• Quicksand

hjälp, vad tusan gör jag nu????

hej...

alltså nu har jag fått problem... mina bästa vänner som ska...eller skulle vara tärnor, verkar helt plötsligt ha ångrat sig fast dom inte säger det rakt ut.
    Nu vill dom inte hyra tärnklänningar (lite finare klänningar) för den ena är gravid och den andra ska snart sälja sin lägenhet och köpa en ny... så hon har inte riktigt råd, hon som e gravid har jag överseende med.... men hon skyller på massa annat, så nu ska dom istälet se om dom hittar en klänning på H&M. Jag blir så ledsen, nu e det 4 månader kvar och dom börjar krångla. I går fick jag höra av min blivande svärmor att min m2bs syster har erbjudit sig att kunna ställa upp som tärna... vad ska jag göra? väljer jag systern så blir det en fin klänning, och väljer jag mina två bästa vänner kan det bli H&m klänningar och kanske helt olika sådana....
    Hjälp, vad skulle ni ha gjort???

• Svar på tråden hjälp, vad tusan gör jag nu????
  • Skrutt71

Hej,tycker faktiskt att dom ska vara glada över att du valt just dom som tärnor sen om dom börjar krångla skulle jag känna och undra vad det är för vänner som inte kan förstå att du vill ha ditt dröm bröllop....jag skulle välja min syster och nöja mig med henne!Tror att hon faktiskt förstår dig och inte krånglar.
    Hoppas verkligen att du lyckas komma på något som passar just dig,ett bröllop ska vara kul att planera och inte skapa en massa problem..stackars dig.Kramar ifrån mig och lycka till.

• Quicksand

TOOTICKI: Förlåt, men du verkar vara den ända som inte riktigt förstår mig i denna tråden........ problemet är att dom börjar backa ur för att det händer så mycket i deras liv just nu! Men då tycker inte jag att man ska säga att dom gärna är och lovar mig för att sedan tveka när det närmar sig...

• feministbrud
    Quicksand skrev 2009-02-13 15:01:39 följande:
    TOOTICKI: Förlåt, men du verkar vara den ända som inte riktigt förstår mig i denna tråden........ problemet är att dom börjar backa ur för att det händer så mycket i deras liv just nu! Men då tycker inte jag att man ska säga att dom gärna är och lovar mig för att sedan tveka när det närmar sig...
    Men har du talat om för dem att du gärna betalar klänningarna om det är där skon klämmer?
  • Tooticki
    Quicksand skrev 2009-02-13 15:01:39 följande:
    Nej, jag förstår nog inte riktig problemet! Om ni har valt ett tema och det bara finns en klänning som matchar det så kanske ni kan betala den? Annars kan de välja andra klänningar som de känner sig fina i och betala själva.

Sen om du tror att de inte vill vara dina tärnor alls längre så är det nog bara dem som kan svara på det! Men kanske är det bara klänningarna som blivit en jättestor grej som gör att ni inte riktigt når fram till varandra?
  • Quicksand

jag har talat om att jag kan betala halva om det skulle hjälpa..... men det verkar som att det är tiden som spökar att det inte finns tid att vara tärna...

• didis

Vad är det som tar sådan tid med att vara tärna? Leta kläder gör man väl ändå om man skall på bröllop? Och möhippa ordnar de antagligen ändå eftersom det är dina vänner?

Jag har aldrig varit på ett bröllop där det varit tärnor, faktiskt, så jag vet inte vad som ingår i tärnrollen som tar så mycket mer tid.

DEt låter mer som om ni har ett kommunikationsproblem - att det inte är klart uttalat vad ni förväntar er av dem och vad tärnorna förväntar sig av er.

Quicksand skrev 2009-02-13 15:15:54 följande:
    jag har talat om att jag kan betala halva om det skulle hjälpa..... men det verkar som att det är tiden som spökar att det inte finns tid att vara tärna...
  • Ore
    Har de förklarat vad det är de inte anser sig ha tid med?

För de hade ju säkert tänkt sig att komma på bröllopet ändå... Iförda någon typ av klänning eller annan fin klädsel som passar. Möhippa är det ju bra om någon tar initiativ till, och det brukar ju vara tärnorna men inte nödvändigtvis.

Jag tror att DU behöver fundera ut vad du väntar dig av dina tärnor (som ett minimum), framföra detta till dem på ett trevligt sätt, och höra vad de säger. Kan de inte ställa upp på detta , så är nog den bästa lösningen att inte ha dem som tärnor. Och då bör nog detta framföras litet lagom diplomatiskt, att du säger att du jättegärna ville att de skulle ha speciella roller på din stora dag, men om de inte kan så får de självklart vara där som vanliga gäster istället, så får du ta någon annan som tärna istället.

Lycka till!
  • lillalyckan

Jag kanske ha missförtått allting men jag får snarare känslan av att du är jättebesviken på att dina tärnor inte är intresserade och inte bryr sig om bröllopet? Eller att det känns så iaf... Att det egentligen inte är klänningarna det handlar om utan känslan av att de inte är där för dig och prioriterar  så som du hade önskat?
    Det kan jag förstå fullt ut i så fall... Klänningsproblemet känns mer som den sista droppen om jag läser vad du skriver...
    Jag kan förstå om man i det läget hellre väljer att ha vännerna som "vanliga" gäster och låter systern (som uppenbarligen är intresserad) vara tärna, men jag hade nog tagit ett ordentligt snack med tärnorna först och sagt vad jag tyckte, och se om dom ändrar sig...

• Aleta

Haha, jag läste "tärntrollen"!

didis skrev 2009-02-13 15:25:21 följande:
    Vad är det som tar sådan tid med att vara tärna? Leta kläder gör man väl ändå om man skall på bröllop? Och möhippa ordnar de antagligen ändå eftersom det är dina vänner?Jag har aldrig varit på ett bröllop där det varit tärnor, faktiskt, så jag vet inte vad som ingår i tärnrollen som tar så mycket mer tid.DEt låter mer som om ni har ett kommunikationsproblem - att det inte är klart uttalat vad ni förväntar er av dem och vad tärnorna förväntar sig av er.
  • didis

Det kankse förklarar varför en del är tveksamma till att vara tärnor?
    För vem vill gå runt på ett bröllop med ludna öron och svans??

Aleta skrev 2009-02-13 18:14:44 följande:
    Haha, jag läste "tärntrollen"!
  • jenita659

Är det klänningarna som är viktiga på tärnorna eller är det personerna som bär dom som är det viktiga för dig? Ska de stå där för att matcha dig och din klänning eller har du valt dem som tärnor för att de just är dina bästa vänner?

• MrsTwingly

jag tycker så här: vill man att tärnorna ska ha speciella kläder på sig- så måste brudparet stå för denna kostnad. Det är inte juste att säga 'de här kläderna ska ni ha, men ni får betala för dem själva'. Det sätter en rätt dålig stämning över hela 'uppdraget' som tärna. I övrigt så håller jag med ovanstående kommentar fr jenita659

Hoppas verkligen att det löser sig för er. Vet själv hur det är då personer börjar krångla, och som stressad brud har man väldigt lite tålamod över att hantera sånt

• Kela2

Jag har inte läst hela diskussionen, men jag undrar också om det är klänningarna eller vännerna som är viktigast, utifrån din frågeställning. Jag tycker inte att man kan begära att någon annan ska lägga en massa dyra pengar på kläder de inte har. Är det viktigt för dig att de har vissa kläder får du nog betala dem, annars nöja dig med vad de väljer själva, gärna efter diskussion med dig.

Jag tror även att man får vara beredd på att vissa kanske till och med väljer att inte komma om man till exempel har frackbröllop. Det kan vara tillräckligt dyrt att vara gäst på bröllop. Man ska köpa present, kanske resa långt, bo på hotell, etc.

Jag tycker inte att man bör förvänta sig att en tärna ska fixa möhippa heller. Visst, det är ju roligt om det blir så, men alltför mycket förväntningar kan leda till besvikelser.

Jag tror att ni behöver prata om det här och du behöver kanske fundera på vad som är viktigast.

• DetOrdnarSig

Men det verkar väl primärt röra sig om pengar. Om det var tid som var bristvaran skulle det ju inte vara ett alternativ att ändra sig från klänningarna ni tittat på och börja om? Att få håret fixat på själva dagen är ju inte heller något som kostar i tid egentligen (de skulle ju behöva fixa det själva annars plus hur mycket annat har man planerat samma dag), utan pengar. Jag skulle gissa att det är så att deras ekonomiska situationer har ändrats och de kanske börjat titta på totalkostnaderna och ryggat tillbaka lite. Klänning 2000 (1000 om du betalar halva) + hår 800 + möhippa 500-1000 + present ca. 500 blir väldigt mycket pengar, speciellt om man känner en osäkerhet kring sin ekonomiska framtid med barn resp. ny lägenhet.

Jag förstår att du blir besviken på att det du trodde var bestämt plötsligt ändras och att de inte visar så mycket engagemang i bröllopet som du hoppats. Jag tror ni behöver ses och tala klarspråk kring detta utan förebråelser, så är jag säker på att ni kommer fram till något som kan passa alla.
  • laris

Mina tärnor ska ha på sig olika klänningar och olika färger. Däremot kommer alla att ha vissa detaljer lika, såsom blommor i håret och ett litet armband med orchidéblommor (stavning?!). Tycker att det kan vara läckert med olika klänningar eftersom alla tre ser helt olika ut. De är korta,långa,mulliga,smala,blonda,mörkhåriga

Vi kommer inte att betala själva klänningarna, men däremot kommer vi att köpa ën fin present till de.

Det kan bli svårt att bestämma vilka klänningar det ska vara och samtidigt be de betala för de...

• Vill nu

Har bara skummat igenom tråden, men tycker att du säger emot dig själv lite... Ena inlägget är du besviken över att de inte vill betala klänningarna, för att i nästa tala om att du minsann ville betala klänningarna från början. Och om du från början tyckte att klänningarna skulle kosta runt 500-1000 kr, så borde väl det finnas kvar som alternativ, även om det nu är tänkt att de ska betala själva? Det kanske känns lite bättre för deras plånböcker...

Sen tycker ju jag att om man vill lägga sig i hur klänningen ska se ut, så får man glatt betala notan också, annars får de välja själva, en klänning de tror sig ha användning för! Och de flesta har nog tyvärr, ganska liten användning av en temaklänning...

Ta ett snack med tärnorna tycker jag! Om båda parters förväntningar! Tycker inte du ska bara "sparka" dem, och ta den andra tjejen i stället...

Svar på tråden hjälp, vad tusan gör jag nu????