• laris

Förlossning hemma på egen hand???

Tittar på kanal 5 på ett program som handlar om kvinnor som har gjort valet att föda hemma på egen hand utan barnmorskahjälp. Skulle du kunna tänka dig att göra detsamma och är det verkligen lagligt (i Sverige) att göra så?

• Svar på tråden Förlossning hemma på egen hand???
  • Aleta

Jag förstår inte heller vad du menar.
    Jag använder dekadent i betydelsen förfallen på ett personligt plan. Att man bara tänker på sin egen njutning. Som de gamla romarna och deras orgier.

En hemmaförlossning känns varken som njutning eller orgie...

Hammerman1 skrev 2009-02-17 22:57:42 följande:
    Den som föder hemma utan att vara tvungen till det kommer alltid att anses av mig som dekadent.
  • Hammerman

Aleta skrev 2009-02-18 09:48:31 följande:

Jag förstår inte heller vad du menar.Jag använder dekadent i betydelsen förfallen på ett personligt plan. Att man bara tänker på sin egen njutning. Som de gamla romarna och deras orgier.En hemmaförlossning känns varken som njutning eller orgie...
    Jag skulle tro att många som har förlossningen hemma gör det pga något de romantiserat ihop i sitt eget huvud, därav dekadensen. Man äventyrar väldigt mycket eftersom hjälp inte finns att tillgå om något skulle gå fel, vilket det mycket väl kan.

Men man får ju vara hemma och mysa med tända ljus om man vill.
  • Tooticki

Jag såg ett liknande program fast mer extremt för några år sedan. Det var ett amerikanskt par som bodde ute i bushen med ett barn, mannen var någon sorts uggleforskare och de ville föda i "naturen". De hade fixat en pool (med varmt vatten) utanför huset och när det var dags så stod hon naken på knä med händerna på kanten och mannen masserade hennes svank. Under tiden kom en uggla flygande och satte sig att "titta på" och det var tydligen en väldigt ovanlig ras som man nästan aldrig får se. Barnet föddes i lugn och ro och jag tyckte att det var ganska vackert.

Dock hade ju självklart inte varit samma om något faktiskt hänt, vet inte hur långt de hade till sjukhus men minimum 10 mil med tanke på hur långt ute i ingenstans de var.

• Celeste97

Hur vanligt är det att partnern svimmar eller mår dåligt under en förlossning?

• Mrs Baom

Jag skulle aldrig våga föda hemma, inte då det blev så mycket komplikationer med min dotters förlossning. Hade jag inte varit på ett sjukhus med duktiga läkare så skule det ha kunnat gått riktigt illa... nu är det ju inte för alla som det blir så, men risken finnes...

• laris

Hur är det eg med smärtlindring, får man det om man ber om det eller försöker läkarna att undvika ge det vid en förlossning?

• passionsblomman

Det brukar man prata igenom både mot slutet av graviditeten och när man kommit in till förlossningen. Vissa saker som epidural, kan man inte alltid lägga av tidsskäl, men annars får man det man ber om ja! Jag andades lustgas och fick epidural.

laris skrev 2009-02-18 19:20:46 följande:
    Hur är det eg med smärtlindring, får man det om man ber om det eller försöker läkarna att undvika ge det vid en förlossning?
  • laris

Hjälpte det?

passionsblomman skrev 2009-02-18 19:31:07 följande:
    Det brukar man prata igenom både mot slutet av graviditeten och när man kommit in till förlossningen. Vissa saker som epidural, kan man inte alltid lägga av tidsskäl, men annars får man det man ber om ja! Jag andades lustgas och fick epidural.
  • litetbröllop09
    laris skrev 2009-02-18 19:20:46 följande:
    på mina förlossningar har dom FRÅGAT om jag velat ha något... men jag tackade nej, klarade mig fint med lustgas!
    kan inte tänka mig att dom skulle neka dig om du ber om det????
  • paulaner

Jag skulle INTE välja att föda hemma. Tänk om det blir någon komplikation? Skulle man kunna förlåta sig själv som inte valt ett ställe där man kunde få hjälp?

Svar på tråden Förlossning hemma på egen hand???