• jenne7502

Brudklänning - enkel i siden - var finns det???

Jag har letat överallt, provat och kollat på nätet men kan verkligen inte hitta någonting jag gillar.
    1. Inga klänning är enkel nog. Jag vill inte ha broderier, draperingar, axelbandslös. Jag vill bara ha en enkel klänning, med fint fall, med axelband el dyl som döljer bh-band. Dessutom måste den vara med markerad midja, ingen empireskärning.
    2. I alla de butiker jag varit är varenda klänning gjord av polyester eller andra konstgjorda material. Jag vill siden, eller möjligtvis något annat naturligt material som är tunt och faller fint. Inga stela bakelser.

Var kan jag finna detta?
    Funderar på att sy upp, men det blir ju en aning dyrt.

Blir mycket tacksam för tips!

• Svar på tråden Brudklänning - enkel i siden - var finns det???
  • ettem

Har du kollat på "tekla", de har fina, enkla, klassiska klänningar!

• Hemlig2009

Håller med ovanstående, de märken syr iaf upp i "riktigt" tyg som jag ser det. Har själv köpt en KIK-klänning.

• Glittergräs

Hemlig2009, har du ett ungefärligt pris - har nämligen ingen aning?? Dom är underbara, så som mkt annat i ditt galleri

• svårtattvälja

Jag hade samma "krav", och KIK och Tekla var de tilverkare som jag kunde tänka mig. Fina ENKLA klänningar i vackert siden (ja det finns förstås asdyra tillverkare som Pronovias, de har supervackra klänningar i riktigt siden). Nu fick jag min drömklänning uppsydd istället och var/är jättenöjd!

• svårtattvälja

Och det blev inte dyrare än att köpa en färdig klänning!

• jenne7502

Jag bor precis vid Karmosin på Östgötagatan som är en helt fantastisk tjej, hon gör väldigt fina klänningar i underbara tyger... dock tar hon rätteligen betalt för det hon gör, vi har pratat en del och hon tippar på ca 7000 för en sån jag vill ha. Och det gör ONT. 5000 gör också ont för ett plagg jag kommer använda en dag, men känns ändå ok. Än så länge ligger mitt tak där, men man vet ju aldrig hur desperat jag kommer att bli. Det bästa är att hon inte behöver börja sy förrän i maj och då har jag förhoppningsvis gått ner lite i vikt också...

Men ändå...det vore praktiskt att hitta en perfekt, köpa den och inte fundera mer på det.

Era tips var bra, det är mer sånt jag letar efter, fast kanske ännu mer. Vill helst ha "underklädessiden", lätt och luftigt, kanske tom sidenchiffon som fladdrar kring benen...

• Hemlig2009

Åh tack!

Min klänning kostar 6900 kr. Jag provade många tvådelade också (lätt att hitta något man tycker om) och jag tror det hade landat där någonstans för det också.

Glittergräs skrev 2009-02-17 21:06:59 följande:
    Hemlig2009, har du ett ungefärligt pris - har nämligen ingen aning?? Dom är underbara, så som mkt annat i ditt galleri
  • Glittergräs

hmm, jag känner mig alldeles lycklig att jag hittade den sidan för ett tag sen, Kik.... Var rädd för att jag inte skulle hitta den "självklara" klänningen o vipps var den bara där. Kommer att bli toppen!!

Hemlig2009 skrev 2009-02-17 21:22:54 följande:
    Åh tack! Min klänning kostar 6900 kr. Jag provade många tvådelade också (lätt att hitta något man tycker om) och jag tror det hade landat där någonstans för det också.
  • svårtattvälja

Det var en del brudar här förra året som var förtjusta i Rembo Styling klänningar. Som jag mindes det var det lite "underklänningskänsla". Men nu när jag kollar på deras sida så är de mer galaklänningar ändå. Fast kolla, du kanske hittar nåt!
    Priser och tygkvalité har jag dock ingen aning om, skulle tippa på ganska dyrt.....
    Har du kollat på danska "vanliga" klädmärken som Day, Birger och Mikkelsen, Bruuns Bazaar, Munthe plus Simonsen? De kanske har nåt i din stil, och förmodligen billigare.
    Lycka till

• Hemlig2009

Vilken klänning har du fastnat för? *nyfiken*

Glittergräs skrev 2009-02-17 21:26:50 följande:
    hmm, jag känner mig alldeles lycklig att jag hittade den sidan för ett tag sen, Kik.... Var rädd för att jag inte skulle hitta den "självklara" klänningen o vipps var den bara där. Kommer att bli toppen!!
  • Fru Rothman

hej tjejer...

det finns ett tyg som heter partysatin.
    det är lite styvare än vanlig men mkt vackrare fall o inte så glansingt som vanlig satin.
    jag sydde en dop klänning i partysatin o den blev så vacker.
    en annan hade sytt dopklänningen i vanlig satin o det såg ut som ett nattlinne.
    dock är ju smaken som baken...

men hör av er om ni vill ha några tips el råd.
    till shinynails@comhem.se

• Hemlig2009

Ja, de är jättefina. Jag passar inte i sjöjungfrumodell så jag hade nog kombinerat den vidare kjolen med toppen med smala axelband.

Fanns flera toppar som jag inte sett på hemsidan som jag provade, lite tuffare.

Glittergräs skrev 2009-02-18 10:05:49 följande:
    Det blir nog liknande denna, men med lite längre släp baktillwww.kikstockholm.com/2009/brud51.htmlMen denna är fantastisk:www.kikstockholm.com/2009/brud42.html
  • MDB

om du bor i sthlm kan jag rekommendera Laura på norrmalmstorg, det är ingen egentlig brudbutik utan de säljer festklänningar, främst i egen design. de hade sist jag var där några i vitt och någon i mer benvitt/champagne, de är gjorda i enkla, vackra modeller i siden.

hos lillsessan (som man beställer genom o de sys upp) finns en klänning bland "färdiga klänningar" eller "lillsessans brudar" som jag tror heter ngt med Bella. på bilden är det en blond tjej som står på ett hustak, den är i sidenchiffong, liksom lite grekiskt stuk eller vad man ska säga. Jättevacker. Jag passar inte så bra i den modellen själv men mkt fin var den.

• Glittergräs

Det är ju det som är så bra, att man kan mixa o ta lite från olika man tycker om. Jag har turen att ha en svärmor som jobbar med sånt här - som skall sy, så jag kan lämna mina önskemål o ta det gottaste från dem... Ja det blir spännande. Har du fått hem Din klänning eller är den beställd??

Hemlig2009 skrev 2009-02-18 10:22:04 följande:
    Ja, de är jättefina. Jag passar inte i sjöjungfrumodell så jag hade nog kombinerat den vidare kjolen med toppen med smala axelband. Fanns flera toppar som jag inte sett på hemsidan som jag provade, lite tuffare.
  • Hemlig2009

Beställde min klänning i mitten på januari, har jag tur så kommer den redan i slutet på mars.

Behöver dock gå ner några kilo till så jag hoppas den dröjer lite.

• Pnuso

Jag är precis som dig och ville inte ha något alls på min klänning, vill ha verkligen enkel men vacker. Jag kollade på Kiks klänningar och på Tekla. Det blev en tekla-klänning, jättevacker :)

Svar på tråden Brudklänning - enkel i siden - var finns det???