Jag jobbade väldigt medvetet i min skalle med att inte gå och vara rädd för att bli rädd om du hänger på vad jag menar. För om man blir sådär rädd spänner man sig och stretar emot tänkte jag.
Så, mitt enda och stora mål var att våga släppa taget och hänga med kroppen istället för att jobba mot den.
Jag gick tom ute på åkernhär utanför vår stuga och sa högt "jag är inte rädd, det här är inte farligt, jag kan föda barn det här kommer att gå bra" som ett mantra den dagen värkarna hade börjat och jag visste att det förr eller senare de närmaste dygnen /dygnet skulle var dags på allvar.
Det gick JÄTTEBRA!!!
Det ENDA jag önskar, är att jag inte lyssnat så noga på flerbarnsmamman som sa
"öppningsskedet är det värsta, när det blir dags att krysta är det nästan skönt, för då får man göra något och det är som attgå och skita ungefär"
Yeah-right! Har man haft epidural så ska den ha verkat klart till krystningen, såman int går sönder och kan ta i på rätt sätt.
Så ont som det gjorde just de minutrarna när huvudet skulle ut, var jag inte alls mentalt inställd på. Hade jag jobbat medvett med att det skulle vara en riktig utmaning, så hade jag varit mer laddad och då hade det känts mindre smärtsat är jag övertygad om. Nu blev jag rädd just då och trodde ngt var fel.
Det är det enda, och även det gick ju bra.
Någon sa att det är en positiv smärta. det stämmer, för jag ha tex haft fruktansvärda menssmärtor ochdet är bara en känsla av att ngt är fel, eller den helt överjävliga tandvärk jag hade när jag både hade inflammation i pulpan i en tand och en infekterad visdonstand SAMTIDIGT.
Då skrek jag att jag förder brarn varenda dag bara det här går över!
Värkarbetet är som en stor kraft som så tydligt visar att något ska HÄNDA, det är inte bara ONT liksom.
Jag tror faktiskt mest att vi västerländska tjejer är så otroligt vava att ha full kontroll och kunna styra allt i livet. Här behöver man vara följsam och hänga med sin kropp istället.
laris skrev 2009-02-18 21:06:01 följande:
Det går inte att föreställa sig hur det kan kännas att föda, och jag är faktiskt ganska rädd för det....