• Fru fialina

Kan vi maila bröllopsinbjudan?

Undrar om vi kan maila inbjudan til vårt bröllop? Vi sparar pengar och träd. Jag tyckte detta var självklart, men min blivande man tyckte inte likadant. Och det är han som är datanörden...
    Så vad tycker ni?

• Svar på tråden Kan vi maila bröllopsinbjudan?
  • Humlan66

Självklart kan man det, men personligen skulle jag tycka att det va trevligare med ett kort en sån här gång :)

• maj2010

Inbjudan vill jag absolut skicka som riktigt kort med posten. Däremot funderar vi på att skicka save the date som mail. Har många gäster från utlandet och vill förvarna dem i god tid så att de hinner boka resor o.s.v.

• phly

håller med... jag har också mycket datajobb.
    men jag tror nog jag skickar ut på traditionell post :)
    mysigare

• didis

Inbjudan sätter ju tonen på hela tillställningen och mejlar ni ut inbjudan förväntar sig gästerna antagligen en mindre och mycket informell vigsel kanske utan fest.

Själv uppskattar jag mer en "pappersinbjudan", definitivt.

Skall jag äta lunch med en kollega eller vän mejlar jag men inte om jag bjuder in till en fest. Men jag har ingen "regel" - det har bara aldrig varit aktuellt att mejla ut ibjudningar till fester.

• DarkBrideInWhite

Fru fialina: Jag och min respektive kommer maila inbjudan just för att vi inte vill lägga pengar på denna del av vårt bröllop. Visserligen tycker jag att det är mycket trevligare med en inbjudan som kommer per vanlig post men det bortser jag från denna gång. Vårt bröllop kostar redan alldeles för mycket och detta är en kostnadspost vi absolut inte vill lägga pengar på.

Jag anser inte att en pappersinbjudan eller elektronisk inbjudan är det som sätter tonen på tillställningen. Det som sätter tonen på inställningen anser jag vara det som står i inbjudan.

• Kirsto

Jag älskar trycksaker, så för oss var det aldrig aktuellt med mail av den anledningen. Men det fanns också ett annat hinder, nämligen att inte alla gäster använder mail. Det gäller framför allt mina äldre släktingar, men jag har även några vänner som jag inte är säker på att jag har deras aktuella adress (dvs att jag är säker på att inbjudan kommer fram). Men man kan förstås kombinera med muntlig inbjudan där man är osäker om man vill!

• Fru fialina

Tack DarkBrideInWhite, jag tycker att vi lägger tillräkligt med pengar på lokal och mat. Fattar inte att vi kommer lägga så mycket pengar på en dag.
    Jag tycker att pappersinbjudan är trevligare, men att betala för papper, kuvert och porto känns onödigt. Folk kommer ändå slägga dem sen, inte för att jag är en stor miljö person men jag tänkte lite på träden.

• didis
    DarkBrideInWhite skrev 2009-02-20 16:13:53 följande:
    Jag anser inte att en pappersinbjudan eller elektronisk inbjudan är det som sätter tonen på tillställningen. Det som sätter tonen på inställningen anser jag vara det som står i inbjudan.
    Jag hade förväntat mig olika typer av fester beroende på val av inbjudningskort.

Den som har exklusivt, handgjort papper handtextat och mycket genomarbetat signalerar att det är en exklusiv fest som också den är genomarbetad.

Den som skickar ut ett ihopvikt skrivarpapper med ett utskrivet, lite galet foto på signalerar att det är en mer avspänd fest och att varken festföremålet eller gästerna skall ta det på så blodigt allvar.

Men jag kanske är udda?
  • didis

Komplettering: det betyder ju inte att varken det ena eller andra är fel bara att det sänder ut olika signaler till gästerna.

• passionsblomman

Jag är isåfall också udda, för jag instämmer hundraprocentigt.

Det ÄR faktiskt så att man bör tänka till lite vad man gör för att sätta tonen om man så säger. Allt för gästens skull. Man behöver veta vad det är för tillställning man är bjuden till. Jag tycker int man mailar en inbjudan till tex ett tredagars slottsbröllop, ddddå skapar man istället stämning och förväntan med ett riktigt kvalitetspapper på kortet osv. Det här gäller ju allting egentligen, det är ju det olika detaljer och val är till för: att sätta tonen och skapa en viss stämning utifrån önskemål. Allt från klädkoder, lokalval osv spelar ju en roll i det.

Det är där det där med tema egentligen får ett syfte-att underlätta just skapandet av en röd tråd som underlättar ens egen planering...

didis skrev 2009-02-20 16:37:23 följande:
    Jag hade förväntat mig olika typer av fester beroende på val av inbjudningskort.Den som har exklusivt, handgjort papper handtextat och mycket genomarbetat signalerar att det är en exklusiv fest som också den är genomarbetad.Den som skickar ut ett ihopvikt skrivarpapper med ett utskrivet, lite galet foto på signalerar att det är en mer avspänd fest och att varken festföremålet eller gästerna skall ta det på så blodigt allvar.Men jag kanske är udda?
Svar på tråden Kan vi maila bröllopsinbjudan?