Inlägg från: förhoppningsis |Visa alla inlägg
  • förhoppningsis

Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna

Hej på er! Här kastas jag genom stressmage och lycka över semester. Har haft konferens i 2.5 dagar på jobbet med mängder med spännande föreläsningar, champange och fantastisk hummesoppa med gudomligt vin till! Sen gällde det bara att hinna jobba undan allt annat också eftersom jag nu åker til Cervinia en vecka för lite skidor och vin i backen.

Foten är ännu inte helt 100 bra men nästan så det ska nog gå bra. Köpte nya pjäxor i onsdags och eländena väger 4.2 kg!! Gissa om jag kommer ha supersnygga benmuskler när jag kommer hem igen. Dagens största problem är dock packningen, hur i hela friden ska jag lyckas packa på 15 kg + 5 kg handbagage? Någon måste skämta med mig! Dessutom åker vi med Ving och SAS planet är chartrat så mannen får inte använda sina bonuskilon bagage.

Ta hand om er så länge!

• förhoppningsis

Hejsan i tråden!

Är nu hemma från Cervinia och fantastisk skidåkning! Snön var perfekt, solen strålade alla dagar utom en. Har ätit mängder med god mat och druckit massor med gott vin, varav en hel del lokalt från Aostadalen. Ett och annat glas champange slank ner också... tom lite Grappa men det är verkligen inte min grej.

Har även skrattat gott åt alla nyrika Ryssar i pälsjackor i lila eller guld - ja i skidbacken alltså. De hade även leoparmönstrade pjäxöverdrag med lite bling bling på. Blingbling fanns även på jackorna och skidbyxorna, vilka självklart var guldfärgade. Normaliseringsfasen gick fort, efter ett par dagar kändes det aldeles naturligt att se folk (försöka) åka skidor i pälsjackor.

Solen strålade som sagt i alla dagar utom en, långa luncher i solen och flera fika pauser och afterski vin på terasser runt om i systemen. Passade på att åka i Zermatt i två dagar för att prova systemen lite, maten på Italienska sidan var klart godare och vädret bättre.

Är nu brun i ansiktet ner till hakan och sen vit, försökte lösa det genom att tillbringa sista dagen i en solstol i backen i en v-ringad tröja för att få lite färg på andra delar av mig men det verkade inte hjälpa så mycket. Däremot lyckades jag bränna min vänstra örsnibb så den flagnar och gör ont.

Resan var kortfattat helt underbar, supermysigt att hinna umgås med min man lite - en klar bonus! Jobbigast på resan var nog att min svägerska blev lite höjdsjuk när vi hade tagit kabinen upp på toppen så hon började må illa och bli yr efter att ha burit sina skidor bara ett par meter.

Nu ska jag läsa ikapp i tråden

• förhoppningsis

Gemma
    vilken mysig tripp ni var på! Dina reseberättelser är alltid så välskrivna och roliga att läsa, skäms lite för min nyss ihoprafsade microberättelse.

Izunia
    Uch vad jobbigt! Vet du när det sker, eller vet du bara att du blir av med jobbet men inte när. Under de 2 åren som du är tjänstledig får du alltså inte söka jobb inom samma branch? Vad säger ditt avtal om du blir uppsagd då? Är det samma karenstid då? Biten om att bli återanställd har du ändå om det inte avtalats bort på något underligt sett eller om du skriftligen avstår fårn det, så oavsett om du står kvar som tjänstledig eller om du sägs upp så har du förtur under viss tid till jobb om företaget anställer igen.

Lapinette
    Åh vad skönt att din kropp har blivit klar med den biten.
    Halsfluss låter inte som en hit, hur lyckades du få det? Verkar vara något som går här, har ett par vänner som fått det. Fick för mig att Halsfluss är något man får av hångel med någon som är sjuk och att det är därför det kallas "kissing desease", men det kanske bara var när man var ynge och det kanske smittar på andra sätt också.

• förhoppningsis

Gemma
    Får ett litet återfall när jag läser om ditt Monsters matvanor och kommer med en liten iaktagelse från alla mina vänner som har barn. Kommer ihåg att jag brukade dränka dig i dessa när du var gravid och när Monstret var litet. Men barn gör så när de börjar äta riktig mat, det är något med upptäckarlustan, tex hur ser en ärta ut på insidan eller så... enda sättet att hindra dem från att "grisa", tex om man är ute eller inte vill ha deras kläder nersmetade är att hålla i barnets händer med ena handen och mata med den andra.

Hemma är det en bra ide att ta bort allt man är rädd om i närheten av matbordet då det inte är så fint med mat draperat i olika former.

Izunia
    Ja denna passion för neon overaller med breda skärp är lite svår att förstå sig på, samma med de fula mössorna med fejkhår i orange. Trodde först att det var något papprona hade för att deras barn skulle hitta den snabbt i backen mm, men sen insåg jag att även andra hade dessa kreationer - hua!

Vita byxor eller guldbyxor, alla med blingbling på sidorna och över bakfickorna och så är de supertighta...

Jag åker i svarta Tierra kläder vilket inte är jätteflashigt men de kan jag använda flera år utan att de blir omoderna.

• förhoppningsis

Izunia
    Jag köpte min jacka strax efter jul och letade efter en röd. Hittade många jackor i olika färgkombinationer, tex limegrön med knallrosa detaljer mm men de skulle jag ju tröttna på direkt. Hittade bara en röd Haglöfjacka men den var så stel i tyget så det funkade inte. Skaljackor är svårt att hitta bra tycker jag.

Eftersom kravet var att det skulle vara just en skaljacka så hittade jag ingen i guld med bling bling och pälsdetaljer och bälte eftersom de verkar vara mycket varmare allihop. Nästa år kanske skaljackstillverkarna insett vad som gäller och börjat tillverka sina på samma sätt och med ett bälte. Så vi kanske får ge oss ut och köpa nya då, bara för att vi inte kan låta bli...

• förhoppningsis

Gemma
    Jo de ryska skidkläderna är helt underbara! Önskar att jag hade fotat några av dessa kreationer...

Nja skaljacka är inte så seriöst men väldigt praktiskt. Den är vind och vattentät men absolut inte fodrad så den går att använda till skidor, segling, golf mm.
    Vissa dagar var det så fint att det räckte med underställströja och flecceväst, älskar min Haglöfs fleeceväst, under skaljackan. Dagen det blåste mest blev det ett par lager kläder och då hade kanske en varmare jacka varit bra men det är lättare med olika lager så man kan anpassa sig perfekt till olika väder.

Idag är det sol utanför fönstret!!
    På jobbet bygger de om så det är byggdamm och hantverkare som står och borrar ca 1 meter från mitt skrivbord. Prata i telefon och koncentrera sig är helt hopplöst så idag tänkte jag jobba hemma men nu är det lite knepigt. Fick riktigt ont i halsen igår och hade så ont så jag inte kunde sova inatt. Jag skulle alltså inte gå till jobbet idag, men eftersom jag ändå har dator mm hemma så kan jag ju ändå jobba. Problemet är att jag inte kan prata i telefon vilket jag borde göra om jag jobbar. Så är jag sjuk eller frisk?
    Funderar på att jobba till lunch å sen se hur jag känner mig och så får jag kraxa mig igenom telefonsamtalen.

Sitter och jobbar med en av de låtarna som spelades överallt när vi var i Kenya/Zanzibar i bakgrunden och på min dator snurrar skärmsläckaren med bilder av lejon, elefanter, zebror mm. Riktigt mysigt, nästan som att återuppleva vår bröllopsresa igen.

Vad ska ni göra idag?

• förhoppningsis

Vet inte hur det gått på babyfronten men det finns inga ledtrådar på hennes FB heller.

Har nu suttit i 1-2 timmar och försökt komma på hur jag ska kunna klara mig ur det hemska återkravet från CSN jag har fått. Jag måste betala tillbaka varenda öre lån + bidrag jag fick under 2007. Dessutom tror jag att de tom har mage att lägga på ränta på det. Inte roligt!! Bävar för att få deklarationen känner på mig att de vill ha en skvätt de med.

• förhoppningsis

De kom på att jag råkade tjäna liiite för mycket under 2007, man får bara ha inkomster på upp till ca 50 000 per termin annars måste man betala tillbaka det man fått för mycket. Eftersom mina inkomster översteg summan rätt ordentligt så måste jag betala tillbaka allt.

Nu har jag bestämt mig för att jag är frisk! Så det så! Ont i halsen o en näsa som rinner ska inte hindra mig... ok jag fick frågan om jag kunde rycka ut och gå på bal på lördag och det är alltid kul så då kan jag ju inte vara sjuk - eller hur? Till på lördag är jag absolut helt kry igen, det har jag bestämt mig för. SÅ alla tips på dunderkurer emottages tacksamt. Te + sova + vitaminer + konstiga naturpiller mm....

• förhoppningsis

Izunia
    Jag måste betala in rätt exakt vart enda öre jag fick under 2007 dvs lån + bidrag + ränta. Har inte den exakta siffran här nu men en saftig slant är det garanterat!

• förhoppningsis

Izunia
    Ja vist är det fånigt! Notera att den summan även ska täcka in det man tjänar på sommaren under sommarjobb mm.

Zua
    Har du gått över tiden eller känns det bara redan nu som att dagarna är evighetslånga? Har folk börjat ringa med dåliga ursäkter bara för att höra om ni är hemma fortfarande?

Izunia
    Måste säga att din man verkar som min. Man ska inte spara saker i onödan och att spara saker av nostalgiorsak förstår han sig inte på alls. Dessutom så kanske man vill ha något annat till nästa barn, tex ny färg eller ny modell.

Gemma
    Spännande att kika på bostad. Lägg gärna upp lite länkar så jag får kika. Jag ska på visning i morgon men är lite kluven...

Klart ni inte ska tacka nej till privat sjukvård här, privat sjukvårdsförsäkring är väldigt vanligt och de flesta jag känner har en och det är perfekt! Fast du kanske menar någon ännu bättre variant.
    Hur stort kikar ni på? Kanske inte bara just nu utan sen när ni ska hitta något eget.

Känner så väl igen det du berättar om bortklemade män *s*. På nobel bildar marskalkarna en sk "kungahäck" dvs de står i två led så kungen kan gå genom denna korridor med folk så han inte råkar vika av och gå åt fel håll någonstans. Hur många år har han då inte gjort detta??

Vi har en tjej som städar varannan vecka och det är guld värt! Vi är båda dåliga på att ta tag i städning och jobbade (iaf tidigare) mycket båda två. Det gör att vi slipper mycket irritation och bråk.

Avslutar med att gratulera till dagisplatsen, skönt att det löste sig. Hur valde ni?

Själv är jag fortfarande trött efter helgens eskapader. Var på bal i lördags vilket var mycket trevligt. Började med fördrink på Grand innan vi begav oss till Karlbergs slott. Middagen var mycket god, vinet var väl utvalt till och bordssällskapet på alla sidor var trevligt. Dansade så mycket sällskapsdans att jag har träningsvärk i armarna, min kavaljer var mycket lång (eller så är jag klart mer otränad än vad jag trodde)
    Klockan ställdes om i taxin hem vilket innebär att en timme till plötsligt försvann, så det blev inte många timmars sömn för mig innan det var tid att gå upp för att bruncha med tjejerna. Vi ses och äter brunch sista söndagen i varje månad och sen tog vi en promenad.

Dagens I-landsproblem dock, jag blev medbjuden på hästpolo. Polon är i augusti men jag har ingen bra klänning för det, vilket innebär att jag måste köpa en - stackars mig *s*. Vet att det är långt i förväg men har ni några ideer om roliga affärer? I hattväg blir det nog något i en diskret färg tror jag, överlåter hattparaden åt de andra.

Svar på tråden Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna