• Blivande fru 090807

    Kuvertavgift...hur gör ni?

    Vi funderar på om vi ska ha kuvertavgit eller inte. Därför tänkte jag hör hur ni andra har gjort.

    Varför har ni/har ni inte tagit en kuvertavgift?

    Det känns som att man folk kommer tycka att man är snål när man begär ett bidrag till middagen...eller är det bara vi som känner så?

  • Svar på tråden Kuvertavgift...hur gör ni?
  • brud27juni

    Vi har valt texten

    "Vi önskar oss inget att ställa i vår hylla, hjälp oss att drömmen om en bröllopsresa uppfylla".

    Kuvert avgift ser inte bra ut men samtidigt beror det på hur familjen och vännerna är. Spela roll gummitroll :)

    Lycka till :)

  • giz83
    shakynose skrev 2009-02-28 18:43:02 följande:
    Jag bjuder hellre på varmkorv och folköl än tar kuvertavgift!
    jag måste hålla med dig om det där...
    är det så att vi itne skulle ha råd med maten för så många så tar jag hellre potatissallad och rostbiff o slevar upp så alla kan komma som vi verkligen inte vill fira vår dag utan.
  • B2B090808

    Vi ska ta ut kuvertavgift på vår bröllopsfest och ser inget märkligt i det. Vi har själv varit med på flera bröllop där kuvertavgift tagits ut och tycker det är så skönt eftersom det underlättar - på så sätt att man verkligen VET att pengarna kommer till nytta istället för att man kanske går och köper något som blir liggande, för något vill man ju ge. Sedan är det så för oss att vi vill servera god mat och dryck och det är väldigt kostsamt. Vi skriver på inbjudan att vi önskar oss kuvertavgift istället för presenter. Och, ja, jag är från Norrland. Inbjudningarna hamnar på drygt 100 personer och jag skulle bli väldigt förvånad om någon grymtar och säger, men hallå - vi kommer inte för vi vill inte betala någon kuvertavgift. Om vi inte skulle ta ut kuvertavgift skulle det inte bli någon bröllopsfest - så enkelt är det (iallafall för oss).

  • ElMac

    Så intressant att se vilka skillnader det är över landet :)
    Senaste åren har jag inte varit på något där man inte haft kuvertavgift. Oftast runt 300 kr.

  • fragolina

    Jag skulle aldrig bjuda till en fest jag egentligen inte har råd med. Man måste ju inte ha stort kalas med 100 gäster och tre rätters middag, fri bar, orkester och hela midevitten. Har man inte möjlighet tycker jag att man får anpassa kalaset efter plånboken.

    Varför inte bjuda hem folk till lägenheten/huset och ha cocktailparty med hemmalagad plockmat och boxvin? Det är ju inte det man bjuder på som avgör om festen är lyckad eller inte.

  • agtiwi

    Vi har anpassat oss efter plånboken och kommit fram till en meny som passar på bröllop samt bjudit de vi vill ska komma. Gästerna kommer inte betala något själva under kvällen och vi har avsagt oss presenter. Då de flesta har svårt att komma tomhänta så har vi skrivit typ att om de ändå måste ge något så vore det bästa ett bidrag till bröllopsresan.
    Vi bor i närke.

  • Hofsan
    fragolina skrev 2009-04-22 16:23:04 följande:
    Jag skulle aldrig bjuda till en fest jag egentligen inte har råd med. Man måste ju inte ha stort kalas med 100 gäster och tre rätters middag, fri bar, orkester och hela midevitten. Har man inte möjlighet tycker jag att man får anpassa kalaset efter plånboken.Varför inte bjuda hem folk till lägenheten/huset och ha cocktailparty med hemmalagad plockmat och boxvin? Det är ju inte det man bjuder på som avgör om festen är lyckad eller inte.
    Precis mina tankar.
  • Pitlochry

    Jag har tänkt att bjuda på mat och dricka på själva bröllopsdagen. Men mat, logi och flygbiljett får de inbjudna stå för.
    Men jag har varit på bröllop med kuvertavgift. Dock bjöd de så många.

  • tomlinn

    nope, skulle aldrig ta kuvertavgift av gästerna på en privat fest jag bjuder in till, särskilt inte mitt bröllop! det är ju faktiskt en fest för att fira brudparet och vill jag och min karl bli firade med en fest får vi väl stå för festen och anpassa den efter vad vi har möjlighet till. jag skulle heller inte ta kuvertavgift för att jag bjuder in mina vänner att fira min födelsedag, mina barns namngivning eller liknande.

    möjligen skulle jag kunna tänka mig att ha t ex grillfest eller knytkalas och att gästerna fick ta med sig sin egen mat etc om det vore enda ekonomiska sättet för oss att kunna ha en fest.

  • Birana

    Ordnar man en fest får man också stå för den tycker jag. Skulle aldrig falla mig in att ta avgift. Personlig åsikt!

  • fromheretoeternity

    Jag håller med många om att det känns fel att begära avgift för att komma på VÅR privata fest men respekterar ändå dem som tar ut kuvertavgift och skulle absolut gå om jag blev bjuden på ett.
    Men att BÅDE ta ut kuvertavgift och DESSUTOM skriva i inbjudan att OM ni vill ge något så önskar vi oss bla bla.. det var det fräckaste jag har hört!

    Kuvertavgift är ISTÄLLET för presenter!

Svar på tråden Kuvertavgift...hur gör ni?