• laris

Förlossning hemma på egen hand???

Tittar på kanal 5 på ett program som handlar om kvinnor som har gjort valet att föda hemma på egen hand utan barnmorskahjälp. Skulle du kunna tänka dig att göra detsamma och är det verkligen lagligt (i Sverige) att göra så?

• Svar på tråden Förlossning hemma på egen hand???
  • Hammerman

Thecla skrev 2009-02-20 15:22:48 följande:

Du får gärna presentera "fakta" på att det i Sverige dör osedvanligt många barn pga hemmafödande. Min ståndpunkt är fortfarande att det uppenbarligen finns hemmaföderskor som föder fullt friska barn och att de, om de inte hade positiv erfarenhet av det, förmodligen inte skulle föda hemma.
    Det finns människor som skjuter heroin också. Positivt det också?

Inte för deras omgivning kan jag säga.

Självklart kan man föda fullt friska barn hemma. Helsike, det är väl vad mänskligheten sysslat med i tusentals år? Frågan är vad som händer när allt går åt helvete och BLODTRANSFUSION BEHÖVS NU PÅ EN GÅNG!

Förr i världen dog väldigt många barn och mammor i barnsäng, vet du.
  • Thecla

Och jag har lite mer tilltro till människor än så.

Hammerman1 skrev 2009-02-20 15:24:29 följande:
    Thecla skrev 2009-02-20 15:20:53 följande:
    Jag, å andra sidan, tycker att det finns fog att förfäras när människor väljer att riskera såväl sitt eget och andras liv pga romantiserat skitsnack om hur mysigt och tryggt det skulle kännas att födas hemma med tända värmeljus istället för att göra det någonstans där det faktiskt finns en tillstymmelse till chans att överleva ifall livmodern slits itu. Jag kan gott tänka mig att det finns människor i utvecklingsländerna som kämpar för att kvinnor ska kunna föda sina barn någonstans där det finns tillgång till experthjälp ifall saker och ting går fel... löjliga människor!
  • tonårsmorsa

Men jag har inte påstått att det "dör osedvanligt många barn pga hemmafödande". Vad jag däremot hävdar är att OM det händer något så har både mor och barn större chanser att klara sig om förlossningen sker på sjukhus. Därför ÄR det säkrare att föda på sjukhus, även om mamman KÄNNER sig trygg med hemförlossning. Tror inte det behöver presenteras några "fakta" för att bevisa den tesen.

Du får gärna presentera "fakta" på att det i Sverige dör osedvanligt många barn pga hemmafödande. Min ståndpunkt är fortfarande att det uppenbarligen finns hemmaföderskor som föder fullt friska barn och att de, om de inte hade positiv erfarenhet av det, förmodligen inte skulle föda hemma.
  • Thecla

Du skulle nog göra dig förtjänt av att tagga ned några grader så att du inte blir så privat involverad.

Har hemmafödande fött fullt friska barn får man nog ändå anse det vara positivt, jämfört med att ha fött sjuka/döda barn.

Hammerman1 skrev 2009-02-20 15:26:49 följande:
    Det finns människor som skjuter heroin också. Positivt det också? Inte för deras omgivning kan jag säga. Självklart kan man föda fullt friska barn hemma. Helsike, det är väl vad mänskligheten sysslat med i tusentals år? Frågan är vad som händer när allt går åt helvete och BLODTRANSFUSION BEHÖVS NU PÅ EN GÅNG!Förr i världen dog väldigt många barn och mammor i barnsäng, vet du.
  • Thecla

Nähäpp.

tonårsmorsa skrev 2009-02-20 15:31:54 följande:
    Men jag har inte påstått att det "dör osedvanligt många barn pga hemmafödande". Vad jag däremot hävdar är att OM det händer något så har både mor och barn större chanser att klara sig om förlossningen sker på sjukhus. Därför ÄR det säkrare att föda på sjukhus, även om mamman KÄNNER sig trygg med hemförlossning. Tror inte det behöver presenteras några "fakta" för att bevisa den tesen.
  • Hammerman

Molson Canadian skrev 2009-02-20 15:32:41 följande:

Du skulle nog göra dig förtjänt av att tagga ned några grader så att du inte blir så privat involverad. Har hemmafödande fött fullt friska barn får man nog ändå anse det vara positivt, jämfört med att ha fött sjuka/döda barn.
    ... nu tycker jag att du resonerar alldeles galet. Det är lite som att säga att eftersom jag överlevde att köra bil utan bilbälte så är det precis lika önskvärt att köra bil utan bilbälte som med.
  • Thecla

Och jag tycker att du resonerar alldeles galet. Tycker inte att det är rimligt att jämföra en kroppslig funktion som bevisligen har fungerat sedan urminnes tider utan medicinsk hjälp med att köra bil utan bilbälte.

Hammerman1 skrev 2009-02-20 15:35:31 följande:
    Molson Canadian skrev 2009-02-20 15:32:41 följande:
    ... nu tycker jag att du resonerar alldeles galet. Det är lite som att säga att eftersom jag överlevde att köra bil utan bilbälte så är det precis lika önskvärt att köra bil utan bilbälte som med.
  • Hammerman

Thecla skrev 2009-02-20 15:38:22 följande:

Och jag tycker att du resonerar alldeles galet. Tycker inte att det är rimligt att jämföra en kroppslig funktion som bevisligen har fungerat sedan urminnes tider utan medicinsk hjälp med att köra bil utan bilbälte.
    Den kroppsliga funktionen har dock inte fungerat varje gång, den har klickat ganska ofta. Det här med att dö i barnsäng var trots allt en ganska vanlig företeelse historiskt.

Det är klart, tänker man socialdarwinistiskt så är det kanske bra att alla som inte klarar att föda utan hjälp helt enkelt dör ut?
  • tonårsmorsa

Fast dör ut gör de kanske inte. Däremot riskerar fler barn att födas med CP-skador pga syrebrist under förlossningen. Därför håller jag också med dig i din parallell med bältesanvändningens vara eller icke vara.

Hammerman1 skrev 2009-02-20 15:41:56 följande:
    Thecla skrev 2009-02-20 15:38:22 följande:
    Den kroppsliga funktionen har dock inte fungerat varje gång, den har klickat ganska ofta. Det här med att dö i barnsäng var trots allt en ganska vanlig företeelse historiskt. Det är klart, tänker man socialdarwinistiskt så är det kanske bra att alla som inte klarar att föda utan hjälp helt enkelt dör ut?
  • Stjärnblomma
    Thecla skrev 2009-02-20 15:08:14 följande:
    Objektivt sett så är objektivitet högst subjektiv.
    Två nära vänner till mig drabbades båda av plötsliga störtblödningar som krävde åtskilligt med blodtransfusion för att de skulle överleva. Deras graviditeter hade förlöpt helt normalt, de var friska och krya, de hade ingen förvarning. Hade de dött så hade det varit fakta, inte subjektivitet.

Därmed inte sagt att inte folk får lov att välja hemförlossning, vem skulle stoppa dem? Jag är bara helt subjektivt glad att mina vänner inte gjorde det.
Svar på tråden Förlossning hemma på egen hand???