andbeyond skrev 2009-04-29 17:49:13 följande:
Hej tjejer..Idag var jag hos gynekologen då jag haft lite konstigt ont i nedre delen av magen. Vi försöker ju inte bli gravida just nu (jag hänger ju bara här och tjuvläser och drömmer) men man vill ju ändå kolla upp. Då säger läkaren (som var väldigt bra för övrigt) att jag har symptom både på endometrios och PCOS. Dock på den "lättare/svagare"delen av skalan. Men hon ville att jag ska börja äta p-piller fastän jag tidigare blivit monster av dem för att förebygga "problem med ägglossning i framtiden". Har en väldigt punktlig menscykel nu vilket ju är bra men.. ja.. har fått en sådan klump i magen. Känns inte alls kul att få veta att "allt är bra idag - men ifall du får mensstörningar bör du höra av dig direkt så får vi se hur vi ska göra då". På ett sätt vill jag bara börja försöka bli gravid NU men samtidigt är det verkligen inte en bra tid varken praktiskt eller känslomässigt.. :(Visst vore det bra med p-piller och slippa all smärta och akne.. men jag vill ju inte bli deprimerad igen (!). Jag vet att detta kanske verkar fånigt, ni är så många som försöker och möter motstånd. Men jag känner mig verkligen som att någon slagit mig med ett baseballträ.. behövde skriva av mig lite. Har just slutat med anti-depptabletter och såg framemot tiden framöver med bröllop och sedan börja tänka på barn. Nu är jag mest bara orolig. Dumma.
Åhh jag vet PRECIS hur du känner dig!! Jag fick diagnosen PCO-S för 1,5 år sen. Det känns verkligen som man sjunker ner i ett djupdjupdjupt år o man bara fortsätter att sjunka....men ha tröst....PCO-S (S=symptom) kan strula till kroppen men det kan gå hur lätt som helst.
Vi blev gravida på 3 månaden utan skydd o hade faktiskt räknat med att det skulle ta låååååång tid.
PCO hålls lättast i schak med p-piller...men har du regelbunden cykel så kanske du inte måste ha p-piller.....anledningen till att man ger p-piller är att man förhindrar ägglossningen som vid PCO kanske inte alls blir (ingen ÄL alltså) utan man får tomma äggblåsor=pärlband runt äggstocken av tomma äggblåsor.
Om du inboxar mig din hemadress så kan jag skicka en bok om PCO till dig (köpte 2 av misstag)...dock är den på engelska....men så kan du få lite grepp om vad PCO innebär osv.
kombinationen med endometrios vet jag inte....