om saker (som med möhippor som ju skall vara "hemliga"...)

• Svar på tråden Räknar ni med möhippa?
  • Tillde

Lite samma som för mig med de vänner som bor här...

Lövings skrev 2009-02-11 21:16:38 följande:
    Jag har inte det problemet.Vi bor alla ganska nära varandra (max 5 mil emellan) menproblemet är att jag inte är säker på om det blir något ialf.Jag är det första som gifter sig i vårt "gäng" och mina allra närmaste vännerin (mina 2 tärnor) har inte varit i ett seriöst förhållande på länge. Tror inte riktigt de förstår hur viktigt det är för mig.De verkar ärligt talat inte så intresserade av bröllopet alls medans min sambos vänner är lite äldre och några gifta. De är redan igång med världens grej till svensexan..Sååå, jag är inte säker på att det blir något.
  • Lövings

Visst är de jobbigt.
    Jag menar, jag behöver inget stort.
    Bara att de kommer och hälsar på eller
    vad som men som sagt, tror inte de fattar
    att det är dom som ska göra detta.

Och mina andra vänner tror jag rättar sig efter
    tärnorna. Någon annan drar nog inte ihop något.

Sen är det tråkigt när man får höra vad toastmaster
    (storebror till min blivande) har kokat ihop
    en massa saker och är sååå ivrig..

Tillde skrev 2009-02-11 21:20:40 följande:
    Lite samma som för mig med de vänner som bor här...
  • Kalin

Hoppas att det blir en möhippa! Men har ingen tärna, så jag vet inte vem som drar ihop den då? Får hoppas att någon tar tag i det, kan inte tänka mig att själv påminna eller initiera något, ska det vara så ska det vara spontant och överraskande! Vi får väl se...

• Nalle Puh 40

Japp, det VET jag att det kommer bli...

• Taaanja

Jag är säker på att det blir möhippa...vi är de första som gifter sig i "kompisgänget". Och de ser fram emot att fixa en möhippa/svensexa (för att skämma ut oss..skulle jag tro)

• Tillde

Jag känner ingen stress över det direkt, blir det så blir det, skulle aldrig försöka tipsa om det till nån av dem. Jag är däremot jätteglad för att min blivandes lillebror fixar till honom, hoppas han får en superdag oavsett hur det blir för mig

Lövings skrev 2009-02-11 21:23:15 följande:
    Visst är de jobbigt.Jag menar, jag behöver inget stort.Bara att de kommer och hälsar på ellervad som men som sagt, tror inte de fattaratt det är dom som ska göra detta.Och mina andra vänner tror jag rättar sig eftertärnorna. Någon annan drar nog inte ihop något.Sen är det tråkigt när man får höra vad toastmaster(storebror till min blivande) har kokat ihopen massa saker och är sååå ivrig..
  • EmMa09

samma för mig här...är inte alls säker på att jag får någon möhippa, min närmsta vänner har så fullt upp med annat, känns det som! fast jag kommer bli besviken om jag inte får något, som sagt; bara att man träffas hela gänget hade verkligen räckt för mig! jaja, vi får väl se...Min m2b kommer garanterat få en svensexa då hans marskalk redan ringt mig o kollat av datum..

Lövings skrev 2009-02-11 21:16:38 följande:
    Jag har inte det problemet.Vi bor alla ganska nära varandra (max 5 mil emellan) menproblemet är att jag inte är säker på om det blir något ialf.Jag är det första som gifter sig i vårt "gäng" och mina allra närmaste vännerin (mina 2 tärnor) har inte varit i ett seriöst förhållande på länge. Tror inte riktigt de förstår hur viktigt det är för mig.De verkar ärligt talat inte så intresserade av bröllopet alls medans min sambos vänner är lite äldre och några gifta. De är redan igång med världens grej till svensexan..Sååå, jag är inte säker på att det blir något.
  • pysselbruden

Alla mina numera gifta vänner har blivit hippade, plus att flera av mina vänner redan har gett mitt retsamma vinkar - så jag räknar med att mina vänner hippar mig.

Om du organiserade din tärnas möhippa så låter det väl inte helt ologiskt att hon kan komma att ordna din. Svårt dock att ge råd om du ska stanna i Gbg eller "underlätta" för dem genom att besöka Sthlm.

• källerudd

jag ska inte ha någon tärna och mina vänner bor långt ifrån mig, så jag får nog nöja mig med att det inte blir något även om jag självklart gärna vill :S Får väl se än så länge långt kvar och ingen som vet våra planer :P

En tjejkompis frågade senast igår om vi inte har planer på att gifta oss (tur det va i tele, hade vart svårt att ljuga annars, gillar inte att ljuga, men vi vill ju att det ska komma som en surprice med inbjudan)

• ElMac

Jag vill inte bli hippad.. Iaf inte om de handlar om att spöka ut sig på stan. Däremot sa jag till min tärna, som är ung som mig, att jag gärna hittar något som turridning, spa etc med ett gänggäng bara för att komma bort från planering en stund typ :)

• syllan

Jag vet att jag kommer få en möhippa, mina vänner skulle aldrig strunta i det. Jag har ingen tärna utan min bror är min "tärna", men min tjejkompis som är värdpar har sagt många gånger att : "du ska inte tro att du kommer undan möhippa bara för att du inte har någon tärna"

Camilla: Dina vänner ordnar säkert något för dig, tycker inte att du ska oroa dig, om hon, din tärna, är gift så vet hon ju vad det innebär. tycker inte att du ska boka resa och underlätta, kanske blir så att det bara förstör, att de redan ordnat något i göteborg tex.

• Flisa80

Jag är övertygad om att det blir en hippa med tanke på vad folk omkring mig säger, frågar om jag börjar bli nervös för möhippan och sånt. Har varit på många möhippor och har diskuterat många gånger med mina vänner vad jag INTE vill göra på min hippa (detta då innan det var bestämt att det skulle bli bröllop) så jag skulle bli mycket förvånad om det inte blev något.

Men jag tycker inte att man i allmänhet ska förvänta sig en möhippa, för det beror ju helt på hur ens kompisar bor och hinner och vill och sånt.

Tycker inte att du ska fundera så mycket på det egentligen, det är ju inte DU som ska anordna din egen möhippa. Om vännerna vill och får till det så fixar de en till dig. Men det är ju som du själv säger, det ska ju vara lite hemligt och hur kul är det då att vara den som drar i trådarna?!

• Sååå lurade

Jag är en av dem som räknar med en hippa, men jag tror att man som brud kan känna på sig det eller inte. Om jag hade ett umgänge där jag visste att det inte brukar bli nåt, ja då skulle jag heller inte räkna med att jag blir hippad... Så jag tror nog att de som redan räknar med en hippa på nåt sätt redan vet...

Men håller med, det verkar bli sjukt dyrt för en del. Jag har sagt långt tidigare att det absolut inte får kosta mer än 500 kr per person och då är det bra om vissa kostnade under dagen kan vara valfria för deltagarna också... I mitt umgänge har folk så olika inkomster och jag vill inte att någon inte ska kunna vara med för att det blir för dyrt... Då känner de inte mig och vad jag prioriterar...

passionsblomman skrev 2009-02-11 13:53:57 följande:
    Det räknar jag absolut inte med. Nu har vi ju inte ens bokat datum eller så, men när det väl blir, kommer jag inte att ha ngtn tärna och min vänkrets är rätt utspridd. jag skulle bli uppriktigt överraskad om någon hittade på något.Jag är lite förvånad i vissa trådar hur många som verkar ta för givet och vänta sig en hippa och nästan tror att de ska få bestämma och planera densamma...Dessutom tycker jag många hippor drar iväg i SJUKA pengar! Hoppas ingen drar i så för min skull. Det vill jag inte.
Svar på tråden Räknar ni med möhippa?