Inlägg från: förhoppningsis |Visa alla inlägg
  • förhoppningsis

Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna

Gemma
    Åh vad spännade att flyttlasset går snart. Vist förvånas man över hur mycket saker man samlar på sig! Jag fick ett ryck härromdagen och rensade mitt badrumsskåp på prylar jag inte använder och det blev en del. Kanske bör tillägga att jag använder ett normalt handduksskåp som badrumsskåp så det rymms en hel del...
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50137816 en sån här fast vit är det. Mannen har dessutom eget badrum så bortsett från lite necesärer så är det bara mina prylar där.

Lustigt nog tänkte jag också på Pretty Woman direkt, det blir inte bättre av att det tydligen ska trampas tuvor i pausen, kändes nästan som en kliche...

Mlle M
    Viste inte att man spelar även i snö, låter halt och farligt.

Kul att du hade det bra i Berlin men jag förstår att det måste vara lite jobbigt att försöka äta bland massa folk som poserar för bilder mm.

Gemma igen
    Ur och Skur så här års är trots allt bättre än i november december.

• förhoppningsis

Gemma
    Lägenheten låter ju jättebra, känns inte som att det kommer gå någon nöd på er när ni bor där!

Izunia
    Krympte gardinerna?? Vad skumt, vad var det för gardiner?

Vi har bara gardiner i köket, långa panelgardiner och i sovrummet där det är tjocka chokladbruna gardiner som tillsammans med persiennerna håller ljuset ute.
    I vardagsrummet har vi fönster längs hela väggen och väggen är i etapper, först är det ett par meter fönster, sen går vägget rakt ut en bit och så fortsätter fönstret ett par meter till
    --------------I
    I_____________________ liksom så det går inte att få upp gardiner där på ett bra sätt, dessutom älskar vi allt ljus och så är det färdiga solskyddsgardiner uppmonterade på utsidan som går att dra ner.

Mlle M
    Jag har också en ring med små diamanter runt hela, riktigt praktiskt måste jag säga för den halkar aldrig på sniskan som min solitär gör. Din ring var verkligen jättefin!

Min helg var väldigt lugn, i fredags var jag och kikade på en klänning jag råkat förälska mig i men som jag tyckte var lite väl dyr för en sommarklänning, har kikat på den tidigare och nu hade jag vägarna förbi NK igen och då råkade jag handla med mig den. Nu är jag supernöjd även om jag fortfarande tycker att den var dyr. Sen blev det lite AW på Riche med en väninna innan jag åkte hem och åt middag med mannen.

I lördags hade vi min bror och min svägerska här på middag så jag handlade mat och var på systemet och lagade mat och dukade under tiden mannen bytte däck på bilen. Jag förstår inte varför han envisas med att göra det själv istället för att lämna in den. Allt annat arbete betalar han mer än gärna andra för att göra, tex målning och städning mm men jag misstänker att det här får honom att känna sig lite manligt händig eller något.
    Solen strålade i lördags så det blev drink på balkongen vilket var väldigt trevligt.
    I söndags slöade vi hela dagen i regnet, superskönt faktiskt och välbehövligt... tvättade och pysslade bla grattiskort till mannens syster som fyller 30 på söndag.

Idag har jag försökt att shoppa vårkläder men det går verkligen inte. 3.5 timmar var jag på stan med en väninna och det resulterade i ett nytt nagellack. Har provat hur mycket kläder som hellst men inget passar eller känns roligt. Ok dagens I-landsproblem men ändå.

Nu ska jag krypa upp o soffan resten av kvällen och tycka lite synd om mig själv.

• förhoppningsis

haha, vad fel mitt försök att illustrera vår vardagsumsvägg gick.

• förhoppningsis

Glad Påsk!

Gemma
    Känner igen det där med att verkligen suga ut en upplevelse till sista droppen och göra allt man tycker om för sista gången. Låter som att ni har ett ytterst fullspäckat schema nu.
    Om inte annat kommer du få höra kinesiskan igen när du köper kinamat, om det nu finns något kinahak som faktiskt drivs av kineser i Limhamn. Välkommen hem!!

Lapinette
    Trevlig påskresa, vilket kul initiativ att ta en liten bilresa ner och möta våren i Europa.

Mlle M
    Är det en sådan 7 dagars diet? Hinner du inte köra den efter påsk istället? Fast å andra sidan så får du en bonus i att under påsken brukar man ändå gå upp i vikt av alla påskmiddagar och påskägg mm.

Amelle
    Har länge pratat om att dricka afternoon tea där, var det bra?

Här på min front händer det inte alls mycket spännande, hade Rosévinspremiär i onsdags på T-bar när jag afterworkade med en vän. Dagen kommer att ägnas åt att köpa möbler till balkongen och få ordning på den för säsongen. Förra söndagen regnade det när vi skulle försöka.

Jag ska bli ingift moster i oktober, fick veta att mannens syster väntar barn. Kommer få höra mer om allt i morgon när hon fyller 30 och vi ska dit på tårta och champange.

Tillbringade stor del av min lediga halvdag igår på SÖS med en väninna som är gravid, hon hade fått åka in akut och var inlaggd på avd för riskförlossningar för något var konstigt. Höll henne sällskap och lånade ut min SATC box för att hon skulle ligga stilla och vila och ha något att göra. Det är 12 veckor kvar till BF så nu håller vi alla tummar vi har att barnet vill stanna i magen ett tag till.

Jakten på vårkläder går vidare, mätte mig kring midjan för jag var så trött på att vågen vägrade röra sig. Har gått ner 1.5 kg men minskat 7 (sju) cm kring midjan! känns helt ok faktiskt, det är ju det som syns som räknas mer än vad vågen visar.

• förhoppningsis

Zua
    Grattis!!! Åh vad skönt att ni får sova på nätterna, hoppas att du mår bra. Vilket sjukhus var det?

Izunia
    Det är det ingen som verkar veta riktigt. Hon har fått åka hem nu så faran är förhoppningsvis över men hon är beordrad att vila så mycket det bara går hela tiden.

Rullgardiner på balkongen? Är den inglasad eller har jag missförstått det hela?

Igår blev det tårta och Pol Roger hos svägerskan för att fira hennes 30 årsdag. Hon har precis outat att hon är gravid så det var en hel del att fira, fast inte så mycket champagne för henne.

• förhoppningsis

Gemma
    Välkommen hem till Sverige! Kul att läsa om ditt nya liv här hemma (nästan) hos oss.

Mlle M
    Wow vilket halsband!

FÖrsöker komma på allt ni skrivit men det var flera sidor så det flyter ihop lite...

Bröllopsresa ja... 2 veckor innan bröllopet smet jag och besökte en väninna i skåne ett par dagar. Mannen jobbade så det passade perfekt för att stilla mina nerver och tänka på annat ett tag. Onsdagen efter bröllopet, gifte oss en lördag, åkte vi till Kenya för safar, åkte runt mellan 3 olika parker varav den största var Masai Mara. Jag som verkligen avskyr alla former av charter stortrivdes. Plötsligt var det väldigt skönt med någon annan som fattade alla beslut och talade om för mig var jag skulle vara vilken tid och vad jag kunde äta mm. Efter safarin åkte vi vidare till Zanzibar för sol, bad och riktig avkoppling.

I övrigt är det lite upp och ner nu. Inträffade en incident härromdagen så nu har jag och kollegan suttit i möten med säkerhetsavdelningen, polisen och jobbar på att få skyddade personuppgifter. Allt detta, och speciellt i kombinationen att jag inte går utanför dörren själv längre är väldigt påfrestande. Tackade nej till personskydd, dvs typ livvakt.
    Tar bilen till jobbet och är mycket tacksam för att den är parkerad i ståltrådsbur så ingen kan fixa med den....

I övrigt var vi på konferens med jobbet förra veckan, vi var i Österrike och Schweiz och hade det väldigt trevligt! Alla vi träffade och besökte bjöd på stora fat med ekologiska närproducerade ostar och charkuterier, till detta serverades ekologiska viner från gårdar i närheten... detta i kombination med långa luncher i solen och väldigt långa middagar, båda med vin. Sen blev det en hel del vin innan och efter maten med, vågar inte ställa mig på vågen riktigt nu.

Ska försöka sova lite inatt
    sov gott på er alla

• förhoppningsis

Mlle M
    Måste säga att du är modig som så glatt lämnar över smyckesbiten till andra runt om, både frivilligt och delvis ofrivilligt. Jag viste precis vad jag ville ha långt innan bröllopet, pärlhalsband som jag ärvt efter min mamma med matchande örhängen. Liten tiara och slöja som bara gick till ryggen och inte var för prålig.

Izunia
    Hur var det att åka på kryssning? Vilken sort åkte ni på? Som jag har förstått det finns det olika varianter, allt från den klassiska med ordentligt ombyte till middagen ända till barnfamiljscharterkryssningar.

Tack för att snälla tillrop, jag hoppas att det är övergående. Eller snarare - det måste det vara! Idag ville jag hellst av allt in till stan och dricka vin på en uteservering men eftersom jag inte skulle kunna komma hem på ett vettigt sätt så var det bara att låta bli. Uteserveringar känns dessutom på tok för öppet nu, även med "livvakt". Åker till Island nästa vecka och det tror jag blir bra för mina nerver.

Hur ser era helgplaner ut?

• förhoppningsis

Vi är två stycken som gör samma jobb och pratar med varandra. Kollegor i andra kommuner har det mycket värre än vad vi har. De har alltid överfallslarm och tar emot besökare bakom skottsäkert glas mm så jämförelsevis har vi det riktigt bra.

Gemma
    Bandau = tomat, måste erkänna att jag inte heller skulle ha gjort den kopplingen, nåja huvudsaken är att ni nu vet vad hon vill.

Du ska se att ditt monster kanske förstår poängen med sant och annat när alla andra barn håller på och leker, hon behöver npg bara vänja sig lite. Personalen har säkert en viss vana, kan knappast vara första gången de får en "bokmal" i gruppen.

Izunia
    Vi har också tittat på Royal Carribean, precis som ni resenerade vi så att det ska vara en stor båt. Jag vägrar sitta och stirra på samma väggar och samma människor hela tiden, dessutom ska det vara så stort att om jag drabbas av tristess alltid ska ha något att göra, och dessutom så att det ska gå att ta en ordentlig promenad runt på båten. Hur var hytterna?

• förhoppningsis

Hejsan alla glamourtjejer!
    När jag behöver er som mest har jag inte ork att gå in här. Jag har säkert missat mängder med saker men jag hoppas att alla mår bra. Läste igenom sista sidan och ni verkar ha mysiga mammadater i de sdra delarna av Sverige, resa, äta god mat och ha det bra.

Här har hänt så mycket att jag inte nes vet i vilken ända jag ska börja, mitt liv är väldigt förvirrat nu och jag vet varken ut eller in längre.

Så en liten uppdatering av mitt liv senaste veckorna...

• förhoppningsis

Över valborg tog jag och mannen en långhelg på Island. VI har knappt hunnit ses senaste tiden så det var verkligen vad vi behövde. Resan synkades med min bror och hans sambo så att vi delvis var där samma dagar då de inte kunde komma ifrån lika många dagar som vi.

Islands väder är verkligen inte att leka med, trots att det enligt statistiken var bland de bästa tillfällena att åka dit då vädret ska vara bäst. Mest soltimmar, minst nederbörd både i dagar och i mm. Vilket skämt!! Det snöade, regnade, haglade och regnade lite till, därimellan stormade det ganska friskt i omgångar. Då och då kom korta stunder av sol. Jeans, knähöga stövlar, gore tex skidjackan, yllepolo, fleceetröja, halsduk, mössa och handskar var mina eviga följeslagare runt ön. Islänskorna å andra sidan verkade tycka att det var vår så de traskade runt i ballerinas och kjolar mm

Dagarna på Island använde vi till att äta sjukt mycket god mat. Maten var helt fantastisk!! Middagarna var på 3-4 rätter varje dag, förrutom en dag när det blev 8 (se bilder på en del av rätterna på FB) Även luncherna var långa och supergoda!
    Åt massor med anka, lamm och fisk och drack gott vin och goda drinkar. Vi lyckades beta av två av Islands tre bästa restauranger. www.perlan.is/index.php/en/veitingastamainmenu-114

Krisen märktes inte jättemycket, allt var ½ priset mot för ett år sedan då deras valuta halverats i värde. Det enda som vi drabbades av var att allt vin på vinlistorna inte fanns. Vinet var helt enkelt slut i hea landet...

I övrigt tittade vi på Geysir, väldigt mäktigt när de börjar spruta och bubbla och hur vattnet sedan sugs ner i ett hål i marken igen och kvar finns en liten knallblå pöl med vatten.

Vi tittade även på Islands största vattenfall, Gullfoss. De stänkte rätt ordentligt innan och när det blev hagelstorm blev vi dyngsura, men det var det värt! Islands landskap är väldigt annorlunda, allt är i lava och ser lite ut som på månen. Det är galet platt så man ser hur långt som hellst och plötsligt står det bara ett stort berg där med snö på toppen. Stora delar av lavan var täckt av mossa vilket gjorde att det såg ännu mer speciellt ut.

Vi badade även i varma källor, först i vanlig poolform och senare i blå lagunen. www.bluelagoon.is/ eller www.bluelagoon.com/ beroende på hur bra ni är på språket.
    I luften var det ca 9 grader och så fort solen tittade fram rusade de upp och slängde sig i solstolar och "pressade" med neddragna bikiniband för att slippa solränder. Vi frös om pannan och öronen då de var över vattnet...

Vi passade även på att rida islandshäst vilket var en upplevelse för mannen, min bror och svägerska som inte har ridit alls, eller max suttit på en häst någon gång tidigare för mycket länge sedan. Modell 6 år provat ponnies på SKansen.

Som sagt, resan var väldigt trevlig, har bilder på FB om ni är nyfikna.

Svar på tråden Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna