• Anela

Smekmånad i Paris, behöver tips!

Hej
    I april gifter jag mig med min älskling och veckan efter åker vi på en longweekend till Paris. Vi har bokat biljetter min inte hotell då det är så svårt att bestämma sig när ingen av oss varit där förut och alla hemsidor visar de finaste rummen som inte ser ut så i verkligheten.

Vi letar efter ett mysigt hotell som ligger centralt och är rent och har egen toalett m dusch. Eftersom bröllopet blir megastort har vi begränsad budget så hotellet får kosta max 800kr/natt. Vi kommer spendera minst tid på rummet så därför vill vi hellre lägga pengar på nöjen. Vi stannar från torsdag till måndag, dvs 23/4 - 27/4.

NI får gärna tipsa om mysiga och inte så dyra caféer, restauranger etc.

Vilka sevärdheter anser ni vara ett måste?
    Tar det lång tid att ta sig upp i eiffeltornet(köer)?

• Svar på tråden Smekmånad i Paris, behöver tips!
  • Chrisse och Jonas

Paris är underbaaart..och romantiskt. Ni kommer säkert ha det underbart där. Vi var där förra året och bodde då på ett litet hotell precis jämte Champs Elyseé. De flesta hotellen kan vara dyra men detta låg på en liten tvärgata till CE och kostade inte så mycket. Så det finns. Men det var ju ett pyttelitet rum, men som du själv skrev, det är ju inte rummet man ska hänga på. Det tar rätt lång tid att ta sig upp i tornet. Antingen kan man åka hiss eller gå upp, vi tyckte där var för långa köer till hissen så vi gick.. oj va jobbigt men supercoolt. Sen gillar jag triump bågen.. gå under den och titta på allt som är inristat. Jag älskar Monmartre. Där är såå häftigt. Alla konstnärer som suttit där genom tiderna med Sacre cour på toppen. Sen finns där ju Notre Dame.. också fantastiskt.
    Kaffe är dyrt där. Små koppar som är dyra.. vill ni ha mer svenskt kaffe så kolla om de har Caffe americano.. det är ungefär som vårt. OOps.. bäst jag slutar. det blev lite lång..
    What can I say.. I love Paris..

• Kärleksmumsen

Jag och min man bodde på Hotel Daval som ligger i Marais.
    Marais är området man ska bo i!! Nära till allt, bra restauranger och jag tror att det gick på 800 kr natten.
    Men när jag bokar hotell så kollar jag alltid upp det på Tripadvisor först.
    Det var så jag hittade det hotellet.

Ett område som turister brukar glömma är La Defanse. Där ligger andra Triumphbågen som är exakt lika stor som den andra fast av glas. Där kan man åka upp och se Paris från "andra sidan".
    Och EXAKT mittemot fast helt på andra sidan ligger den andra Triumphbågen. Svårt att förklara, men coolt =)

• Anela

wow jag visste inte att det fanns två bågar, det ska jag kolla upp och jag tror at det blir trappor för oss också, bra motion =)

jag ska titta på hotell Daval och kolla upp den på tripadvisor

tack för tipsen!

är fransmännen bra på engelska?
    hur tog ni er fram till de olika sevärdheterna? åkte ni buss/metro el ni promenerade?

• gotlandsulrika

För oss tog det nog fem timmar att komma upp och ner i Eiffeltornet och då var vi där en halvtimme innan öppning.

Jag skulle rekommendera att undvika de värsta turistgrejerna. T.ex. åkte vi på en kryssning med middag på seine som skulle vara väldigt fin och romantisk. Tror vi betalade 900kr per person och maten var dålig och det var inte speciellt mysigt heller.

Mysigast är det att bara ströva runt, kanske ha picknickkorg att äta i någon park, upptäcka små cafeer mm.

Vi åkte metro och det fungerade väldigt bra, deras stationer är så vackra jämfört med i Sverige!

• Corona

Om ni kan tänka er att lägga en hel dag på en och samma aktivitet är slottet i Versailles en höjdare. Dels en rundvandring i alla vackra rum, dels att strosa runt på egen hand i den enorma trädgården - är det bara väder så är det supermysigt och romantiskt!

Är ni historiskt intresserade så läs en bok om Ludvig XVI och Marie Antoinette först, så får ni ut ännu mer av besöket

Ang. Eiffeltornet tror jag att vi köade 1,5 timmar bara för att komma fram till biljettluckan. Det är en upplevelse att åka upp, men absolut inget "måste".

• Anela

när det gäller sevärdheter så tror jag att jag hellre köar till eiffeltornet än besöker louvren och ser mona lisa. av vad jag hört så är det en liten målning som förmodligen inte ens är den riktiga (den riktiga är någonstans bakom stora lås)

• Marrajja

Ägna några dagar åt sevärdheterna och resten av dagarna kan ni njuta av den härliga atmosfären som finns i den staden. Promenera längs Seine, besök stadsdelen Montmartre och sätt er i den stora trappan utanför Sacreceur och njuta av utsikten över Paris.

Jag vet inte hur gamla ni är men jag har för mig att det är gratis att gå in på Louvren på fredagskvällar om man är under en viss ålder (25 år eller så...)

Jag tycker inte att det spelar jättestor roll var man bor så länge man bor nära en tunnelbanestation, för tunnelbana kommer ni att åka i vilket fall (by the way, kartorna man får när man köper tunnelbanekortet är superbra för att lokalisera sig i Paris). "Prélude Hotel" heter ett hotell där vi bodde för 51 euro/natt (inkl. frukost), men det var i och för sig två år sedan. Men det var helt ok. Litet men mysigt. Nära MontMartre.

Mitt favvo-café är Le Pain Quotidien nära tunnelbanestationen "Sentier"... jag såg nu när jag googlade på det att det är en kedja som finns i många länder... lite synd på sätt och vis men det märks inte på cafét, det är jättemysigt... www.lepainquotidien.com/

• Corona

Boktips: "Romantiska strövtåg i Paris" (tror jag att den heter), ger jättebra promenadförslag uppdelat per arrondissement. Komplett med tips på mysiga caféer, sevärdheter m. m.

• Kärleksmumsen

Mona Lisa var en stor besvikelse. Eiffel tornet värt all väntan. Fast vi stod i kö i en halvtimme max. Men vi tog hissen ända upp. Notre damme är också topp 5.
    Tunnelbanan är smidigare än i Sthlm. Det går fortare än taxi.

• MiaMariaR

Vi bodde på ett trevligt hotell vid t-stationen Pigalle (hotel Victor Massé tror jag), vad vi hade missat var att detta område hade en del tveksam verksamhet.. "red light ditrict" typ.. tråkigt, men det var i övrigt bra läge med gångavstånd till montmartre och operan (och på rue des martyrs hittade vi flera bra restauranger). Om ni tycker om opera så kolla i förväg vad som går och boka biljetter (Palais Garnier om ni vill till gamla operan, inte opéra Bastille).
    Sen tror jag på picknick i parker ganska mycket, de parker jag besökt i Paris var mer uppbyggda och arbetade än vad jag är van vid från sverige (Parc des Buttes-Chaumont: images.google.se/images&q=Parc%20des%20Buttes-Chaumont&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi ).
    Lycka till!

Svar på tråden Smekmånad i Paris, behöver tips!