• LochG

Håller sig pioner?

Jag har tänkt mig en "vanligt bunden" bukett med rosa pioner (vi gifter oss i juni). Nu har jag börjat fundera över hur bra en sådan bukett egentligen håller sig. Någon som vet hur pioner överlag håller sig och speciellt när de inte sitter fast i oasis?

Kanske bättre med en droppformad bukett? Är dessutom ganska lång, så en vanligt bunden bukett ser kanske för liten ut? Och så en fråga till..färgar pioner av sig mycket?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Håller sig pioner?
  • passionsblomman

Håller sig bra! Duscha gärna med enblomspruta på den innan vigseln. Ha den i vas så länge som möjligt, som hos frissan tex. I vas vid middagen med.

Storleken på buketten rådgör du med floristen om. Det är bra att se hur klänningen ser ut då. Droppe eller rund är mer en smaksak. De färgar inte såvida du inte mosar bladen, då färgar nog däremot de flesta blomblad.

• Pumpkin

Jag hade en pionbukett när vi gifte oss, den höll sig alldeles utmärkt under dagen

Tror jag hade nio (eller var det sju?) stora pioner i min bukett. Det var lagom för mig, men det går ju alltid att öka på med några stycken om man vill det

• freddy73

Vad fint! Själv tänkte jag ha pioner, rosor och ranunkel i min bukett. Vi ska ha en stor lövad krans hängande i ett valv och till den ska floristen sticka in pionerna i små rör med vatten i så den håller två dagar.

• Flisa80
    freddy73 skrev 2009-03-05 14:44:30 följande:
    Vad fint! Själv tänkte jag ha pioner, rosor och ranunkel i min bukett. Vi ska ha en stor lövad krans hängande i ett valv och till den ska floristen sticka in pionerna i små rör med vatten i så den håller två dagar.
    Något sådant ska jag också ha...det är inte så att du har en bild på en sån bukett som du kan dela med dig av?!
  • Matina

Jag ska också ha rosa pioner o ranunkel . Funderar på att ha pioner till bordsdekoration också. Någon som vet på ett ungefär hur mycket pionerna kostar styck i slutet av juni? Funderar på att köpa vita vaser o sätta en pion+något mer. Äääälskar denna vackra blomma!

Ranunklar är också väldigt fina. Ser ut som små minipioner

• Flisa80

Ja visst gör de?!

Passionsblomman tipsade i nån tråd jag läste, om att blanda ranunkel med luktärt, fantastiskt bra idé tycker jag, det är ju så otroligt fina. Dessutom hade min farmor luktärt och rosor i sin bukett för 60 år sedan, så det skulle ju vara roligt av den anledningen också.

• Luucie
    Matina skrev 2009-03-06 21:48:57 följande:
    Jag ska också ha rosa pioner o ranunkel . Funderar på att ha pioner till bordsdekoration också. Någon som vet på ett ungefär hur mycket pionerna kostar styck i slutet av juni? Funderar på att köpa vita vaser o sätta en pion+något mer. Äääälskar denna vackra blomma!Ranunklar är också väldigt fina. Ser ut som små minipioner
    Jag vet inte vad de kostar då...men jag räknar med att få betala 50 kr st i maj.
  • freddy73

Jag har tyvärr ingen aning om vad pioner kostar men vår florist föreslog att ha dem i uppsättningarna till fönster, bord m.m då de fyller ut väl.

• LochG

Tack för era svar! Vad bra att den håller sig, kul att kunna ha sin favoritblomma i buketten! Hade tänkt att bara ha pioner, men låter jättefint att ha ranunkel också..så det kanske blir det istället =)

Pumpkin: din bukett var jättefin! Såg ut som det var hjärtan-på-tråd i den också..superfint!

Svar på tråden Håller sig pioner?