• laris

Förlossning hemma på egen hand???

Tittar på kanal 5 på ett program som handlar om kvinnor som har gjort valet att föda hemma på egen hand utan barnmorskahjälp. Skulle du kunna tänka dig att göra detsamma och är det verkligen lagligt (i Sverige) att göra så?

• Svar på tråden Förlossning hemma på egen hand???
  • laris

Åh, tänk om man bara visste hur ens kommer att se ut. Eller om man kunde köpa sig en drömförlossning!

Sommarliv skrev 2009-02-18 21:27:06 följande:
    Måste skriva in att när jag fick barn nr2 som jag föde.. Nr1 blev det sövd urakut kejsarsnitt. Men nr2 fast det tog 15 timmar så gjorde det inte alls ont.. Det kom inte alls något ljud av mig..Jag sov på slutet när det kom lite värkan innan lillen kom ut.. Var lite slut.. Annars var det en härlig drömförlossning..
  • litetbröllop09
    laris skrev 2009-02-18 21:06:01 följande:
    Det går inte att föreställa sig hur det kan kännas att föda, och jag är faktiskt ganska rädd för det....
    jag var livrädd innan!!! men jag tyckte det var heeelt överkomligt! klart det känns!!! men ställ in dig på det värsta så blir det bara bättre är mitt tips!! jag har aldrig vart med om nåt häftigare
  • novia72

Ni är härliga!!! Så himla roliga berättelser, jag o min bliv. satt igår och skrattade högt!!! Om tre månader ska jag gå igenom min 3e förlossning - jag föreställer mig att den tredje kommer att se ut som de två första...- det kommer att göra ont... ;)

jag hann säga...nu går jag hem! och tänka: lämna mig inte ensam för jag hoppar ut!! TYP: döda mig!!! :) :) :) Och sekunden senare efter att de var ute...JAG VILL HA EN TILL NUUU!!! :) :)

med min andra tjej var jag så trött att det enda jag sade mellan lustgasen och andningen var : Jag är så trött ...JAG VILL INTE VARA MED , JAG VILL SOVA!!! :) :)...JAG VILL INTE VARA MED , JAG VILL SOVA!!! :) :):)...JAG VILL INTE VARA MED , JAG VILL SOVA!!! :) :)

I ca 3 timmar!! :) stackars, barnmorskor.

efteråt skrattar man åt allt detta...så hur ont det än gör så är det värt besväret!!! ;)

• novia72

just det, jag tror att man skulle klara av en förlossning själv hemma men jag skulle inte utsätta mig för det....

• workoutgirl

Fast det är inte alltid barnmorskorna har koll.Min BM undrade om jag ville ha EDA när jag redan hade krystvärkar. Jag fick be om en undersökning för att få tillstånd att krysta sen

• ettem

Hehehe!! Samma här!!
    Hade ett enda kort från förlossningen, och där satt jag gigantisk och i sjukhusskjorta med lustgasen över näsan- det kortet raderades fortare än kvickt... (sedan blev det förvisso sövt snitt, så det enda kortet jag har från adam som riktigt nyfödd är ett som sköterskorna tog när han precis kommit ut, på resten av korten är han närmare ett dygn gammal!)
    Hade klart och tydligt sagt ifrån till sambon innan att han skulle hålla sig över naveln, ville INTE ha några bilder av något huvud som tittar ut!!

Aleta skrev 2009-02-18 09:44:46 följande:
    Kort!Hade ni kamera med på förlossningen?Oj, vad olika vi är, hade någon försökt ta kort hade de åkt ut med huvudet före. (Precis som bebisen )Stackar'n som svimmade. Jag förstår verkligen att du kände dig övergiven, det hade jag med gjort. Han kände sig ganska dum efteråt antar jag... Förlossningar är verkligen påfrestande för alla.
  • ettem

Jag såg programmet och var mest fascinerad av tjejen som satt i poolen och som inte verkade ha ont alls!!
    Jösses, jag var bara öppen 5 cm när det blev snitt och jag tyckte att det var riktigt, riktigt jobbigt redan då. Bir det fler barn, då vill jag också slippa ha ont, undrar hur man gör ????

• bongen80
    ettem skrev 2009-02-19 11:59:37 följande:
    Hehehe!! Samma här!! Hade ett enda kort från förlossningen, och där satt jag gigantisk och i sjukhusskjorta med lustgasen över näsan- det kortet raderades fortare än kvickt... (sedan blev det förvisso sövt snitt, så det enda kortet jag har från adam som riktigt nyfödd är ett som sköterskorna tog när han precis kommit ut, på resten av korten är han närmare ett dygn gammal!)Hade klart och tydligt sagt ifrån till sambon innan att han skulle hålla sig över naveln, ville INTE ha några bilder av något huvud som tittar ut!!
    de första två förlossningarna är filmade (då hade jag mamma o pappa med också så dom tog kort, nr 2 var en väninna med o filamde o fotade + att de har en annan pappa som faktiskt stod på benen hela tiden) mycket fint filmade från sidan, ingen kamera rakt upp i muffen här inte. det behöver inte dokumentärfilmas...

snyftar fortfarnade över nr 3 som knappt fotades alls o INGEN film överhuvudtaget
  • Krystal

hm...hade velat se det programet..såg bara att det skulle börja. Men då vi bara har en TV här just nu och m2b inte direkt vill titta på den typen av program så lät jag bli... kanske går i repris..
    Själv så har jag nog minst två år tills jag är i det läget, men så som jag känner nu så skulle jag nog vilja vara på ett BB... inte hemma själv...

• Thecla

Jag skulle kunna tänka mig att föda barn hemma, med barnmorska närvarande. Sprang på en bok sist jag var på MVC om just den sortens förlossning. Den såg ut att vara från 70-talet, men hade helt klart flera sunda och tilltalande poänger.

Svar på tråden Förlossning hemma på egen hand???