• Quicksand

hjälp, vad tusan gör jag nu????

hej...

alltså nu har jag fått problem... mina bästa vänner som ska...eller skulle vara tärnor, verkar helt plötsligt ha ångrat sig fast dom inte säger det rakt ut.
    Nu vill dom inte hyra tärnklänningar (lite finare klänningar) för den ena är gravid och den andra ska snart sälja sin lägenhet och köpa en ny... så hon har inte riktigt råd, hon som e gravid har jag överseende med.... men hon skyller på massa annat, så nu ska dom istälet se om dom hittar en klänning på H&M. Jag blir så ledsen, nu e det 4 månader kvar och dom börjar krångla. I går fick jag höra av min blivande svärmor att min m2bs syster har erbjudit sig att kunna ställa upp som tärna... vad ska jag göra? väljer jag systern så blir det en fin klänning, och väljer jag mina två bästa vänner kan det bli H&m klänningar och kanske helt olika sådana....
    Hjälp, vad skulle ni ha gjort???

• Svar på tråden hjälp, vad tusan gör jag nu????
  • Björkskog

När jag läste tråden från början så tyckte jag att du inte kunde kräva något av dina tärnor men nu har jag funderat ett tag...

Eftersom ni har ett så speciellt tema - trojanskt - så tror jag att det inte kommer att vara så lyckat med HM eller något av de vanliga märkena. Däremot kan jag tänka mig att du kanske får vara med och sponsra klänningarna lite. Om de själva lägger en summa och du sen betalar resten.

Sen kan jag tycka att du ska vara rak mot tärnorna och säga att temat ÄR trojankst och därför kommer det inte att passa med andra klänningar och är det så att de inte vill vara ed på det så säg då att du tänker byta tärna till din mans syster så att de förstår att du menar allvar.

• Aleta

Du menar det säkert inte så, men när man läser dina inlägg så låter det lite så här: (bli inte arg nu)

"Om ni inte vill betala för fina dyra klänningar så vill jag inte ha er som tärnor."

Det är kanske så det har låtit i deras öron. Ett missförstånd helt enkelt?
    Det erbjöd sig ju från början att betala, men har ångrat sig, då kanske de trodde att du inte ville ha dem pga det?

De bröllop som jag varit på har tärnornas klänningar betalats av bruden om det har varit krav på nya klänningar i speciell modell och färg. I annat fall har tärnorna kunnat välja själva precis vilken fin klänning som helst, kanske till och med något de har hemma.

Nu vet jag inte riktigt vad trojansk klädsel innebär, men om det är lite grekisk mytologi-stil så kanske klänningar sv den här typen kunde passa? Det borde gå att finna billiga och kan dessutom passa den gravida tjejen kanske.
    hotspot.webblogg.se/2006/may/hitta-stilen-greek-goddess.html

• trebarnsmamma

Hej!
    Min tärna verkade ta för givet att jag /vi skulle batala hennes klänning så det var liksom inget att diskutera! Jag gör det gärna då jag får välja färg etc......
    Känns inte som om det är något att bli ovänner eller oense om då man själv kanske en dag kommer vara tärna på hennes bröllop!
    (Fast enl tradition ska ju faktiskt tärnan betala själv)
    Men den lilla summan i det stora hela är ju inget!!
    Så tycker jag, men alla tycker olika!

• Quicksand

Aleta. TACK så mycket för din sida så otroligt bra.

Björkskog: tack för att du förstod mig.

Till ALLA: jag har aldrig sagt till tärnorna att dom ska betala för så dyra klänningar återgen!Det har varit dom själva som har bestämt och valt, INTE JAG!!!!!!!
    Jag har sagt max 500kr eller ännu mindre om dom hittar!!!!!!!!

• Luucie

Jag hör till det ovanliga släktet som tycker att det är finare att klänningen passar tärnan än att tärnan passar in i min "fantasi". Mao tycker jag att det är snyggare med olika klänningar men gärna samma färg...kanske.

Ska också säga att jag har sympati för dig. Det är inte roligt när folk har sagt en sak och sen backar ur.
    Men det jag har upptäckt, ve och fasa, är att mitt bröllop inte alls är lika viktigt för någon annan som det är för mig...

Jag hade nog förväntat mig lite mer engagemang från mina tärnor...men de befinner sig i olika skeden i livet och har andra prioriteringar.

Trist...

• Ore
    Quicksand skrev 2009-02-13 14:30:41 följande:
    Aleta. TACK så mycket för din sida så otroligt bra.Björkskog: tack för att du förstod mig.Till ALLA: jag har aldrig sagt till tärnorna att dom ska betala för så dyra klänningar återgen!Det har varit dom själva som har bestämt och valt, INTE JAG!!!!!!!Jag har sagt max 500kr eller ännu mindre om dom hittar!!!!!!!!
    Och jag frågade då varför du är så besviken över att de nu vill ha andra klänningar än de som tidigare setts ut? För om det inte är just dessa klänningar och inga andra som passar, så kan de ju mycket väl hitta några andra...
  • Tooticki
    Quicksand skrev 2009-02-13 14:30:41 följande:
    Till ALLA: jag har aldrig sagt till tärnorna att dom ska betala för så dyra klänningar återgen!
    Vad är i så fall problemet?
  • vanilladream

Tycker att det var supergulligt av din blivande mans syster att vilja ställa upp, nu vet jag inte vad ni har för kontakt men den lär väl bara bli tightare med åren.
    Dina vänner tycker jag inte är schysta alls, en kostnad visst, men det är ju ändå ens bästa vän som gifter sig och som ska bekosta ett bröllop, tycker inte alls att det är för mycket begärt att de ska betala för klänningarna och att du ska ha lite åsikter om hur de ska se ut.

• vanilladream

Få bara inte systern att känna sig som en reserv och andrahandsval.

• MV85

Varför inte skicka en bild på klänningen till några olika kinaföretag och se vad det skulle kosta att sy upp den till dem?
    Blir säkert billigare än att hyra här i sverige, plus att då kanske prislappen funkar bättre för tjejerna OCH de kan få dem måttsydda så det funkar även med gravidmage

Svar på tråden hjälp, vad tusan gör jag nu????