Måste klaga. Inte på vädret för det har varit ljuvligt, återgått mot det vintriga hållet men med en pirrig vårsol ovanpå det kalla. Men på monstret. Hon sover bara EN HALVTIMME varje eftermiddag, jag hinner knappt sätta på kaffebryggaren och sätta igång och jobba eftermiddagspasset så drar det igång. "Mamamamaaaaaa! Äääääuuiiiiih!" Alla försök att återföra henne till dreamland misslyckas. Återstod bara att stuva ner henne i vagnen och gå en långpromenad till parken, en som ligger längre bort än vår vanliga, och träffa mina mammakompisar. De brukar ses varje tisdag mellan 2 och 4 och i vanliga fall kan jag inte komma för då sover ju monstret. Men idag gick det. Fattar bara inte en grej. Alla dessa snacks. Snacks, snacks, snacks. Ger inte folk lunch? Middag, mellanmål? Frukt? Det är en evig kavalkad av sötade djurkex, frukostflingor, torkad frukt och what have you. Bebisarna blir så speedade att de inte vill sitta i vagnen bara för det, och då blir de mutade med mer snacks.
När klockan var fyra och alla skyndade hem fick jag lust att gå på tivoli. Det fanns ett riktigt klassiskt och livsfarligt med slänggungor, radiobilar och galna djur och små fordon som stod i en rad som man slängde ner en krona i, och sen satt barnen där med apatiskt dinglande huvuden medan ankan eller var det nu var, vickade från sida till sida, alltmedan åbäket sprutade ur sig kinesiska slagdängor. Tänk er åtta såna vidunder, med åtta olika melodier, och åtta olika bebisar. Mest gillade jag den klassiska karusellen med hästar som rörde sig upp och ner. Åkte den två gånger och monstret är ju fördragsam så hon lät mig hållas.
På hemvägen (det var en timmes promenad i vardera riktningen) gick vi in på Starbucks. "Nalle! " Ropade monstret och sprang fram till stället med just nallar och välte hela härligheten och fick trettio nallar och en stålkonstruktion över sig, då var det dags att gå hem helt enkelt. Fast då hade vi varit ute i fyra timmar.
Nu ska jag gå och lägga mig med en bok - efter fläskfilégrytan. Lapinette, man kan göra den lite som man vill. Jag har hittat på den själv för vi har alltid slattar av olika spritsorter och just den här gången var det Calvados. Såhär gjorde jag: Steker äppelbitar i smör. Tar dem åt sidan för senare bruk. Steker nån form av strimlat kött (kan vara kyckling eller fläsk vad-som-helst) i smör, med finhackad lök och vitlök plus salt och svartpeppar. Har i en buljongtärning och grädde, plus en massa massa calvados samt lite honung. Sen får det gosa till sig i någon timme. Äpplena sätter jag till i slutet. Serveras med bovete-crêpes, ris, pasta, matvete eller vad du känner för, plus haricots verts eller nån annan grönsak.