• laris

Förlossning hemma på egen hand???

Tittar på kanal 5 på ett program som handlar om kvinnor som har gjort valet att föda hemma på egen hand utan barnmorskahjälp. Skulle du kunna tänka dig att göra detsamma och är det verkligen lagligt (i Sverige) att göra så?

• Svar på tråden Förlossning hemma på egen hand???
  • Thecla

Och något sådant har man ingen som helst koll på i förväg..?

Akutsnitt är väl för övrigt ganska omdiskuterat det också..?

tonårsmorsa skrev 2009-02-19 14:51:06 följande:
    Om ett barn har navelsträngen runt halsen och kvävs under förlossningen för att man valt att föda hemma och därmed inte haft möjlighet att snittas så tycker jag nog att an kan säga att det var valet att föda hemma som ledde till barnets död.
  • tonårsmorsa

Nej, det kan man inte ha koll på. Barn rör sig i magen och saker flyttar på sig. Hur värkarbetet går kan man heller inte förutspå. Drar värkarbetet ut på tiden riskerar barnet syrebrist med efterföljande hjärnskada. I ett sånt skede kan akutsnitt bli nödvändigt.

Sen har jag inte hört några debatter om akutsnitt. Däremot många debatter om planerade snitt, eftersom fler och fler kvinnor tenderar att välja det utan medicinsk orsak.

Thecla skrev 2009-02-19 14:52:59 följande:
    Och något sådant har man ingen som helst koll på i förväg..?Akutsnitt är väl för övrigt ganska omdiskuterat det också..?
  • förväntansfullbrud

Det är nog vanligare än man tror att föda hemma. En kollega till mig har gjort det med tre av fem barn. Jag skulle ALDRIG göra det men de tycker det är jättemysigt och alla de andra barnen har varit med en klippte to.m av navelsträngen .... hmmmm....

• Hammerman

Man kan ju fundera över hur människan är skapt när något stort som en melon ska pressas ut ur något litet som en citron och när en betydande andel av ungarna börjar jävlas innan de ens är födda genom att försöka komma ut på tvären.

• Thecla

Mjo, vad jag har hört angående akutsnitt är att man hänvisar till akutsnitten för att förklara att det är "farligt" med kejsarsnitt, samtidigt som de då är just akutsnitt vilka medför större risker än t ex planerade snitt.

Får se hur vi gör när den dagen kommer. Har inte bestämt om vi ska försöka skaffa barn än. Men rent principiellt så borde det födas fler fullt friska barn utan barnmorska/läkare än med här i världen.

tonårsmorsa skrev 2009-02-19 14:56:54 följande:
    Nej, det kan man inte ha koll på. Barn rör sig i magen och saker flyttar på sig. Hur värkarbetet går kan man heller inte förutspå. Drar värkarbetet ut på tiden riskerar barnet syrebrist med efterföljande hjärnskada. I ett sånt skede kan akutsnitt bli nödvändigt. Sen har jag inte hört några debatter om akutsnitt. Däremot många debatter om planerade snitt, eftersom fler och fler kvinnor tenderar att välja det utan medicinsk orsak.
  • 2000 talet

jag har inte läst hela tråden...

det är fullt lagligt att föda i hemmet med och/eller utan stöd av barnmorska. det är föräldrarnas eget beslut.
    en förlossning är en naturlig sak som någon gång går fel. det är omöjligt att i förväg förutsäga utgången för mamma och barn.
    barnmorska i hemmet finns dessutom inte över hela landet...

förlossningsställningar... finns en mängd att välja på. det bästa både för barn och mamma brukar vara att röra på sig. helt rätt är det tyngdlagen som styr. någon gång kan det av medicinska skäl vara lättare om mamman ligger på rygg, men samtidigt försvårar det för mamman.

• Tooticki
    Thecla skrev 2009-02-19 14:52:59 följande:
    Och något sådant har man ingen som helst koll på i förväg..?Akutsnitt är väl för övrigt ganska omdiskuterat det också..?
    Nej, faktiskt inte. Jag hade navelsträngen flera varv runt magen, hjärtljuden gick bara ner hela tiden och det var ganska kritiskt ett tag. Jag är född 2 min innan de skulle gjort akusnitt.
  • bongen80
    Thecla skrev 2009-02-19 14:59:44 följande:
    Mjo, vad jag har hört angående akutsnitt är att man hänvisar till akutsnitten för att förklara att det är "farligt" med kejsarsnitt, samtidigt som de då är just akutsnitt vilka medför större risker än t ex planerade snitt. Får se hur vi gör när den dagen kommer. Har inte bestämt om vi ska försöka skaffa barn än. Men rent principiellt så borde det födas fler fullt friska barn utan barnmorska/läkare än med här i världen.
    rent principiellt så är det högre dödlighet i länder utan bra sjukvård, gäller både mamma o barn. sverige har bland de lägsta dödsantalet o det borde ju rimligtvis kunna sättas i samband med fungerande sjukvård
  • Hammerman

... ni menar väl GENERELLT?

• bongen80
    Hammerman1 skrev 2009-02-19 15:04:52 följande:
    ... ni menar väl GENERELLT?
    haha ja....huvet slutar fungera efter 1 veckas vak med 4 sjuklingar....
Svar på tråden Förlossning hemma på egen hand???