• laris

Förlossning hemma på egen hand???

Tittar på kanal 5 på ett program som handlar om kvinnor som har gjort valet att föda hemma på egen hand utan barnmorskahjälp. Skulle du kunna tänka dig att göra detsamma och är det verkligen lagligt (i Sverige) att göra så?

• Svar på tråden Förlossning hemma på egen hand???
  • Thecla

Brukar det ta lång tid med svar..?

passionsblomman skrev 2009-02-20 15:03:14 följande:
    Ja! Vi får hålla utkik och efterlysa dig annars! Lycka till!
  • Hammerman

Thecla skrev 2009-02-20 15:08:14 följande:

Objektivt sett så är objektivitet högst subjektiv.
    Och därför har du rätt?
  • Thecla

Rätt angående vad, menar du?

Hammerman1 skrev 2009-02-20 15:10:00 följande:
    Thecla skrev 2009-02-20 15:08:14 följande:
    Och därför har du rätt?
  • passionsblomman

En sak som jag (som inte lls sett detta program) kan tänka mig spelar in, är att man kanske känner att man på sjukhus automatiskt blir patient och därmed på något sätt krymper och inte känner sig lika kapabel som i en hemlik miljö.

Det är en klar nackdel att vi i Sverige dels är väldigt vana vid att kunna bestämma saker så exakt i våra liv, att vi tror att man liksom kan beställe sin förlossning enligt önskemål hos barnmorskorna och att det sedan ska bli som man själv vill( lite det är MIN dag...)

Samtidigt som många tjejer litar väldigt lite till sin egen förmåga och helst vill ha ett planerat kejsarsnitt, för man har fått för sig att det är lättare.

Där kan jag tycka det vore bra om vi vågade tro mer på att det är något vi har kraften inom oss att klara av och att vi inte behöver vara så rädda osv. Men jag vill hellre vara aktiv och själv föda mitt barn i sällskap av duktiga människor som kan ta hand om både mig och bebisen OM det krånglar.

• Hammerman

Thecla skrev 2009-02-20 15:10:40 följande:

Rätt angående vad, menar du?
    Att hemfödsel är exakt lika säkert som förlossning på sjukhus även om komplikationer uppstår.

Det du försökt frälsa oss med de sista, åh, tolv inläggssidorna?
  • passionsblomman

Nä, när jag undrat ngt har jag fått hjälp rätt snabbt, men det beror nog på tid på dygnet...Kanske har BT-redaktionen tagit helg nu?

Thecla skrev 2009-02-20 15:09:27 följande:
    Brukar det ta lång tid med svar..?
  • tonårsmorsa

Fast en upplevelse kan väl ändå inte vara mer hållbar än ren fakta. Du om någon, som brukar vara så noga med att poängtera att diskussionerna inte ska falla in på en känslomässig nivå, borde väl kunna se detta?

Thecla skrev 2009-02-20 14:49:30 följande:
    Uppenbarligen så upplever de att de ÄR det eftersom de väljer hemmafödande, oavsett om du tycker att det är otryggt eller inte.
  • Thecla

Erh... nej, jag har ifrågasatt diaboliseringen av hemmafödande. Du tycks, som så många, ha svårt att tänka dig att det är fullt möjligt att argumentera för något utan att vara privat involverad i det. Uppenbarligen fungerar hemmafödande för ganska många. Alltså blir det löjligt när man ägnar sig åt att förfäras över fenomenet.

Hammerman1 skrev 2009-02-20 15:14:13 följande:
    Thecla skrev 2009-02-20 15:10:40 följande:
    Att hemfödsel är exakt lika säkert som förlossning på sjukhus även om komplikationer uppstår. Det du försökt frälsa oss med de sista, åh, tolv inläggssidorna?
  • Thecla

Du får gärna presentera "fakta" på att det i Sverige dör osedvanligt många barn pga hemmafödande. Min ståndpunkt är fortfarande att det uppenbarligen finns hemmaföderskor som föder fullt friska barn och att de, om de inte hade positiv erfarenhet av det, förmodligen inte skulle föda hemma.

tonårsmorsa skrev 2009-02-20 15:20:01 följande:
    Fast en upplevelse kan väl ändå inte vara mer hållbar än ren fakta. Du om någon, som brukar vara så noga med att poängtera att diskussionerna inte ska falla in på en känslomässig nivå, borde väl kunna se detta?
  • Hammerman

Thecla skrev 2009-02-20 15:20:53 följande:

Erh... nej, jag har ifrågasatt diaboliseringen av hemmafödande. Du tycks, som så många, ha svårt att tänka dig att det är fullt möjligt att argumentera för något utan att vara privat involverad i det. Uppenbarligen fungerar hemmafödande för ganska många. Alltså blir det löjligt när man ägnar sig åt att förfäras över fenomenet.
    Jag, å andra sidan, tycker att det finns fog att förfäras när människor väljer att riskera såväl sitt eget och andras liv pga romantiserat skitsnack om hur mysigt och tryggt det skulle kännas att födas hemma med tända värmeljus istället för att göra det någonstans där det faktiskt finns en tillstymmelse till chans att överleva ifall livmodern slits itu.

Jag kan gott tänka mig att det finns människor i utvecklingsländerna som kämpar för att kvinnor ska kunna föda sina barn någonstans där det finns tillgång till experthjälp ifall saker och ting går fel... löjliga människor!
Svar på tråden Förlossning hemma på egen hand???