• CamillaetCamillus

Räknar ni med möhippa?

Hur är det nu för tiden - är det en självklarhet med möhippa (eller svensexa) för den som skall gifta sig? Jag bor i Göteborg men de flesta av mina närmsta tjejkompisar (som också är bjudna på bröllopet, en av dem skall vara tärna, två är påtänkta som toastmadames) bor i Stockholm. Jag har tjejkompisar här nere i Gbg också, men ingen av dem är självklar som anordnare av möhippa, i mina ögon. Hur tycker ni att jag skall tänka om detta med möhippa? Skall jag planera en resa till Sthlm och ge dem en möjlighet att "hippa" mig där, eller skall jag låta dem ta initiativet och stanna här i Gbg? Tilläggas kan att jag har en liten son här hemma (han kommer att vara 8 månader när vi gifter oss i sommar) som jag helst inte åker ifrån längre tider i onödan. Det var också jag som anordnade min tärnas möhippa i Sthlm när jag bodde där, och min tärna har sina föräldrar här nere, så hon kommer ner ibland ändå.

Hur hade ni andra gjort? Jag är lite förvirrad kring detta, har svårt för situationer där man inte kan prata riktigt öppet om saker (som med möhippor som ju skall vara "hemliga"...)

• Svar på tråden Räknar ni med möhippa?
  • Blivande mrs walker

Min tärna (lillasyster) har aldrig varit på bröllop tidigare så hon har frågat mig (som åtminstone varit på ett) en del om råd, bett mig skicka en lista på inbjudna tjejer, och sagt något om ett hemligt facebook-event. Så jo, jag räknar med att bli hippad...

• konstigabaralillajag

Nej,jag räknar inte med ngt för att vi inte har ett traditionellt bröllop med tärna osv men också för att detta är en enskilt bröllop med enbart fest för vänner efteråt. Vi gifter oss enskilt tidigare på dagen...

Men, jag skulle självklart bli glad om ngn gjorde ngt för mig. Sambon däremot kommer att råka ut för ngt, det är jag säker på eftersom han deltagit i andra kompisars svensexa...

• Tillde

Nej jag räknar inte med någonting men skulle såklart bli glad om det uppmärksammas att det snart är dags för mitt bröllop! Min tärna är höggravid (ska ha 11april, vi gifter oss 23:e maj ) så jag förväntar mig verkligen inte tat hon ska fixa med en massa, sen så bor hon i Gbg och jag i örebro. Mina vänner här kanske fixar nåt, jag vet inte eftersom vi fyra tjejer som varit väldigt tajta just för tillfället inte ses alls mycket av olika anledningar. Dessutom är jag först ut av oss så vi har inget som vi "brukar göra". Sen så har jag min svägerska som pratar hela tiden om "på din möhippa" men samtidigt så tror jag att hon och några fler tjejer som säkert är på på möhippa förväntar sig att mina närmsta ska fixa och som sagt, det har jag ju redan nämt innan... Så vi får se helt enkelt men förväntar mig gör jag verkligen inte!

Min killes bror har redan börjat planera för svensexa och de är ett tajt killgäng så jag tror och hoppas att han ska få en riktig toppendag!!
    Vi har skrivit ner telefonnummer till alla vid adresslistan till inbjudningarna, på så sätt så slipper vi snoka och greja en massa, frågar nån så finns numret till alla där.

• JoPe2009

Nej, jag räknar inte med någon möhippa och skulle heller inte bli jätteförvånad om det inte blir av, men jag skulle nog i så fall bli lite besviken. Jag tycker dock inte att det är en sak för mig att lägga mig i och jag skulle nog inte göra något själv för att få det att hända.

• Wiimii
    JoPe2009 skrev 2009-02-11 15:23:26 följande:
    Nej, jag räknar inte med någon möhippa och skulle heller inte bli jätteförvånad om det inte blir av, men jag skulle nog i så fall bli lite besviken. Jag tycker dock inte att det är en sak för mig att lägga mig i och jag skulle nog inte göra något själv för att få det att hända.
    Instämmer fullständigt, vill dina vänner hippa dig är det upp till dem att planera detta.
  • nni

Ja, jag räknar med möhippa, eftersom vissa har frågat vad jag skulle vilja göra redan. Men blir kanske bara tärnorna som ordnar det + min mamma.
    Tror dock det blir något kul som inte innebär det klassiska "göra bort sig".

• CamillaetCamillus
    nni skrev 2009-02-11 15:29:47 följande:
    Ja, jag räknar med möhippa, eftersom vissa har frågat vad jag skulle vilja göra redan. Men blir kanske bara tärnorna som ordnar det + min mamma. Tror dock det blir något kul som inte innebär det klassiska "göra bort sig".
    Intressant, skall Din mamma vara med? Det hade jag inte ens tänkt på att det var ett alternativ... Vill Du det?
  • MulleNuh

Yes jag räknar definitivt med en hippa!

• nni
    CamillaetCamillus skrev 2009-02-11 16:49:36 följande:
    Intressant, skall Din mamma vara med? Det hade jag inte ens tänkt på att det var ett alternativ... Vill Du det?
    Intressant? Ja jag vill nog det. Varför inte? Hon är en bra vän samtidigt till mig. Vet inte om hon ska va med dock. Det får tärnorna spekulera med henne om. Det beror sig nog på vad det blir för slags hippa.
  • Shortvalleywoman

Nej jag räknar inte med någonting. Och om jag mot förmodan skulle få en så hoppas jag att det blir en lugn och stillsam middag någonstans...

Svar på tråden Räknar ni med möhippa?